افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
4

آیا باید کیست مویی را درمان کنیم؟

  • کد خبر : 28085
آیا باید کیست مویی را درمان کنیم؟
بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک عفونت پوستی طولانی مدت است. عفونت در یک کیست در قسمت بالا یا در کنار چین بین باسن ایجاد می‌شود. کیست ممکن است شبیه یک فرورفتگی کوچک باشد که به آن "گودال" یا "سینوس" می گویند. ممکن است مو از گودال رشد کند و ممکن است چندین گودال داشته باشید.

چه چیزی باعث کیست مویی می‌شود؟

کارشناسان معتقدند کیست پیلونیدال ممکن است به یکی از سه روش زیر ایجاد شود:

یک فولیکول مو در پوست تحریک یا کشیده می‌شود. این ممکن است ناشی از ورزش‌هایی باشد که بر ناحیه باسن تأثیر می‌گذارد (مانند اسب سواری یا دوچرخه سواری)، لباس‌های تنگ اطراف باسن، گرما یا تعریق شدید.

فولیکول مو ممکن است مسدود و عفونی شود و سپس به بافت اطراف باز شود و آبسه ایجاد کند. ادامه ورزش یا پیاده روی اغلب موها را به داخل آبسه می‌کشد.

موهای شل ممکن است در چین بین باسن گیر کند. این بیشتر در مورد موهای زبر یا سفت دیده می‌شود. موها می توانند داخل پوست فرو بروند، به خصوص اگر فولیکول موی تحریک شده از قبل وجود داشته باشد. پیاده روی و ورزش می‌تواند موها را بیشتر به داخل پوست بکشد. سپس یک کیست در اطراف مو ایجاد می‌شود و می‌تواند عفونی شود. برخی از کیست‌ها ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشند (مادرزادی).

علائم کیست پیلونیدال چیست؟

معمولا مبتلایان در مراحل ابتدایی کیست مویی علائمی ندارند و زمانی متوجه این عارضه می‌شوند که عفونت ایجاد شود. در این مرحله علائم می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • قرمزی یا تورم در ناحیه وجود داشته باشد.
  • مایع کدر یا خونی که از کیست خارج می شود.
  • به دلیل درد راه رفتن یا نشستن برایتان سخت است.
  • تب داشتن (اگر عفونت زیاد باشد)

برداشتن کیست پیلونیدال با جراحی و لیزر

برداشتن کیست پیلونیدال باید به روش جراحی یا لیزر انجام شود. کیست کیسه ای پر از مایع است و پزشک برای برداشتن کیست و مقداری از بافت اطراف آن برشی ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه جراحی به روش باز یا بسته انجام می‌شود، پزشک بعد از تخلیه کامل عفونت و مواد زائد در زیر پوست، ممکن است این برش را با بخیه ببندد یا آن را باز بگذارد تا بهبود یابد.

برخی از برش‌های باز چند هفته طول می‌کشد تا بهبود یابند. برخی دیگر ممکن است چندین ماه طول بکشد. یک برش بسته معمولاً حدود 4 هفته طول می کشد تا بهبود یابد. در هر صورت، برش شما جای زخمی خواهد گذاشت که به مرور زمان محو خواهد شد.

احتمالاً چند ساعت پس از جراحی به خانه خواهید رفت. پس از 2 تا 4 هفته، اکثر افراد می‌توانند بیشتر فعالیت‌های عادی خود را انجام دهند. اما مهم است که برای مدت طولانی نشینید یا هر نوع ورزش سخت یا چالش برانگیزی را انجام ندهید تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنید.

چگونه برای جراحی آماده می‌شوید؟

جراحی می‌تواند برای برخی ترسناک و استرس زا باشد. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بفهمید چه انتظاری دارید تا با خیال راحت برای جراحی آماده شوید.

  • مطمئن باشید یک همراه دارید که شما را به خانه ببرد. داروهای بیهوشی و ضد درد، رانندگی یا رسیدن به خانه را برای شما ناامن می‌کند.
  • درمورد اینکه کدام روش جراحی را انجام می‌دهید اطلاعات کافی به دست بیاورید، همراه با خطرات، مزایا و گزینه‌های دیگر.
  • اگر آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید قبل از جراحی مصرف آن را قطع کنید؟
  • تمام داروها و محصولات بهداشتی طبیعی را که مصرف می‌کنید به پزشک خود بگویید. برخی ممکن است خطر بروز مشکلات را در طول جراحی افزایش دهند. پزشک به شما خواهد گفت که آیا باید قبل از جراحی مصرف هر یک از آنها را قطع کنید و چه زود آن را انجام دهید.
  • مطمئن شوید که پزشک و بیمارستان یک کپی از برنامه مراقبت بعد از جراحی را از قبل شما دارند. انجام این کار قبل از هر نوع جراحی توصیه می‌شود.

در روز جراحی باید چه کارهایی انجام دهید؟

  • دستورالعمل‌های مربوط به زمان توقف خوردن و نوشیدن را دقیقا دنبال کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است جراحی شما لغو شود. اگر پزشک به شما گفته است که داروهای خود را در روز جراحی مصرف کنید، آنها را فقط با یک جرعه آب مصرف کنید.
  • دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد زمان حمام کردن یا دوش گرفتن قبل از جراحی دنبال کنید. از استفاده از لوسیون، عطر و دئودورانت خودداری کنید.
  • خودتان محل جراحی را اصلاح نکنید.
  • تمام جواهرات و پیرسینگ ها را بردارید و اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، آنها را بیرون بیاورید.

خطرات و عوارض عمل جراحی کیست مویی

تمام اقدامات جراحی شامل درجه خاصی از خطر است و می‌تواند منجر به عوارض شود:

  • درد (معمولاً خفیف است و با مسکن‌های بدون نسخه قابل درمان است)
  • خونریزی (لخته شدن خون یا خونریزی بیش از حد)
  • عفونت زخم (قرمزی و تورم، با آنتی بیوتیک قابل درمان است)
  • جای زخم (معمولاً با گذشت زمان محو می‌شود اما احتمالاً همیشه اثری روی پوست شما وجود خواهد داشت)
  • مشکلات ترمیم زخم (در صورت داشتن سایر بیماری‌های پوستی خطر بالاتری دارد)
  • کیست ممکن است عود کند

اگر بعد از جراحی کیست پیلونیدال دچار مشکل جدی شدید، باید با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید مراقبت‌های اضافی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

هزینه لیزر کیست مویی و جراحی

برای درمان کیست مویی راهی به جز جراحی و لیزر وجود ندارد، اما بعضی از بیماران به دلیل ترس از جراحی و همچنین هزینه عمل جراحی و لیزر کیست مویی درمان این عارضه را به تاخیر می‌اندازند.

استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و روش های خانگی تاثیر چندانی در درمان این عارضه نخواهد داشت، زیرا باید عفونت و مواد زائدی که در زیر پوست ایجاد شده بطور کامل تخلیه شود.

اگر به موقع برای درمان این عارضه اقدام نکنید عفونت به بافت های اطراف گسترش پیدا می کند و علاوه بر سخت تر شدن شرایط، هزینه جراحی کیست مویی افزایش می یابد.

در حال حاضر علاوه بر روش های قدیمی جراحی، از روش نوین لیزر برای درمان کیست مویی استفاده می‌شود که به دلیل سهولت و مزایای زیادی که دارد بسیار مورد استقبال بیماران قرار گرفته است.

در قدم اول برای تعیین هزینه عمل کیست مویی باید به دکتر متخصص مراجعه کنید تا معاینات لازم انجام شده و وضعیت بیماری شما بررسی شود. بدون بررسی شرایط بیماری امکان اعلام هزینه وجود نخواهد داشت.

 

مطلب کامل تفاوت هزینه لیزر کیست مویی و جراحی را در درمان لیزر بخوانید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.