افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
2

جبهه پایداری خوشش نمی آید که سعید جلیلی برای ریاست جمهوری نامزد شود

  • کد خبر : 276257
جبهه پایداری خوشش نمی آید که سعید جلیلی برای ریاست جمهوری نامزد شود

به گزارش خبرآنلاین، این رقابت ها در شرایطی آغاز شد که جریان های سیاسی حاکم بر کشور به تازگی از دوئل انتخاباتی برای کسب کرسی های مجلس دوازدهم بیرون آمده اند و به نظر می رسد روزهای سختی را تا 17 تیرماه پیش رو داشته باشند. انتخابات برگزار خواهد شد. این در حالی است که […]

به گزارش خبرآنلاین، این رقابت ها در شرایطی آغاز شد که جریان های سیاسی حاکم بر کشور به تازگی از دوئل انتخاباتی برای کسب کرسی های مجلس دوازدهم بیرون آمده اند و به نظر می رسد روزهای سختی را تا 17 تیرماه پیش رو داشته باشند. انتخابات برگزار خواهد شد. این در حالی است که هر روز اسامی جدیدی به عنوان نامزد انتخابات مطرح می شود که هر کدام می خواهند شانس خود را برای ورود به ساختمان سفید پوستان ریاست جمهوری امتحان کنند.

روزنامه دنیای اختاز نوشت: اما در بحبوحه گمانه زنی ها مبنی بر ورود نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری به عرصه رقابت، ممکن است نام دو نامزد بیش از سایرین حاشیه ساز شود. دو کاندیدایی که قبلا از دوستان سیاسی محسوب می شدند و حالا با تصمیم جدید جبهه پایداری احتمالا رقیب هم خواهند شد.

صادق تهوی دبیرکل جبهه پایداری ظاهرا تصمیم گرفته این بار در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پرویز فتاح به عنوان کاندیدای اصالح حمایت کند و از نامزدی سعید جلیلی برای ریاست جمهوری حمایت نکند.

جبهه پایداری در خردادماه ۱۳۹۸ در جلسه شورای مرکزی خود برای اولین بار تصمیم گرفت از سعید جلیلی به عنوان یکی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند. اما بعداً پس از بررسی کاندیداهای مورد نظر، سرانجام به سه نامزد رسید که شامل کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت در دولت نهم احمدی نژاد، سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و پرویز فتاح وزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی بود. دولت نهم و سرانجام باقری لنکرانی به عنوان کاندیدای نهایی این جریان معرفی شد. در سال 1395، اگرچه جلیلی گزینه ثبات بود، اما شرایط کنونی او را مجبور به کناره گیری از چرخه انتخابات به نفع شهید ابراهیم رئیسی کرد.

در انتخابات 1400 جبهه پایداری نیز ابتدا از سعید جلیلی حمایت کرد اما در نهایت از شهید ابراهیم رئیسی حمایت کرد و سعید جلیلی مجبور شد بار دیگر به نفع او کناره گیری کند. موضوعی که باعث ناراحتی حامیان جلیلی شد و آنها حتی خواستار کناره گیری رئیسی به نفع جلیلی شدند اما در نهایت با اینکه طرفداران جلیلی هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی را شایسته تصاحب کرسی ریاست جمهوری ندانستند، در نهایت جلیلی مجبور به انصراف از انتخابات شد. به نفع شهید رئیسی. با این حال بسیاری بر این باورند که تفکر او در سه سال گذشته بر دولت سیزدهم حاکم بوده و مشغول مشاوره به دولت سایه مستقر بوده است.

نامی که بارها از لیست نامزدها خط خورد

این در حالی است که نام پرویز فتاح از اعضای جبهه پایداری و از نزدیکان سعید جلیلی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری بارها مطرح شده است. در سال های 92، 96 و 1400 نام فتاح در کنار نامزدهای انتخاباتی قرار گرفت اما هر بار نام وی از میان گزینه های پیشنهادی کنار گذاشته شد. با این حال به نظر می رسد این بار اقبال به او لطف داشته و جبهه پایداری فرد محور تصمیم به حمایت از او گرفته است. به این ترتیب سعید جلیلی دیگر حمایت اصطبل را نداشت; با این حال هنوز هم طرفداران خود را دارد. با شنیده های من، اعمال و عملکرد جلیلی باعث شده است که صادقی به دنبال فردی باشد که با جریان او هماهنگی بیشتری داشته باشد و آن شخص کسی نیست جز پرویز فتاح. بخصوص که فتاح با سابقه ریاست کمیته امداد امام خمینی (ره) و ریاست بنیاد مصطفان چهره مناسبی برای ریاست جمهوری است. در واقع از نگاه او شاید فتاح مطلوب ترین گزینه برای ادامه راه شهید ابراهیم رئیسی باشد.

با توجه به این گرایش، سعید جلیلی به دلیل تصویری که از خود و موقعیت سیاسی و گفتمانی اش دارد، در کارهای مشورتی و تشکیلاتی چندان تبحر ندارد. دقیقا به همین دلیل پدرخوانده جریان پایداری قصد دارد برای موفقیت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، فتاح، رئیس فعلی تیم اجرایی فرمان امام را در راس فهرست خود قرار دهد.

21302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=276257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.