افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

نحوه دریافت ارز از دولت 1403| مقدار ارز، نحوه درخواست

  • کد خبر : 277047
نحوه دریافت ارز از دولت 1403|  مقدار ارز، نحوه درخواست

سفر به خارج از کشور به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده است. این سفرها برای اهداف مختلفی از جمله تجارت، گردشگری، تحصیل، درمان یا دیدار با خانواده و دوستان انجام می شود. با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر، تامین ارز مورد نیاز برای سفرهای خارج از […]

سفر به خارج از کشور به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده است. این سفرها برای اهداف مختلفی از جمله تجارت، گردشگری، تحصیل، درمان یا دیدار با خانواده و دوستان انجام می شود. با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر، تامین ارز مورد نیاز برای سفرهای خارج از کشور به یکی از دغدغه های مسافران تبدیل شده است و یکی از راهکارها، دریافت ارز از دولت است. ارزی که با نرخ ارز کمتر از نرخ ارز بازار آزاد به متقاضیان ارائه می شود و این می تواند به کاهش هزینه های سفر شما کمک کند. در ادامه این مقاله مجله گردشگری flytodayبه شرایط دریافت ارز دولتی و همچنین مدارک لازم برای این امر خواهیم پرداخت.

ارز دولتی چیست؟ | ارز دولتی چقدر است؟

ارز دولتی یا ارز ترجیحی نوعی ارز است که توسط دولت به متقاضیان خاصی با نرخ مبادله ای کمتر از نرخ مبادله ای در بازار آزاد ارائه می شود. هدف از تامین ارز دولتی حمایت از اقشار خاص جامعه یا کنترل قیمت برخی کالاها و خدمات است. از سال 1396 پس از تک نرخی شدن ارز، چالش هایی به وجود آمد که منجر به ایجاد نرخ های مختلف مبادله ای از جمله ارز دولتی، حواله های ارزی و ارزی توافقی، نیمایی و … شد. در نهایت ارز دولتی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و کاهش هزینه های سفرهای خارجی تخصیص یافت. درحال حاضر، میزان ارز دولتی 2000 یورو (یا معادل آن به دلار) سالانه در نظر گرفته می شود.

قیمت ارز دولتی با کارت ملی

قیمت ارز دولتیزیاد نوسان نداره اما برای اطلاع از قیمت می توانید به سایت های خبری رسمی و خبرگزاری های این حوزه مانند اختازنیوز مراجعه کنید. به عنوان مثال، در 4 فروردین 1403، دلار با نوسان صفر درصد نسبت به 4 روز قبل به نرخ 43 هزار و 567 تومان معامله می شد.

نحوه تخصیص ارز دولتی ارز دولتی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

ارز دولتی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم به متقاضیان تخصیص می یابد. در روش مستقیم، ارز دولتی مستقیماً به متقاضیانی مانند مسافران، دانشجویان و بیماران خارجی تعلق می گیرد. در واقع همان ارز دولتی کارت ملی است. در روش غیرمستقیم ارز دولتی به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی خاصی مانند واردکنندگان دارو و نهاده های دامی اختصاص می یابد تا بتوانند این کالاها را با قیمت ارزان تری در اختیار مردم قرار دهند.

مزایای استفاده از ارز دولتی

استفاده از ارز دولتی مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه های سفر به خارج از کشور: مسافران خارجی می توانند با استفاده از ارز دولتی هزینه های سفر خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
  • کنترل قیمت کالاها و خدمات.: تامین ارز دولتی به برخی بنگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند به آنها کمک کند تا کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت ارزان‌تری وارد کنند و این امر به نوبه خود منجر به کنترل قیمت این کالاها در بازار می‌شود.
  • حمایت از گروه های آسیب پذیر: دولت می تواند با تامین ارز دولتی به اقشار آسیب پذیر جامعه مانند دانشجویان و بیماران کمک کند تا نیازهای ضروری خود را تامین کنند.
ارز دولتی بگیر

شرایط ثبت نام دلار دولتی با کارت ملی 1403

شرایط خرید دلار با کارت ملی ممکن است سال به سال متفاوت باشد. شرایط دریافت دلار از دولت در سال جاری (1403) را در زیر ببینید.

  1. داشتن سن بالای 18 سال الزامی است.
  2. افراد تنها سالی یک بار می توانند این ارز دولتی را درخواست کنند و در صورت عدم دریافت سهمیه کامل، در تاریخ دیگری نمی توانند مبلغ باقی مانده را دریافت کنند.
  3. حساب ارزی باید حداقل 6 ماه باز باشد و حداقل 100 دلار یا یورو در حساب باقی بماند.
  4. سقف تراکنش روزانه 100 میلیون تومان است و کارت باید به نام خریدار باشد.
  5. همراه داشتن سیم کارت به نام خریدار الزامی است.
  6. تقریبا 5 روز پس از واریز ارز به حساب خریدار امکان برداشت اسکناس از شعب صرافی وجود دارد.
  7. اگر بانک گشاینده دلار نداشته باشد به مردم یورو می دهد.
ثبت ارز دولتی

نحوه و مدارک لازم برای دریافت ارز از دولت

در صورتی که متقاضیان واجد شرایط دریافت ارز دولتی باشند، می توانند از چند طریق برای دریافت آن اقدام کنند. ثبت ارز دولتی از چند طریق امکان پذیر است. در زیر نحوه دریافت ارز دولتی را توضیح خواهیم داد. به علاوه، نوع دیگری از ارز دولتی که مسافران می توانند از آن استفاده کنند، ارز مسافرتی است. در مقاله ای جداگانه در مجله گردشگری Flytoday نحوه دریافت ارز مسافرتی پرداخت کرده اند.

ثبت ارز دولتی با برنامه بله

یکی از راه های دریافت ارز از دولت است. گرفتن نوبت در برنامه بله هستند. پیام رسان بله بانک، شبکه اجتماعی مالی بانک ملی ایران است که به شما امکان چت و پرداخت همزمان را می دهد. برای دریافت ارز دولتی وارد سایت «بله» شوید. اگر سیستم عامل موبایل شما اندروید است، اپلیکیشن Yes را از مارکت یا مایکت دانلود کنید و اگر سیستم عامل iOS دارید، از اپلیکیشن تحت وب استفاده کنید. وارد اپلیکیشن شوید و مراحل ثبت ارز دولتی این کار را به این صورت انجام دهید. لطفا توجه داشته باشید که این عمل را باید در ساعت 16:00 انجام دهید.

  • گزینه ارز ملی را انتخاب کنید.
  • روی گزینه تبدیل ارز کلیک کنید.
  • لطفا قوانین و مقررات را با دقت مطالعه کنید.
  • کد ملی خود را وارد کنید
  • سال تولد خود را وارد کنید. (سیستم پس از وارد کردن روز و ماه به سامانه ثبت احوال مراجعه می کند و در صورت صحت اطلاعات می تواند ادامه یابد)
  • نوع ارز را انتخاب کنید. (دلار، یورو…)
  • مقدار ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید و منتظر تایید باشید.
  • شعبه مورد نظر خود را از شعب صرافی ملی انتخاب کنید.
از دولت بله ارز دریافت کنید

ثبت ارز دولتی با کارت ملی در سال 1403.

نحوه دریافت ارز ملی از بانک ملی طبق مصوبه دولت برای خرید ارز دولتی با کارت ملیخریدار باید به همراه کارت ملی هوشمند و سیم کارت به نام خود حضور داشته باشد. هر فرد می تواند 2000 یورو در سال تحت شرایط پولی دولتی زیر دریافت کند:

  1. برای خرید دلار دولتی در بانک ملی حساب باز کنید
  2. برای برنامه Eva ثبت نام کنید
  3. برای دریافت ارز دولتی در اپلیکیشن Eva یک حساب ارزی باز کنید
  4. به صرافی مراجعه کنید و شماره حساب ارزی را دریافت کنید.
  5. به صرافی مراجعه کنید و معادل ارز دولتی را پرداخت کنید.
  6. پرداخت هزینه برداشت 6% از حساب.
  7. برای دریافت ارز دولتی به صورت فیزیکی به شعب ارزی بانک ملی مراجعه کنید.
دلار با کارت ملی

نکاتی برای دریافت ارز از دولت

برای دریافت ارز از دولت باید به این نکات توجه کنید. به عنوان مثال، هر ایرانی تنها یک بار در سال می تواند از ارز دولتی استفاده کند. ضمناً ارز دولتی فقط برای مصارف خاص مانند سفر، تحصیل و درمان به خارج از کشور قابل استفاده است و خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد ممنوع است.

نحوه پرداخت ارز دولتی

  • واریز ارز به حساب: ارز دولتی با واریز به حساب ارزی متقاضی واریز می شود. این حساب باید در یکی از بانک های منتخب بانک مرکزی افتتاح شود و حداقل شش ماه فعال بماند.
  • تعادل: هنگام واریز ارز دولتی، موجودی حساب ارزی باید حداقل 100 دلار باشد.

برای اطلاع بیشتر از نحوه دریافت ارز دولتی و شرایط و مدارک مورد نیاز می توانید به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید.

سفرهای خارجی کم هزینه با ارز دولتی

ارز دولتی یا ارز مبادله ای نوعی ارز است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با نرخ مبادله ای کمتر از نرخ مبادله ای موجود در بازار برای متقاضیان خاص عرضه می شود. این ارز برای کنترل نوسانات پولی و حمایت از بخش های خاصی از جامعه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر هر ایرانی سالی یک بار ارز دولتی دریافت می کند. بر اساس آخرین مصوبات بانک مرکزی، مبلغ این ارز دو هزار یورو تعیین شده است که به روشی که در این مقاله آمده قابل دریافت است.

تجربه شما از اخذ ارز از دولت چیست؟ آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد نحوه دریافت ارز دولتی

آیا محدودیتی برای پذیرش ارز دولتی وجود دارد؟

بله، هر فرد می تواند یک بار در سال تا سقف 2000 دلار ارز دولتی دریافت کند.

چگونه ارز دولتی بخریم؟

با مراجعه به اپلیکیشن بله یا ایوا و تکمیل مراحل ثبت نام می توانید ارز دریافت کنید.

قیمت ارز دولتی چقدر است؟

قیمت روز ارز دولتی را می توانید در سامانه های مربوطه مشاهده کنید.

آیا ارز مسافرتی با ارز دولتی متفاوت است؟

بله ارز مسافرتی 500 دلار است و هنگام خرید بلیط هواپیما به شما تعلق می گیرد. در مورد ارز دولتی، سالی یک بار قابل درخواست است و 2000 تومان یا یورو ارائه می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=277047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.