افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

زمان واریز سود مرحله سوم سهام عدالت

  • کد خبر : 275740
زمان واریز سود مرحله سوم سهام عدالت

به گزارش صبح امروز، این روزها صحبت از زمان واریز سود سهام عدالت است. سهام عدالت که سبدی از سهام شرکت های دولتی است تا به امروز در دو مرحله عملکرد مالی سال 1401 را پرداخت کرده است. اکنون سهامداران منتظرند تا ببینند سود فاز سوم سهام عدالت چه زمانی واریز می شود. سهام عدالت، […]

به گزارش صبح امروز، این روزها صحبت از زمان واریز سود سهام عدالت است. سهام عدالت که سبدی از سهام شرکت های دولتی است تا به امروز در دو مرحله عملکرد مالی سال 1401 را پرداخت کرده است. اکنون سهامداران منتظرند تا ببینند سود فاز سوم سهام عدالت چه زمانی واریز می شود.

سهام عدالت، سهام انواع شرکت های سهامی عام بورسی و غیر بورسی است که در دهه 80 در قالب پرتفوی ترکیبی در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار گرفت. این سهام در واقع چیزی شبیه به یارانه امروز بود با این تفاوت که به هر یک از خانواده های منتخب سهمی تعلق می گرفت و هر چند وقت یکبار سودی نصیب سهامداران می شد.

سهام عدالت سبدی از سهام دولت است که نوعی یارانه برای تامین عدالت اجتماعی و فقرزدایی و همچنین کاهش سهام دولت در شرکت های بزرگ اقتصادی محسوب می شود. سهام عدالت شامل سهام 49 شرکت دولتی است که 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی هستند.

سهام عدالت در ابتدا 500 هزار تومان بود که بعداً به یک میلیون تومان افزایش یافت. سهام عدالت مجموعه ای از سهام بود که تا اواسط سال 1398 قابل فروش نبود اما سود سهام عدالت در بازه های زمانی مشخص به مالکان پرداخت می شد.

سود چگونه واریز می شود؟

کلیه صاحبان سهام عدالت برای دریافت سود سهام عدالت باید مشخصات هویتی و اطلاعات بانکی خود به ویژه شماره شبای بانکی خود را در سامانه سجام ثبت کنند. در صورتی که شماره حساب بانکی ثبت نشده باشد یا مشکلی داشته باشد سود آن به عنوان بستانکار باقی می ماند.

البته باید توجه داشت که سود سهام عدالت به برخی افراد پرداخت نمی شود. از جمله این موارد می توان به شماره اشتباه، حساب مشترک بانکی، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، مسدود شدن حساب بانکی و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

واریز دو قسط سود در سال گذشته

در پایان آذرماه سال گذشته که مرحله اول عملکرد شرکت مربوط به سال مالی 1401 به حساب سهامداران واریز شد، دومین مرحله از واریز سود سهام عدالت در تاریخ 3 اسفند ماه بود که هزار تومان مبلغ 446 رسید. هزار تومان، 532 هزار تومان 482 هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومان 906 هزار تومان رسید.

سود عملکرد مالی مربوط به سال 1401 شرکت های سهامی خاص تسویه نشد و 8 فروردین ماه سال جاری مجید عشقی رئیس سازمان در رسانه ملی در این باره گفت: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند. و قادر به پرداخت سود سهام نیست. اکثر آنها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما همچنین توصیه کردیم که سود سهام باید پرداخت شود. امیدواریم تا خرداد ماه بتوانیم این سودها را جمع آوری کنیم و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بود: صنایع سیمان دشستان، گروه مپنا و انرژی فجر خلیج فارس مبلغی را برای مرحله اول و دوم سود سهام عدالت به حساب صمت واریز نکرده اند. پالایش نفت بندرعباس و سوئیچ پارس نیز وجوه فاز دوم خود را پرداخت نکرده اند.

در خردادماه امسال مهدی حاجیوند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به مراجعه به محل خاصی ندارند. سود مرحله سوم سهام عدالت در صورت دریافت از شرکت ها مانند دوره های قبل به حساب افراد واریز می شود. سپرده خواهد شد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: نکته دیگر این است که چند شرکت بخشی از سود سهام عدالت را واریز نکردند و همچنان پیگیری ها از سوی سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال انجام است. به محض دریافت سود، زمان واریز اعلام خواهد شد.

دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت همچنین بیان کرد: در نهایت به طور کلی برای دریافت سود سهام عدالت، سهامداران به جایی نرسند و هیچ سندی را به هیچکس ندهند. همچنین سهامداران باید هوشمند باشند، برای دریافت سود سهام عدالت روی هیچ لینکی کلیک نکنند.

وی افزود: همچنین سهامدارانی که واجد شرایط دریافت سود هستند نیازی به واریز وجه ندارند و به هیچ عنوان با آنها تماس گرفته نمی شود و زمانی که فاز سوم سود و تسویه حقوق صاحبان سهام مشخص شد مانند سال های گذشته سود واریز می شود. به شماره حساب بانکی افرادی که در سامانه سجام اعلام کرده اند. خواهد بود. در نهایت سهامداران اخبار مربوط به پرداخت سود سهام عدالت و سایر موارد مرتبط با این حوزه را فقط از مراجع رسمی پیگیری کنند.

در ادامه، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده از سپرده گذاری مرکزی، شرکت ها هنوز سود سهام عدالت را واریز نکرده اند.

وی همچنین پیشتر اظهار داشت: در صورت عدم واریز سود سهام عدالت توسط این شرکت ها، سازمان بورس بر اساس ضوابط، مقررات، وظایف و اختیاراتی که دارد قطعا اقدام مناسبی را انجام خواهد داد. تا این سود به سهامداران پرداخت شود.

منبع:تابناک




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=275740

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.