افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

گره حنجره؛ همه چیز در مورد تارهای صوتی

  • کد خبر : 270359
گره حنجره؛  همه چیز در مورد تارهای صوتی

ندول حنجره یا ندول تار صوتی یک رشد غیر سرطانی است که روی یک یا هر دو تارهای صوتی ایجاد می شود. بیشتر اوقات علت این ندول ها استفاده بیش از حد از تارهای صوتی است. در این مقاله در مورد علائم ندول حنجره و روش های تشخیص و درمان آن صحبت می کنیم. با […]

ندول حنجره یا ندول تار صوتی یک رشد غیر سرطانی است که روی یک یا هر دو تارهای صوتی ایجاد می شود. بیشتر اوقات علت این ندول ها استفاده بیش از حد از تارهای صوتی است. در این مقاله در مورد علائم ندول حنجره و روش های تشخیص و درمان آن صحبت می کنیم. با ما بمان.

ندول حنجره چیست؟

تارهای صوتی دو نوار ماهیچه ای انعطاف پذیر در داخل جعبه صدا هستند که به هم می رسند و با لرزش صدا تولید می کنند. هنگامی که ما صحبت می کنیم، آواز می خوانیم یا از صدای خود به شکل دیگری استفاده می کنیم، این تارهای صوتی فعال می شوند. هنگامی که یک گره یا گره روی تارهای صوتی ایجاد می شود، تولید صدا دشوار و گاهی اوقات بسیار دردناک می شود. این عارضه معمولاً افرادی را که از جعبه صدا برای صحبت کردن و تولید صداها استفاده می‌کنند، مانند معلمان، خواننده‌ها و بلندگوها درگیر می‌کند.

علائم ندول حنجره.

شایع ترین علامت ندول تار صوتی، گرفتگی صدا یا گرفتگی صدا است. علائم دیگر عبارتند از:

  • تنفس دشوار؛
  • خستگی صوتی؛
  • از دست دادن صدا؛
  • گرفتگی صدا؛
  • سرفه و خستگی مکرر؛
  • گردن درد یا درد کوبنده که از یک گوش به گوش دیگر می رود.

علل ایجاد گره های حنجره

ندول های حنجره در طول دوره های طولانی استفاده بیش از حد از صدا یا استفاده نادرست از تارهای صوتی ایجاد می شوند. صحبت کردن یا آواز خواندن طولانی مدت و فریاد زدن مداوم می تواند تارهای صوتی را تحریک و ملتهب کند و باعث ایجاد گره شود. آواز خواندن (به ویژه در خواننده های حرفه ای) و صحبت های مکرر در مشاغلی مانند تدریس یا فروشندگی از عوامل ایجاد گره های حنجره محسوب می شود. عوامل دیگری که احتمال این عارضه را افزایش می دهند عبارتند از:

تشخیص ندول حنجره.

برای تشخیص نوع عارضه (ندول، پولیپ یا کیست)، پزشک ابتدا سر و گردن فرد را معاینه می کند و سپس آزمایشاتی را برای بررسی دقیق تارهای صوتی تجویز می کند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

1. لارنگوسکوپی

لارنگوسکوپی یا لارنگوسکوپی یکی از اولین آزمایشاتی است که پزشک برای معاینه دقیق تارهای صوتی تجویز می کند. در لارنگوسکوپی، پزشک یک لوله نازک مجهز به چراغ های مخصوص و دوربین فیلمبرداری را وارد بینی یا دهان فرد می کند و وضعیت تارهای صوتی را به دقت بررسی می کند.

2. استروبوسکوپی

از آنجایی که امکان بررسی لرزش تارهای صوتی با چشم غیرمسلح وجود ندارد، پزشک از استروبوسکوپی برای بررسی عملکرد تارهای صوتی استفاده می کند. در این روش، پزشک از بیمار می خواهد که روبه روی او بنشیند، دهانش را باز کند و زبانش را بیرون بیاورد. سپس دستگاه مجهز به دوربین را وارد دهان می کند. با هر لرزش تارهای صوتی، دستگاه عکس و فیلم ضبط می کند. پزشک با بررسی تصاویر گرفته شده وضعیت تارهای صوتی و ندول های واقع بر روی آنها را بررسی کرده و نوع عارضه را تشخیص می دهد.

درمان ندول حنجره

1. صوت درمانی

در این روش درمانی، گفتاردرمانگر رفتارهای نامناسبی را که برای تارهای صوتی بیمار مضر است شناسایی کرده و نحوه اصلاح آنها را به او آموزش می دهد. اغلب اوقات، ندول های تارهای صوتی با همان مراقبت و تغییرات رفتاری بهبود می یابند.

2. درمان بیماری های زمینه ای.

درمان مشکلات زمینه ای مانند رفلاکس معده، آلرژی و سینوزیت باعث بهبود وضعیت و کاهش علائم فردی می شود.

3. تغییر سبک زندگی

سیگار کشیدن، استرس و حتی رژیم غذایی نامناسب از جمله عوامل زمینه ساز گره های حنجره هستند. تغییراتی مانند ترک سیگار، کاهش استرس و بهبود رژیم غذایی همراه با صدا درمانی علائم ندول حنجره را درمان می کند.

4. جراحی

پزشک ممکن است جراحی را برای درمان گره هایی که با صدا درمانی بهبود نمی یابند تجویز کند. گاهی پس از جراحی برای کاهش احتمال تحریک تارهای صوتی و ایجاد ضایعات جدید، شنوایی درمانی نیز برای فرد توصیه می شود.

پیشگیری از ندول های حنجره

برای کاهش احتمال عوارض مربوط به تارهای صوتی موارد زیر را رعایت کنید:

  • سیگار را کنار بگذارید و در محیط های پر دود نمانید.
  • اگر عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دارید، زیاد صحبت نکنید.
  • اگر خواننده هستید یا در زمینه های آموزشی و فروش فعالیت می کنید، مرتب به صدای خود استراحت دهید.
  • الکل و کافئین زیاد مصرف نکنید. (مصرف زیاد این دو باعث خشک شدن تارهای صوتی و ایجاد ندول می شود).

عادات سالمی که می توانید برای مراقبت از تارهای صوتی خود ایجاد کنید عبارتند از:

  • آب کافی بنوشید؛
  • شب ها زود بخوابید و به اندازه کافی بخوابید.
  • بهداشت را رعایت کنید و دست های خود را مرتب بشویید.
  • زمانی که نیاز به صحبت زیاد دارید، هر چند دقیقه یکبار به صدای خود استراحت دهید.
  • برای کاهش تنش عضلانی از تکنیک های کاهش استرس، شناخت درمانی یا یوگا استفاده کنید.

سوالات رایج در مورد گره های حنجره

1. ندول حنجره چگونه درمان می شود؟

اکثر ندول های تارهای صوتی با صدا درمانی و اصلاح رفتار بهبود می یابند و معمولاً نیازی به جراحی ندارند. با این حال، مراقبت از تارهای صوتی در طول دوره نقاهت نیز بسیار مهم است.

2. چرا درمان ندول تارهای صوتی مهم است؟

زیرا گره ها، پولیپ ها و کیست های درمان نشده می توانند باعث آسیب طولانی مدت به تارهای صوتی شوند.

3. درمان ندول حنجره معمولا چقدر طول می کشد؟

ندول ها معمولاً در عرض 2 تا 6 ماه با صدا درمانی و تغییر سبک زندگی بهبود می یابند.

4. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر گرفتگی صدا یا سایر علائم گره تارهای صوتی برای بیش از 2 هفته دارید، بهتر است با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. پزشک علت این علائم را شناسایی کرده و روند درمانی مناسب را آغاز می کند.

آخرین کلمه

رشد ندول ها روی تارهای صوتی باعث اختلال در گفتار و ارتباط با دیگران می شود. اگر چندین هفته از بروز علائم ندول حنجره گذشته است، در مراجعه به پزشک معطل نشوید. اگرچه این ندول ها به راحتی درمان می شوند، اما می توانند به تارهای صوتی آسیب برسانند. برای جلوگیری از عوارض این گره ها، در اسرع وقت با پزشک مشورت کرده و درمان را شروع کنید.

آیا شما یا اطرافیانتان تا به حال از ندول حنجره رنج برده اید؟ لطفا نظرات یا تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز؟  مجموعه ای از ارتباطات موثر.

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=270359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.