افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
4

چرا خودروسازان نمی خواهند محصولاتی تولید کنند که گازسوز می شود؟ مصرف بنزین خودروها در دنیا چقدر است؟

  • کد خبر : 28106
چرا خودروسازان نمی خواهند محصولاتی تولید کنند که گازسوز می شود؟  مصرف بنزین خودروها در دنیا چقدر است؟

بازار؛ گروه خودرو: افزایش مصرف بنزین و عدم تولید خودروهای کم مصرف در کشور تنها ابزار قیمت گذاری را به عنوان راه حل نهایی در اختیار دولت و متولیان انرژی قرار می دهد. مقرراتی در صنعت خودرو وجود دارد که بر اساس آن خودروسازان باید سالانه «پنج درصد» مصرف سوخت را برای محصولات خود کاهش […]

بازار؛ گروه خودرو: افزایش مصرف بنزین و عدم تولید خودروهای کم مصرف در کشور تنها ابزار قیمت گذاری را به عنوان راه حل نهایی در اختیار دولت و متولیان انرژی قرار می دهد. مقرراتی در صنعت خودرو وجود دارد که بر اساس آن خودروسازان باید سالانه «پنج درصد» مصرف سوخت را برای محصولات خود کاهش دهند. با گذشت حدود 16 سال از مصوبه مذکور، کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت در محصولات خودروسازان مشاهده نشده است. این در حالی است که با شایعه افزایش احتمالی قیمت بنزین، کارشناسان و مسئولان دولتی بدون در نظر گرفتن منابع مالی و زیرساختی به دنبال تولید و افزایش تیراژ خودروهای برقی و بنزینی هستند. عدم تعریف «سبد سوخت» برای صنعت خودروسازی منجر به ناهماهنگی مصرف بنزین شده است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود: خودروسازان می گویند در برنامه های فروش با وجود عرضه محصولات بنزینی، مشتریان تقاضای خودروهای بنزینی را ثبت می کنند. بنابراین به دلیل عدم تقاضا برای خودروهای گازسوز تمایلی به افزایش تیراژ وجود ندارد.

خودروسازان تمایلی به تولید خودروهای بنزینی ندارند

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، درباره عدم افزایش تیراژ خودروهای بنزینی در صنعت خودرو به خبرنگار «بازار» گفت: خودروسازان مدعی هستند در برنامه های فروش علیرغم ارائه محصولات بنزینی، مشتریان ثبت تقاضا برای خودروهای بنزینی بنابراین به دلیل عدم تقاضا برای خودروهای گازسوز، افزایش تیراژ مطلوب نیست.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر اینکه قراردادی بین شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و ایران خودرو برای حمایت از تولید خودروهای بنزینی وجود دارد، گفت: : بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، این قرارداد برای حمایت از تولید خودروهای گازسوز از طریق پرداخت یارانه به ایران خودرو از سال 1397 ادامه دارد که البته این حمایت تنها به خودروهای پرمصرف مانند تولید وانت بستگی دارد. و تاکسی ها

وی افزود: با رایزنی با خودروسازان، پیشنهاد لغو طرح ترافیک و مالیات بر خودروهای بنزینی برای تشویق مشتریان به خرید به دولت ارائه شده است.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به نبود قیمت قابل توجه بنزین در سبد خانوار به خبرنگار «بازار» توضیح داد: با توجه به عدم تفاوت قابل توجه قیمت بنزین و CNG، مشتریان تمایلی به خرید خودروهای بنزینی ندارند. این مشکل باعث شده تا تولیدکنندگان قطعات خودروهای گازسوز با چالش های اقتصادی مواجه شوند. در صورت اجرای طرح تشویق مشتری و اختصاص 20 درصد خودروسازان به تولید فرآورده های گازی، چالش اقتصادی زنجیره تامین حل خواهد شد.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» درباره بیشترین آمار تولید خودروهای بنزینی در کشور گفت: خودروسازان در سال 1388 حدود 474 هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز را روانه بازار کردند. وارد بازار شد و از آن سال تاکنون این رکورد تولید شکسته نشده است. بهتر است دولت برای توسعه سبد سوخت، برنامه خودروهای وارداتی را روی محصولات گازی متمرکز کند.

صنعت خودرو و اقتصاد پیشرفته تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت خودروهای سواری دارد، در کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی خودروهایی با مصرف سوخت 4.2 تا 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر تولید می شود.

مقایسه مصرف سوخت خودروهای ملی با بازارهای بین المللی

رشد تولید خودروهای کم مصرف از سال 2010 آغاز شد و بین سال های 2015 تا 2017، خودروهای کم مصرف در بازار جهانی شاهد افزایش 10 درصدی فروش بودند. در این مدت میانگین مصرف سوخت خودروهای سواری در بازارهای جهانی 7.2 لیتر در 100 کیلومتر بوده است. اما از سال 2017 تا 2020 میانگین مصرف سوخت خودروها در بازار جهانی به 5.2 لیتر در 100 کیلومتر رسیده است. از سال 2020 تاکنون، تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی با میانگین مصرف سوخت 4 لیتر در هر 100 کیلومتر در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

صنعت خودرو و اقتصاد پیشرفته تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت خودروهای سواری دارد، در کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی خودروهایی با مصرف سوخت 4.2 تا 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر تولید می شود. اگرچه سبد سوخت این کشورها خودروهای برقی است، اما همچنان تمایل مشتریان برای خرید خودروهای بنزینی با حجم و تعداد سیلندر بالا وجود دارد.

در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا خودروهایی تولید می شود که در هر 100 کیلومتر 7 تا 9 لیتر مصرف می کنند. خودروهای فروخته شده در این کشورها عموما دارای موتور و حجم بیش از 2 لیتر، وزن بیشتر از 1.5 تن و ابعاد بزرگتر هستند.

در کشورهایی مانند ترکیه و هند که دارای اقتصاد مدرن و صنعت خودروسازی نوپا هستند، مصرف سوخت خودروها 5.6-6.5 لیتر در 100 کیلومتر است. در مقایسه با دو بازار قبلی، مشتریان این بازارها تمایلی به استفاده از خودروهای برقی ندارند و به دنبال محصولات کم مصرف با ضریب آلایندگی پایین هستند.

آژانس‌های بین‌المللی و سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست در سراسر جهان با استناد به استاندارد WLTP، خودروسازان بزرگ را مجبور کردند تا در سال جاری مصرف سوخت را 3.4 درصد کاهش دهند. همراه با افزایش فشار بین المللی برای پیاده سازی و رعایت استاندارد آلایندگی یورو 7، حدود 20 کشور تغییری در سبد سوخت خود داشتند.

بررسی های اخیر خبرنگار «بازار» نشان می دهد مصرف سوخت خودروهای سواری در داخل کشور 7 تا 8.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است و این در حالی است که ترکیه به عنوان رقیب خودروسازی ایران، محصولاتی با مصرف سوخت کمتر دارد. شاید نبود استراتژی در توسعه سبد سوخت خودروسازان یا عدم توجه مدیران انرژی به مشتریان باعث افزایش مصرف بنزین در کشور شده است.

چرا خودروسازان نمی خواهند محصولاتی تولید کنند که گازسوز می شود؟  مصرف بنزین خودروها در دنیا چقدر است؟

بر اساس آخرین آمار بازارهای جهانی، 41.3 درصد خودروها بنزینی، 20.5 درصد دیزلی، 19.4 درصد هیبریدی، 8.6 درصد پلاگین هیبریدی، 7.6 درصد برقی و 0.5 درصد گاز طبیعی است.

نگاهی به سبد سوخت در جهان

خودروسازان برجسته جهان سبد سوخت خود را بین محصولات بنزینی، دیزلی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی، برقی و گاز طبیعی تقسیم کردند. بر اساس آخرین آمار بازارهای جهانی، 41.3 درصد خودروها بنزینی، 20.5 درصد دیزلی، 19.4 درصد هیبریدی، 8.6 درصد پلاگین هیبریدی، 7.6 درصد برقی و 0.5 درصد گاز طبیعی است. با این تفاسیر پس از گذشت بیش از نیم قرن از تاریخ این صنعت، خودروسازان داخلی چه نوع سبد سوختی را تعریف کردند.

میزان کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خودروسازان داخلی در یک دهه گذشته چقدر بوده است؟ متأسفانه سازندگان برای پرهیز از پاسخگویی به این سوال، بارها به نویسنده این مقاله گفته اند که به دلیل بازدارندگی تحریم ها، امکان توسعه موتور یا ساخت پلت فرم های جدید برای توسعه سبد سوخت وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.