افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

صدور گواهی سپرده 30 درصدی و افزایش نرخ تامین مالی تولید.

  • کد خبر : 277462
صدور گواهی سپرده 30 درصدی و افزایش نرخ تامین مالی تولید.

به گزارش بازار، نشست تخصصی کمیسیون اقتصاد کلان خانه ایران به ریاست فرجوله معماری برگزار شد. در این جلسه اعضای کمیسیون گزارشی از صدور گواهی سپرده 30 درصدی و افزایش نرخ تامین مالی تولید ارائه کردند. در این جلسه عنوان شد: اگرچه هدف از انتشار اوراق گواهی سپرده 30 درصدی تامین سرمایه در گردش واحدهای […]

به گزارش بازار، نشست تخصصی کمیسیون اقتصاد کلان خانه ایران به ریاست فرجوله معماری برگزار شد. در این جلسه اعضای کمیسیون گزارشی از صدور گواهی سپرده 30 درصدی و افزایش نرخ تامین مالی تولید ارائه کردند.

در این جلسه عنوان شد: اگرچه هدف از انتشار اوراق گواهی سپرده 30 درصدی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مذکور است، اما نرخ سود تعیین شده برای اوراق عملا موجب افزایش نرخ تامین مالی بانک ها شده است. شبکه تولیدکنندگان و مشکل دریافت تسهیلات بانکی که بر اساس گزارش های فصلی پایش فضای کسب و کار، همواره سه مشکل اول فعالان اقتصادی را تشدید کرده است.

در شرایطی که نرخ تامین مالی دولت در بازار بدهی به بیش از 35 درصد رسیده است، طبیعتا تکلیف بخش خصوصی در خصوص نرخ تامین مالی تولید مشخص است و تولیدکنندگان مجبور به تامین مالی با نرخ‌های بالاتر از 35 درصد هستند. فشار بیشتری بر تولیدکنندگان وارد خواهد کرد.

در ادامه خاطرنشان شد: علاوه بر افزایش نرخ سود، حاکی از روند نزولی رشد تسهیلات شبکه بانکی برای بخش غیردولتی همزمان با روند صعودی رشد تسهیلات شبکه بانکی برای دولت است. در بخش، روند هشداری در مورد اجرای سیاست کنترل تراز بانکی و اثرات آن بر تامین مالی تولید نمایان شد.

در ادامه اعضای کمیسیون کلان اقتصاد اتاق ایران افزودند: افزایش نرخ سود و کاهش حجم تسهیلات اعطایی، تولیدکنندگان را از مجاری مختلف در معرض آسیب قرار می دهد.

فرج اله معماری، رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: افزایش نرخ سود و کاهش حجم تسهیلات اعطایی به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده، موجب می‌شود. اثر کاهشی بر تقاضای کل اقتصاد و در نتیجه پیامدهای رکودی دارد. نرخ بهره یکی از مهم ترین متغیرهایی است که کارایی سرمایه گذاری و تصمیمات سرمایه گذاری فعالان اقتصادی را تعیین می کند.

در ادامه خاطرنشان شد: افزایش نرخ سود از طریق افزایش بهای تمام شده و کاهش بازده سرمایه گذاری، تامین مالی بسیاری از سرمایه گذاری های جدید را فاقد توجیه اقتصادی می کند. در واقع در چنین شرایطی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ترجیح می دهند برای جلوگیری از توقف خطوط تولید فعلی، خود را به تامین مالی سرمایه در گردش محدود کرده و سرمایه گذاری در توسعه خطوط تولید یا ایجاد خطوط تولید جدید را به موکول کنند تا بتوانند این کار را انجام دهند. در شرایط بهتر

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش نرخ سود نیز با افزایش هزینه تامین سرمایه در گردش، باعث افزایش هزینه های فعلی تولید شرکت ها و در نتیجه ایجاد اثرات محدودکننده در سمت عرضه اقتصاد می شود. به طور کلی انتظار می رود افزایش نرخ سود علیرغم اثرات ضد تورمی، به دلیل کاهش سمت تقاضا و تضعیف سمت عرضه، اثرات رکودی داشته باشد.

آنها تصریح کردند: بنابراین نتیجه سیاست‌های پولی و اعتباری فعلی که در افزایش تنگنای تامین مالی و اخذ تسهیلات برای تولیدکنندگان منعکس شده است از یک سو و افزایش بی‌سابقه نرخ سود تامین مالی به تولید کننده، از سوی دیگر. طرف دیگر؛ این یکی از مهمترین مخاطرات اقتصادی تولیدکنندگان در سال جاری است و طبیعتاً در سالی که مزین به شعار «جهش تولیدی با مشارکت مردمی» شده، آثار مخربی بر تولید ملی خواهد داشت. بازنگری در سیاست های پولی و اعتباری جاری برای حمایت از تولید در اسرع وقت ضروری است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=277462

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.