افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

آیا دوره 20 ساله غیبت زنان در ریاست مجلس شکسته می شود؟

  • کد خبر : 275267
آیا دوره 20 ساله غیبت زنان در ریاست مجلس شکسته می شود؟

به گزارش رکنا، مراسم افتتاحیه دوره دوازدهم مجلس صبح روز دوشنبه 16 خردادماه با حضور 290 کاندیدا برگزار می شود. جلسه دوم مجلس از روز سه شنبه به ترتیب مهم آغاز می شود. «برگزاری انتخابات هیأت رئیسه» انتخاباتی مهم و تأثیرگذار در روند چهارساله فعالیت مجلس جدید است و تاکنون نام چند نفری برای ۱۲ […]

به گزارش رکنا، مراسم افتتاحیه دوره دوازدهم مجلس صبح روز دوشنبه 16 خردادماه با حضور 290 کاندیدا برگزار می شود. جلسه دوم مجلس از روز سه شنبه به ترتیب مهم آغاز می شود. «برگزاری انتخابات هیأت رئیسه» انتخاباتی مهم و تأثیرگذار در روند چهارساله فعالیت مجلس جدید است و تاکنون نام چند نفری برای ۱۲ کرسی هیأت رئیسه متشکل از رئیس جمهور مطرح شده است. ، 2 نایب رئیس، 6 منشی و 3 ناظر، اما آنچه این نام ها نمایان است، فضای خالی زنان است؛ تاکنون نام هیچ یک از زنانی که در هیچ یک از پست های هیئت مدیره انتخاب شده اند، مطرح نشده است.

بررسی تاریخچه دوره های مجلس نشان می دهد که تاکنون و در 12 دوره مجلس 125 زن به مجلس راه یافته اند. 4 نفر در دوره اول تا سوم مجلس، 9 نفر در دوره چهارم، 14 نفر در دوره پنجم، 13 نفر در دوره ششم، 13 نفر در دوره هفتم، 8 نفر در دوره هشتم، 9 نفر در دوره ششم. دوره نهم 17 نفر در دوره دهم و در دوره یازدهم 16 نفر به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور داشتند و در دوره دوازدهم 14 زن به عنوان نماینده مجلس فعالیت خواهند کرد. همچنین در بررسی اعضای هیئت مدیره مجامع گذشته تنها نام یک زن به چشم می خورد، سهیلا جلودارزاده. وی تجربه نمایندگی مجلس در دوره های پنجم، ششم، هفتم و دهم را در کارنامه خود دارد. وی در دوره ششم به عنوان سهیلا جلودارزاده عضو هیأت رئیسه (دبیر) مشغول به کار شد.

از مجلس هفتم تا پایان مجلس یازدهم، به مدت 20 سال، هیأت رئیسه شورای اسلامی با ترکیبی منحصراً مردانه کار کرد. اکنون با آغاز دوازدهمین دوره مجلس و با توجه به حضور 5 درصدی زنان در کرسی های مجلس و حضور 14 نفر از زنان نیمی از آنان (الهام آزاد، سارا فلاحی، فاطمه محمدبیگی، فاطمه مقصودی). زهرا سعیدی، سامیه رفیعی و زهرا سادات لاجوردی تجربه دارند و نیمی دیگر (زهرا خدادادی، مریم عبداللهی، شاهین جهانگیری، عالیه زمانی کیارسی، فاطمه جراره، بهشید بهرش و زینب کیساری) نیز برای اولین بار وارد مجلس شده اند. باید منتظر ماند و دید که آیا طلسم 20 سال غیبت زنان در هیئت رئیسه مجلس شکسته می شود یا خیر.

برای پاسخ به این سوال به سراغ سامیه رفیعی منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس دوازدهم می رویم.

سامیه رفیعی با تاکید بر اهمیت حضور بانوان در هیات رئیسه و تاثیر این حضور بر عملکرد مجلس خاطرنشان کرد: به نظر من حضور بانوان در هیات رئیسه از هر جهت می تواند مفید باشد از جمله منظم بودن مجلس. دستور کار جلسات، پیگیری تاییدیه ها و بسیاری موارد دیگر.

حضور زنان در هیئت رئیسه مجلس پیام مهمی در ابعاد بین المللی دارد

وی عدم حضور زنان در هیأت مدیره های شوراها را برای 10 دوره در دوره های گذشته مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه شوراها در دوره های گذشته توجه چندانی به موضوع حضور زنان در هیأت مدیره نداشتند و به جز در دوره ای که یکی از نمایندگان زن در هیئت رئیسه عضویت داشت، هیأت رئیسه از حضور زنان به روسای مجامع مختلف محروم شد. با توجه به اینکه زنان نماینده مجلس در جلسات و محافل مختلف جامعه زنان بارها در این زمینه مورد سوال قرار می گیرند، حضور زنان در کمیته ریاست مجلس در واقع پاسخ مناسبی به مطالبات عمومی موجود در جامعه به ویژه در جامعه تحصیلکرده است از زنان

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس همچنین با بیان اینکه «حضور زنان در هیأت رئیسه مجلس قطعاً پیام مهمی در ابعاد بین المللی دارد»، اظهار داشت: بعد بین المللی حضور زنان در ترکیب. کمیته ریاست مجلس یکی از موارد مهمی است که نادیده گرفته می شود. حتي نظر من اين است كه حضور زنان در كميسيوني كه رياست مجلس را بر عهده دارد نبايد به 6 منشي يا 3 ناظر محدود شود. چرا زنان نباید کاندیدای معاونت رئیس جمهور و حتی رئیس مجلس شوند؟ اینها نکات مهمی است.

رفیعی با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کاندیداتوری زنان برای تمامی کرسی های هیأت رئیسه منعی ندارد. در این شرایط واقعاً چرا زنان نباید کاندیدای همه مناصب رئیس مجلس شوند؟

در پاسخ به این سوال که فکر می کنید این تابو در مجلس دوازدهم شکسته می شود؟ گفت: آنچه من فکر می کنم این است که این تابو شکسته شود.

نمایندگان منتخب تهران در مجلس نیز در مجلس دوازدهم پاسخ دادند که آیا تمایلی برای شکستن این تابو وجود دارد. وی همچنین تصریح کرد: ابتدا باید دید که آیا همه منتخبان به این موضوع احساس نیاز می کنند یا خیر؟ حضور در ترکیب هیئت رئیسه مجلس از موضوعاتی است که می توان در اولین جلسه فراکسیون زنان مطرح کرد.

رفیعی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا برای کرسی های ریاست مجلس نامزدی خود را اعلام می کنید؟ وی تصریح کرد: باید فرهنگ سازی این موضوع انجام شود; من هنوز به این موضوع فکر نکرده‌ام، اما اگر این باور اصلا وجود ندارد و رویکرد این است که زنان برای همه پست‌های هیئت مدیره کاندید نشوند، باید تغییر کند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا تا روز سه شنبه 17 خرداد 1403 که دومین جلسه مجلس دوازدهم با دستور کار انتخابات هیأت رئیسه کار خود را آغاز می کند، آیا زنان مجلس برای تصاحب کرسی های هیأت رئیسه نزدیک می شوند یا خیر.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=275267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.