افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
1

نگرانی کشاورزان خوزستانی از روند تسویه مطالبات خرید تضمینی گندم. حتی یک ریال هم پرداخت نشده است

  • کد خبر : 268497
نگرانی کشاورزان خوزستانی از روند تسویه مطالبات خرید تضمینی گندم.  حتی یک ریال هم پرداخت نشده است

فاطمه کاظمی; بازار: کشاورزی یک اقتصاد بسیار طاقت فرسا با درآمد و سود کم در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی کشور مانند خدمات و صنعت است. کشاورزی در معرض خطر بالای بلایای طبیعی مانند سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری ها، تگرگ، طوفان و غیره است و به همین دلیل انگیزه ای برای ورود […]

فاطمه کاظمی; بازار: کشاورزی یک اقتصاد بسیار طاقت فرسا با درآمد و سود کم در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی کشور مانند خدمات و صنعت است. کشاورزی در معرض خطر بالای بلایای طبیعی مانند سیل، سرما، خشکسالی، آفات و بیماری ها، تگرگ، طوفان و غیره است و به همین دلیل انگیزه ای برای ورود جوانان تحصیل کرده و سایر اقشار به این بخش وجود ندارد.

افزایش سن کشاورزان در بخش کشاورزی موید این امر است و به همین دلیل کشاورزی از حمایت دولت های سراسر جهان برخوردار است.

ائمه انقلاب نیز در سخنان خود بر حمایت از بخش کشاورزی تاکید کرده اند، اما با توجه به افزایش هزینه های تولید، نهاده ها، ماشین آلات، لوازم یدکی حمل و نقل، حقوق و سایر اقلام مرتبط با کشاورزی به طور مستمر تحت تاثیر نرخ ارز افزایش یافته است. . و به این دلیل است که کشاورزان به جز کمی کود یارانه ای باید سایر نیازهای خود را با ارز آزاد که معمولاً در قیمت محصولات لحاظ نمی شود تامین کنند.

به همین دلیل، کشاورزان سخت کوش محصولات خود را با نرخ سود بانکی بالا و هزینه های گزاف تولید می کنند. اکنون نیز با گذشت بیش از 40 روز از برداشت محصول، گندمکاران تا حد زیادی از تاخیر در پرداخت مطالبات خود ناراضی هستند.

تعیین قیمت گندم یکی از اختلافاتی است که هر ساله بین دولت و کشاورزان تشدید می شود. طبق اعلام مدیرکل بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم کشور، قیمت هر کیلو گندم امسال حدود 17 هزار و 500 تومان است. خرید تضمینی گندم دوروم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی استفاده می شود 18 هزار تومان است.

تعیین قیمت گندم یکی از اختلافاتی است که هر ساله بین دولت و کشاورزان تشدید می شود. طبق اعلام مدیرکل بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم کشور، قیمت هر کیلو گندم امسال حدود 17 هزار و 500 تومان است. خرید تضمینی گندم دوروم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی استفاده می شود 18 هزار تومان است.

بر اساس این نرخ های اعلام شده، کشاورزان همچنان از تولید زیان آور خبر می دهند و معتقدند در چرخه تولید و مصرف گندم، این دلالان و دلالان هستند که بیشترین سود را می برند و گندم کاران درآمدی جز زیان ندارند.

این امر در نهایت منجر به کاهش تولید گندم و افزایش واردات این محصول کشاورزی خواهد شد. نکته عجیب این است که هر بار که دولت مجبور به واردات گندم می شد، بیشتر از تولید داخلی پرداخت می کرد و هزینه های بیشتری را متحمل می شد.

952 هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شد

مدیر کل غلات و خدمات بازرگانی خوزستان در این خصوص با اشاره به اینکه فصل خرید تضمینی گندم استان از 30 فروردین ماه سال جاری آغاز شد، گفت: پس از بارندگی های اخیر وارد فاز دوم خرید گندم شده ایم. محصولات و تا به امروز بیش از 952 هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.

جهان نژادیان با بیان اینکه عملیات برداشت و خرید در اکثر شهرهای خوزستان در حال انجام است، افزود: در حال حاضر روزانه بیش از 41 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری می شود که این میزان در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه سیلوهای ذخیره سازی استاندارد و کارخانه های آرد استان به صورت شبانه روزی فعال هستند و گندم را از کشاورزان دریافت می کنند، گفت: تمامی اطلاعات خرید کشاورزان در سامانه سیفا ثبت و پیگیری می شود. پیش بینی می شود مطالبات کشاورزان استان به زودی پرداخت شود.

در آخرین طرح کشاورزی خوزستان بیش از یک میلیون و 720 هزار تن گندم به عنوان وثیقه از کشاورزان استان خریداری شد. البته خرید همه این محصول تضمینی نیست و برخی کشاورزان حاضر به فروش آن به دولت نیستند.

کشاورزان با بدهی های سنگین مواجه هستند

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اهواز با بیان اینکه دلیل منطقی برای عدم پرداخت مبالغ خرید تضمینی گندم وجود ندارد که باعث نگرانی کشاورزان و بدهی سنگین آنها به بازار شده است.

نیسی تصریح کرد: طبق اخبار منتشر شده در ایام نوروز و پیش از آن گفته شده بود که پول خرید تضمینی گندم تامین شده و در اولین برداشت به حساب کشاورزان واریز می شود، اما متاسفانه این گفتار انجام نشده است. هنوز اجرایی نشده و کشاورزان با بدهی مواجه هستند. آنها با بار سنگینی روبرو شده اند. این امر باعث کاهش انگیزه کشاورزان برای ادامه فعالیت های کشاورزی شده است.

وی افزود: ادامه این روند ناپایدار و بد اخلاقی مسئولان ذیربط در پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان یکی از دلایل دلسردی کشاورزان است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی از اقدامات ناکافی مسئولان برای جلوگیری از خسارت بارندگی شدید به کشاورزان خوزستانی انتقاد کرد.

نیسی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی از سوی مسئولان انجام نشده است، ابراز امیدواری کرد که در آینده به این موضوع توجه شود.

وی تصریح کرد: مشاهده می کنیم که وقتی اعلام می شود بارندگی های شدید در راه است، همه سازمان ها و نهادها برای مقابله و اقدامات آماده می شوند، اما متاسفانه این اقدامات بیشتر برای انتقال گندم هایی است که از کشاورزان خریداری شده و وجود دارد. انتقال در مراکز ذخیره سازی، متمرکز است. در عوض تشکل ها فکر نمی کردند که سریعاً کمباین را از مناطق دیگر به خوزستان وارد کنند تا کشاورزان بتوانند محصول خود را در زمان مناسب برداشت کنند و آسیب نبینند.

رئیس اتاق اصناف اهواز: اکثر کشاورزان محصولاتی مانند گندم و کود را به صورت وام یا چک خریداری می کردند و به دلیل تاخیر در پرداخت، با مشکلاتی مانند چک برگشتی و افزایش سود فروشندگان مواجه شدند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اهواز تصریح کرد: اکثر کشاورزان محصولاتی مانند گندم و کود را به صورت وام یا چک خریداری می کردند و به دلیل تاخیر در پرداخت با مشکلاتی از جمله برگشت چک و افزایش سود فروشندگان مواجه شدند. .

با وجود اینکه برداشت گندم در مزارع خوزستان از هفتم فروردین آغاز شد، تاکنون ریالی به کشاورزان پرداخت نشده است و همین امر منجر به خروج گندم از چرخه خرید تضمینی شده است.

با توجه به اینکه مجلس 200 ردیف اعتبار برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته است، مسئولان دولتی باید تلاش کنند تا هر چه سریعتر به مطالبات گندمکاران برای تامین منابع مالی پاسخ دهند.

با این حال باید در زمینه گندم نگاه کارشناسی داشت. اکنون بهانه کمبود منابع مالی نوعی بی‌تفاوتی نسبت به کشاورزان است و با سیاست‌های رهبری و تامین امنیت غذایی در تضاد است، بخش کشاورزی نقش مهمی در امنیت غذایی، اشتغال، برهم زدن وابستگی و حفظ سلامت دارد. استقلال. از کشور

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=268497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.