افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

انتقال بخش از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی

  • کد خبر : 274646
انتقال بخش از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی مدیرعامل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مکانیزه شدن کشاورزی گفت: در واقع بخش زیادی از محصولات به دلیل فرسودگی این ابزارها از بین می رود. است؛ اما باید به رقم قابل قبولی از افزایش نرخ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی برسیم. […]

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی مدیرعامل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مکانیزه شدن کشاورزی گفت: در واقع بخش زیادی از محصولات به دلیل فرسودگی این ابزارها از بین می رود. است؛ اما باید به رقم قابل قبولی از افزایش نرخ مکانیزاسیون در بخش کشاورزی برسیم.

وی افزود: کشور در این سال ها فعالیت هایی را برای شناخت موسسات تحقیقاتی در بخش کشاورزی انجام داده است. اما خیلی مشخص نبود که این موضوع در اولویت اداره اجراست یا خیر.

وی تاکید کرد: مهم ترین راهبردی که در سال گذشته در نظر گرفتیم این بود که ظرفیت دستگاه ها را در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: معتقدم امسال مرکز مکانیزاسیون که تحت مدیریت پژوهشگاه فنی مهندسی سازمان تات است، ما را روی تجهیزات و امکانات متمرکز خواهد کرد که این چالش کشاورزی و کشاورزی از سوی کشور. کشاورزان. مثلاً ممکن است مشکل پنبه‌چین‌های کوچک یا چیزهایی از این قبیل داشته باشیم. کشاورزان در بازدید از باغ گل محمدی کاشان با مشکل برداشت مواجه شدند. خوشبختانه این دستگاه توسط پژوهشکده فنی مهندسی و با کمک بخش خصوصی تولید و روانه بازار شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ظرفیت جمع آوری را محدود عنوان کرد و گفت: باید روی مواردی که بیشترین وزن را در حوزه کشاورزی دارند تمرکز کنیم. ما به معاونان وزرا و حوزه های اجرایی فرمان داده ایم.

تغییرات مستمر در مسیر توسعه.
خیام نکویی با اشاره به انجام برخی اصلاحات در ماشین آلات کشاورزی تصریح کرد: امسال رئیس کمباین ها برای کاهش ضایعات محصولات اصلاح شد. امسال نیز امیدواریم با ادامه این مسیر از ضایعات محصولات در زمان برداشت جلوگیری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: ممکن است برای جلوگیری از ضایعات در جامعه دسترسی نداشته باشیم اما می توانیم از ضایعات خود و دستگاه های دولتی در اقدامات خود جلوگیری کنیم.

این مقام دولتی تاکید کرد: امیدواریم شاهد تحول بزرگی در این زمینه باشیم.

نیاز به کشاورزی معیشتی دانش بنیان
رئیس سازمان تات از تدوین برنامه هایی در زمینه تولید ماشین آلات جدید مانند ابزار و تجهیزات لازم برای برداشت کلزا در مواردی که نمونه داخلی نداریم، با همکاری مرکز مکانیزاسیون نمونه برداری کرد. می تواند در یک زمان وارد شود یا توسط بخش خصوصی به صورت داخلی کپی شود. ما در این زمینه مشکلی نداریم و با حمایت شما می توان به تغییرات اساسی دست یافت.

من باید بگویم؛ جذب سرمایه از بخش خصوصی برای تجاری سازی پروژه ها بسیار مهم است. تا زمانی که سرمایه گذاری سودآور نباشد، بخش خصوصی وارد نمی شود. مشوق های این موسسه برای بخش خصوصی برای تجاری سازی بخش مکانیزاسیون چیست؟ خیام نکویی در پاسخ به این سوال گفت: بدون شک اگر کشاورزی اقتصادی نباشد همین اتفاق می افتد و امروز سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حداکثر 4 درصد است. بنابراین، ما باید بخش کشاورزی را به سمتی هدایت کنیم که از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی تبدیل شود.

و افزود: ضرورت این کار حرکت به سمت دانش بنیان است. اگر این اتفاق بیفتد شاهد افزایش بهره وری خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: افزایش بهره وری به معنای کاهش هزینه تولید و افزایش درآمد کشاورزان است. در این زمان کشاورز نگران پرداخت هزینه درخواست مکانیزاسیون نیست.

خیام نکویی در پایان گفت: باید تلاش کنیم کشاورزان را به فعالیت در بعد دانش بنیان بخش کشاورزی تشویق کنیم. در حال حاضر مهمترین رسالت مجموعه تات همین موضوع است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=274646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.