سالهاست که جنگ بین سازندگان کارتهای گرافیک غولپیکر ادامه دارد و هر طرف تلاش میکند با فناوریهای خود از رقبای خود پیشی بگیرد. نبرد برای ارائه بهترین فناوری “Super Resolution – SR” از این قاعده مستثنی نیست. Nvidia و AMD به عنوان رقبای دیرینه در این زمینه، فناوری های خود را توسعه داده اند و اینتل بار دیگر با سیستم XeSS خود به رقابت پرداخت. با ظهور فناوری های متعدد و استانداردهای مختلف، فرآیند ساخت بازی های رایانه ای پیچیده تر از همیشه شده است. خوشبختانه مایکروسافت با ارائه سرویسی به نام DirectSR راه حلی برای قرار دادن این فناوری های رقیب زیر یک پرچم ارائه کرده است.
DirectSR، فناوری مایکروسافت برای تسهیل کار توسعه دهندگان
همانطور که در بلاگ توسعه دهندگان DirectX اعلام شده است، DirectSR مایکروسافت با هدف سهولت کار توسعه دهندگان بازی های ویدیویی معرفی شده است. رقابت فناوریهای مختلف در صنعت بازیهای ویدیویی همیشه منجر به نوآوری میشود، اما وقتی صحبت از ساخت بازی برای این فناوریها میشود، میتواند به یک کابوس برای توسعهدهندگان تبدیل شود. برنامه نویسان باید بر روی برتری یک فناوری خاص شرط بندی کنند یا فرآیند خسته کننده بازنویسی کد برای هر فناوری را طی کنند.
خوشبختانه DirectSR مایکروسافت در این زمینه به کمک توسعه دهندگان می آید و همانطور که این شرکت در بیانیه خود اشاره می کند:
هسته DirectSR بر اساس همکاری ما با AMD، Intel و Nvidia است. ما این رابط برنامه نویسی کاربردی (API) را برای استفاده یکپارچه از قابلیت های فناوری های بهبود کیفیت تصویر پیشرو در بازار توسعه داده ایم. DirectSR با استفاده از مجموعه ای مشترک از ورودی ها و خروجی ها، امکان استفاده همزمان از فناوری های مختلف بهبود کیفیت تصویر را فراهم می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا از هر سه فناوری DLSS Super Resolution، FidelityFX™ Super Resolution و XeSS با یک کد واحد استفاده کنند.
خبر خوب دیگر این است که پشتیبانی DirectSR به طور پیش فرض در درایورهای کارت گرافیک گنجانده شده است، بنابراین کاربران برای استفاده از آخرین فناوری های SR نیازی به دانلود نرم افزار اضافی ندارند.
مزایای DirectSR برای توسعه دهندگان و گیمرها
DirectSR یک راه حل برد-برد برای توسعه دهندگان و گیمرها است. توسعه دهندگان دیگر نیازی به صرف زمان و منابع برای پشتیبانی از فناوری های مختلف SR ندارند. با ادغام DirectSR در موتور بازی خود، آنها می توانند از هر سه فناوری DLSS، FSR و XeSS به طور همزمان پشتیبانی کنند. این باعث صرفه جویی در زمان و منابع می شود و در نهایت منجر به توسعه سریعتر و با کیفیت بالاتر بازی می شود.
از سوی دیگر، گیمرها نیز از DirectSR بهره خواهند برد. با DirectSR دیگر نگران سازگاری بازی های مورد علاقه خود با فناوری SR کارت گرافیک خود نخواهید بود. چه از کارت گرافیک Nvidia، AMD یا Intel استفاده می کنید، DirectSR به طور خودکار بهترین فناوری SR را برای سخت افزار شما انتخاب می کند و بازی را با بالاترین کیفیت و نرخ فریم ممکن اجرا می کند.
DirectSR چگونه کار می کند؟
DirectSR به عنوان یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) عمل می کند. رابط برنامه نویسی مجموعه ای از دستورات و توابع است که به توسعه دهندگان امکان دسترسی به سخت افزار و توابع سیستم عامل را می دهد. در این مورد خاص، DirectSR به عنوان پلی بین موتور بازی و درایور کارت گرافیک عمل می کند و به موتور بازی اجازه می دهد تا از قابلیت های فناوری SR کارت گرافیک استفاده کند.
DirectSR یک فریم رندر شده با وضوح کمتر را از موتور بازی دریافت می کند و آن را به درایور کارت گرافیک می فرستد. سپس درایور کارت گرافیک با استفاده از فناوری SR اختصاصی خود (DLSS، FSR یا XeSS)، فریم را با هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشین بهبود میبخشد و فریم نهایی را با وضوح بالاتر به موتور بازی برمیگرداند.
آینده DirectSR
DirectSR هنوز در مراحل اولیه خود است، اما پتانسیل تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی را دارد. با پشتیبانی سه بازیگر اصلی در بازار کارت گرافیک، DirectSR می تواند یک راه حل واحد برای توسعه دهندگان ارائه دهد تا بهترین تجربه SR را برای همه گیمرها، صرف نظر از سخت افزارشان، ارائه دهد.
علاوه بر این، DirectSR می تواند به عنوان یک پلت فرم برای نوآوری های آینده در RS خدمت کند. مایکروسافت و شرکای آن می توانند برای بهبود مستمر DirectSR و افزودن ویژگی های جدید با یکدیگر همکاری کنند. این می تواند به کیفیت تصویر بهتر، نرخ فریم بالاتر و حتی معرفی ویژگی های جدید مانند نمونه برداری با وضوح فوق العاده منجر شود.
با این حال، DirectSR بدون چالش نیست. یکی از نگرانی های اصلی این است که مایکروسافت می تواند در بازار SR به یک انحصار تبدیل شود. اگر DirectSR به طور گسترده توسط توسعه دهندگان مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است شرکت ها را از توسعه فناوری های SR اختصاصی منصرف کند. این امر می تواند منجر به کاهش نوآوری و رقابت در این زمینه شود.
چالش دیگر سازگاری است. اگرچه DirectSR بر اساس مجموعه ای مشترک از ورودی ها و خروجی ها است، هنوز ممکن است بین فناوری های مختلف SR ناسازگاری وجود داشته باشد. این می تواند باعث مشکلات عملکرد و کیفیت تصویر شود.
با وجود این چالش ها، DirectSR این پتانسیل را دارد که به یک ابزار ارزشمند برای توسعه دهندگان و گیمرها تبدیل شود. مایکروسافت با تعهد به همکاری شفاف و شفاف با شرکای خود، میتواند DirectSR را به یک استاندارد صنعتی موفق تبدیل کند که در نهایت به نفع کل صنعت بازیهای ویدیویی خواهد بود.