افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
4

سرامیک های زشت و زیبا. هزینه ساخت سرامیک چند برابر شده است

  • کد خبر : 268851
سرامیک های زشت و زیبا.  هزینه ساخت سرامیک چند برابر شده است

آرش صالحی; بازار: از آنجایی که هنرهای سنتی بر میراث فرهنگی، اقتصاد و فعالیت های اجتماعی جامعه تأثیر می گذارد، در سال های اخیر ارزش بیشتری در اقتصاد کشورهای توسعه یافته پیدا کرده است. حرفه سفالگری در مینودری نسبت به سایر رشته‌های صنایع دستی از قابلیت‌های اقتصادی بیشتری برخوردار است، به طوری که عمده صادرات […]

آرش صالحی; بازار: از آنجایی که هنرهای سنتی بر میراث فرهنگی، اقتصاد و فعالیت های اجتماعی جامعه تأثیر می گذارد، در سال های اخیر ارزش بیشتری در اقتصاد کشورهای توسعه یافته پیدا کرده است. حرفه سفالگری در مینودری نسبت به سایر رشته‌های صنایع دستی از قابلیت‌های اقتصادی بیشتری برخوردار است، به طوری که عمده صادرات صنایع دستی استان به سفالگری می‌پردازد و در واقع هنر سفالگری را می‌توان هنر و صنایع سنتی را بازار محورتر دانست. در استان قزوین

بیش از گذشته نیاز به حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان سرامیک وجود دارد تا بتوانند محصولات با کیفیت بالاتری را در بازارهای ایران و جهان عرضه کنند و حتی این امکان وجود دارد که قزوین بازار انحصاری سرامیک در بازارهای کشور داشته باشد. ترافیک سنگین. مناطق استان قزوین که علاوه بر جذب گردشگر به توسعه اقتصادی و اشتغال این استان نیز کمک کرد.

مرمت آثار تاریخی قزوین با تکنیک سفال

یک سفالگر قزوینی در گفتگو با خبرنگار بازار، مرمت بناهای تاریخی را از جنبه های کاربردی سرامیک دانست و گفت: مرمت کاشی های سعدالسلطنه، دروازه رهکوشک، شیخ الاسلام والمسلمین و… خیابان نادری از جمله مرمت هایی است که با تکنیک سفال انجام داده ام. در تمام این موارد با موزاییک هایی مواجه هستیم که برخی از آنها فرسوده یا مفقود شده اند.

عضو اتحادیه صنایع دستی: با گرانی گاز در سال های اخیر، هزینه سوزاندن سفال های ما چند برابر شده است.

امید شهردوست افزود: بخشی از موزاییک فرو ریخته و ناپدید شده بود. بنابراین کاشی مورد نیاز را با توجه به کانتور طراحی کردیم، رنگ های آن را به دست آوردیم و پس از ساخت، کاشی مستهلک شده را حذف و کاشی جدید را جایگزین کردیم.

وی با بیان اینکه در زمینه قالب سازی یا شبیه سازی از نمونه های تاریخی فعالیت می کند، گفت: به این ترتیب ظروف تاریخی را که در مفرغ، نقره و سرامیک ساخته شده اند را با تغییراتی در جنس، اندازه و رنگ بازتولید می کنیم. البته سعی می کنیم این اشیای تاریخی را زیبا کنیم.

افزایش قیمت «گاز» هزینه تولید را افزایش داده است

این هنرمند ادامه داد: برخی از سرامیک های تاریخی که تست کرده ایم دارای طرح و نقش سیاه و سفید بوده و این طرح ها را با رنگ های دیگر اجرا کرده ایم. البته بدون اینکه اصالت و زیبایی اثر اصلی را مخدوش کنیم، اما سعی کرده ایم کارهای خود را آسان تر، سریعتر و زیباتر از سرامیک های قدیمی کنیم.

یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان صنایع دستی با تاکید بر تنوع زیاد کار با سرامیک گفت: با وجود اینکه در کشوری هستیم که دومین ذخایر گازی جهان را دارد، اما با گرانی گاز در سال های اخیر، آتش سوزی برای ما تمام شد. سرامیک ها چند برابر شده و بعد از شش ماه کار، توانستیم برای فر بزرگی که در کارگاه داریم باید کنتور جداگانه تهیه کنیم تا هزینه گاز با قیمت اقتصادی تری محاسبه شود.

شهردوست افزود: هر قطعه به منظور عرضه 20 نوع سرامیک در سال به بازار سه بار پخته می شود. قبلا 13 کوره داشتیم که برای هر کوره سه کارگر کار می کردند، اما امروز افزایش هزینه ها باعث کاهش تولید و بیکاری کارگران ما شده است.

وی ادامه داد: برای کنار آمدن با شرایط اقتصادی فعلی و تمرکز بر تولید، تمامی فرآیندهای تولید را در مجموعه کارگاهی خود خلاصه کرده ایم. مثلا یک چرخ خیاطی صنعتی داریم که با آن دوخت و اندازه گیری های لازم را انجام می دهیم و بسته بندی و فروش را خودمان انجام می دهیم.

تولید بسته بندی سازگار با محیط زیست.

مسئول اقتصادی انجمن سفال و سرامیک ایران با اشاره به مهارت هنرمندان قزوینی در زمینه بسته بندی گفت: آثار و تولیدات خود را با 2 بسته صادراتی معمولی ارائه می کنیم. علاوه بر این، آثار ما دارای شناسنامه هستند و ترجمه به لاتین و فارسی اطلاعات هر اثر روی بسته بندی موجود است. علاوه بر این، کاغذهای گراف را با رنگ های گیاهی رنگ می کنیم و از آنها برای تولید بسته بندی های سازگار با محیط زیست استفاده می کنیم.

سفال قزوینی: تهران، کرج و شهرهای شمالی بیشتر از سفال قزوینی استقبال می کنند

شهردوست با اشاره به اینکه محصولات خود را به کشورهای انگلستان، اسپانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، کشورهای عربی، مالزی، تایلند و آفریقای جنوبی صادر می کنیم خاطرنشان کرد: چون محدودیتی برای کار خود متصور نبودیم و می خواستیم در این هنر حضور داشته باشیم. بیایید رشد کنیم، امروز 2 کارگاه ما به پیچیده ترین شکل ممکن با هم کار می کنند و همه چیز از کار با چرخ سفال گرفته تا نقاشی زیر لعاب و ساخت کاشی های هفت رنگ در این کارگاه ها انجام می شود.

نیاز به همکاری سفالگران مینوداری

مینودری دیگر هنرمند سفالگر در گفت و گو با خبرنگار بازار از عدم همکاری سفالگران استان گلایه کرد و به همشهری گفت: اگر این تعامل بین فعالان صنعت سفال و سرامیک استان و واسطه بین کارخانه شکل بگیرد. و هنرمند برای ساخت آثار سرامیکی حذف می شود. می توانیم سفال قزوین را به یک برند معروف جهانی (هویت تجاری) تبدیل کنیم.

زینت سادات موسوی با تاکید بر لزوم آگاهی هنرمند از سواد بصری و مفاهیم اولیه هنرهای تجسمی، افزود: متأسفانه طراحی و چیدمان مناسبی در آثار ما وجود ندارد و این در حالی است که مفاهیم اولیه رنگ، طرح، ترکیب بندی در چیدمان وجود دارد. ، وزن و سبک بصری در کار و اینکه از چه رنگی در کنار چه رنگی استفاده کنیم یکی از عوامل تعیین کننده در زیبایی سرامیک است.

وی با اشاره به نقش موثر تبلیغات در فروش این نوع آثار، ادامه داد: برخی از آثاری که با تبلیغات تولید و به فروش می رسانیم، به صورت سفارشی تولید می شوند و طرفداران زیادی دارند. در این روش مشتری انتخاب می کند که چه طرحی را می خواهد و چه نقشی را نمی خواهد. در واقع مشتری خودش برای خودش طراحی می کند.

سرامیک های زشت و زیبا.  هزینه ساخت سرامیک چند برابر شده است

لزوم حمایت از نهادهای اقتصادی از تولیدکنندگان سرامیک.

این سفالگر با تاکید بر اینکه یک هنرمند باید بتواند ذائقه مردم را تغییر دهد، گفت: به همین دلیل بخشی از آثار را در قالب تولید می کنم و سعی می کنم با ذائقه مردم بازی کنم. جالب اینجاست که این روش جواب داده است و در حال حاضر یک سوم تولید ما به سرامیک های Deforme اختصاص دارد.

موسوی با بیان اینکه قزوینی ها نقوش سنتی و آراسته تر را می پسندند، ادامه داد: تهران، کرج و شهرهای شمالی بیشتر از سرامیک قزوین استقبال می کنند. علاوه بر این، گردشگران ایرانی بیشتر از گردشگران خارجی آثار سرامیکی را خریداری می کنند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی قزوین: دوره ها و کارگاه های آموزشی تشکیل و راه اندازی شده است.

اگرچه بارها و بارها مسئولان ارشد و مسئولان اقتصادی استان از اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان خرد برای توسعه تولید و بازار خود صحبت کرده‌اند، اما در عمل زمینه‌هایی مانند سفال که محصولات آن ارزش افزوده بالایی در حین فروش دارد، نادیده گرفته می‌شود و همه توجه می‌شود. بر صنایع ورشکسته استان متمرکز شده است.

آموزش و ارتقاء.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قزوین با اشاره به فعالیت های مؤسسه متبوع خود در جهت رشد، شکوفایی و گسترش هنر سفالگری در استان، گفت: در بعد آموزشی و ترویجی سعی شده است تا ایجاد شود. e شروع دوره ها و کارگاه هایی برای آموزش بیشتر هنرجویان در زمینه سفال و سرامیک سازی.

سید میثم حصاری قزوین را یکی از قطب های هنر سفالگری ایران برشمرد و اظهار داشت: به جز تاریخ کهن هنر و صنعت سفالگری در سرزمین مینوشان، در حال حاضر سفالگران همین استان از فعال ترین و پردرآمدترین ها هستند. از این زمین و 20 درصد از تولیدکنندگان اصلی صنعتگر استان در این زمینه فعالیت می کنند.

وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت نهادهای اقتصادی از تولیدکنندگان و هنرمندان سرامیک قزوین افزود: اگر نهادهایی مانند معاونت اقتصادی استانداری و اتاق بازرگانی قزوین و سایر فعالان بخش خصوصی از سفالگران حمایت کنند، می‌توانیم شاهد جهش بزرگ صادرات در این بخش و صادرات سرامیک قزوین به اقصی نقاط جهان هستیم.

معاون صنایع دستی استان قزوین معافیت مالیاتی تولیدکنندگان صنایع دستی سنتی را یکی از مزیت های مهم این حوزه دانست و ادامه داد: امیدواریم به برکت معافیت موجود، هنرمندان و فعالان اقتصادی به خود بیایند و ضمن تشکیل یک انجمن قدرتمند غیردولتی، بستر لازم برای دریافت تسهیلات بانکی، تولید بیشتر و افزایش صادرات.

در نهایت به نظر می رسد توسعه هنر سفال و سرامیک در استان قزوین که علاوه بر جایگاه زیبایی شناختی، جایگاهی کاربردی در زندگی روزمره مردم نیز دارد، در گرو تبلیغات حساب شده و موثر به ویژه در بسترهای مجازی پرمخاطب است. فضا و همچنین تبلیغات تلویزیونی. در این زمینه ارائه بسته های تخفیفی با محوریت فرهنگی می تواند گامی رو به جلو باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=268851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.