افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

کلانتری: تنوع زیستی کشور در آستانه ورشکستگی است/ خطر قحطی حیات وحش و ناتوانی در جفت گیری/ سالانه 40 هزار هکتار از جنگل های زاگرس خشک می شود.

  • کد خبر : 274254
کلانتری: تنوع زیستی کشور در آستانه ورشکستگی است/ خطر قحطی حیات وحش و ناتوانی در جفت گیری/ سالانه 40 هزار هکتار از جنگل های زاگرس خشک می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 22 می 2023 برابر با 2 ژوئن 1403 و روز جهانی تنوع زیستی بود. شعار امسال؛ بخشی از طرح باشید. دولت ها، مردم بومی و جوامع محلی، سازمان های غیردولتی، سیاست گذاران، مشاغل و افراد تشویق می شوند تا راه های حمایت از اجرای طرح تنوع زیستی را برجسته کنند. […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 22 می 2023 برابر با 2 ژوئن 1403 و روز جهانی تنوع زیستی بود. شعار امسال؛ بخشی از طرح باشید. دولت ها، مردم بومی و جوامع محلی، سازمان های غیردولتی، سیاست گذاران، مشاغل و افراد تشویق می شوند تا راه های حمایت از اجرای طرح تنوع زیستی را برجسته کنند. هر کدام نقشی دارند و بنابراین می توانند بخشی از برنامه باشند.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در این روز از تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر تنوع زیستی وی به خبرنگار رکنا گفت: تعادل طبیعت با دخالت انسان از بین می رود، جمعیت حیوانات به طور طبیعی با نظمی که در حیات وحش وجود دارد تنظیم می شود. مهمترین عاملی که تنوع زیستی را تهدید می کند کمبود آب است.

کلانتری با اشاره به عوامل مزاحم تنوع زیستی وی گفت: کمبود آب و افزایش مصرف آب در کشاورزی و سایر مصارف، زهکشی منابع آب زیرزمینی و خشک شدن چشمه های طبیعی منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش جمعیت علفخواران و مهاجرت آنها می شود. . همچنین حیوانات وحشی مانند یوزپلنگ را در مناطق طبیعی از گرسنگی می کشد.

رئیس سابق سازمان محیط زیست کشور در ادامه به دلایل انقراض گونه ها اشاره کرد. حیات وحش وی افزود: کمبود غذا در مزارع حیات وحش و محیط زیست گونه های وحشی قدرت جفت گیری و مقاومت در دوران بارداری را در حیوانات وحشی از بین می برد. وقتی حیوانات وحشی گرسنه می مانند و غذایی برای خوردن ندارند، حتی اگر حیوان جفت شده و باردار باشد، احتمال سقط جنین افزایش می یابد. در طبیعت موارد زیادی از این دست در گونه های ارزشمند مشاهده می شود.

کلانتری اتلاف منابع اساسی در محیط زیست را بیشتر ناشی از اجرای سیاست های غلط در جمع آوری منابع آبی دانست و افزود: اصلاح شیوه های کشاورزی در شرایط کم آبی یکی از عواملی است که می تواند اثرات منفی را کاهش دهد. اثرات این اقدام، کشاورزی بی رویه، تخریب مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی بر اثر بارش های سیل آسا، تنوع زیستی حیات وحش ایران را به خطر انداخته است.

سالانه بین 40 تا 50 هزار هکتار از جنگل های زاگرس خشک می شود.

وی با اشاره به علل خشک شدن جنگل های زاگرس تصریح کرد: سالانه بین 40 تا 50 هزار هکتار از جنگل های زاگرس خشک می شود.

بیماری زغال بلوط بر درختان منطقه غلبه کرده است

وی خاطرنشان کرد: بیماری هایی که هزاران سال در این جنگل با بلوط زندگی می کردند. زمانی که کف جنگل را با گاوآهن تخریب کردیم، از نفوذ آب باران به داخل صخره ها جلوگیری کردیم. جنگل‌های بلوط هر سال ضعیف می‌شوند و پس از 35 سال این بیماری به نام «دخم بلوط» بلوط‌ها را شکست داد، در حالی که این بیماری هزاران سال است که با این درخت همزیستی مسالمت آمیز داشته است.

تنوع زیستی کشور به ورشکستگی رسیده است

وی تاکید می کند: دستکاری غیرعلمی و تجاوز به طبیعت، تنوع زیستی کشور را به مرز ورشکستگی رسانده است.

تاثیر تحریم ها بر ورشکستگی تنوع زیستی

وی با اشاره به ریشه های کاهش و از بین رفتن تنوع زیستی گفت: افزایش جمعیت و مصرف، تحریم های بین المللی و کاهش درآمد بین المللی منجر به افزایش استخراج منابع می شود.

در 10 تا 15 سال آینده، هیچ گونه تنوع زیستی برای ذخیره و انتقال به نسل های آینده نخواهیم داشت.

کلانتری با اشاره به تهدیدات زیست محیطی در سایر شاخه های تنوع زیستی افزود: ما به دلیل مسائل میکروبی و با دست اندازی به منابع اولیه و طبیعی آب و خاک، تنوع زیستی خود را از دست می دهیم، در 10 تا 15 سال آینده احتمال می رود که Don We تنوع زیستی زیادی برای ذخیره و انتقال به نسل های آینده ندارند.

طبق قطعنامه سازمان ملل نباید بیش از 40 درصد از منابع آبی استفاده کنیم بلکه از 100 درصد استفاده کنیم.

واقعیت این است که ما با طبیعت رابطه بدی داریم. بر اساس قطعنامه سازمان ملل نباید بیش از 40 درصد از منابع آب زیرزمینی استفاده شود، در حالی که صد درصد آب‌های زیرزمینی در کشور استحصال می‌شود و تمام ذخایر سدها توسط کشاورزان مصرف می‌شود.

حقوق طبیعی تالاب ها را رعایت نمی کنند، آب به منابع زیرزمینی تزریق نمی شود

وی معتقد است: حقوق طبیعی تالاب ها را رعایت نمی کنند، آب به منابع زیرزمینی تزریق نمی شود، رودخانه زنده نداریم، همه زمین آب می شود، درخت جنگل پا ندارد و در باران می بارد. . آرام آرام به صخره ها برخورد می کند و در زمین فرو نمی رود. اساس تخریب تنوع زیستی، تخریب منابع اساسی است که از منابع اولیه برای تولید غذا استخراج و به نسل های آینده منتقل می شود.

افزایش خطرناک جمعیت برخی گونه های جانوری

کلانتری با اشاره به افزایش خطرناک جمعیت برخی از گونه های جانوری افزود: افزایش جمعیت این گونه ها به صورت سینوسی است که یک زمانی گونه ای افزایش و دیگری کاهش می یابد و کاهش و افزایش مواد غذایی نقش موثری دارد. در جمعیت آن.

غذا دادن به سگ و گربه با انسان دوستی خاله انسان با طبیعت است

برترین ها: کمبود غذا در انقراض یوزپلنگ موثر است و افزایش غذا باعث افزایش جمعیت سگ و گربه می شود. دخالت انسان دوستی خاله خرس با حیات وحش است. غذا دادن به سگ و گربه با انسان، تنوع زیستی را به خطر می اندازد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=274254

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.