افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

بازیکنی که ایران را به آلمان ترجیح داد / از فولام تا فولاد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 267412
بازیکنی که ایران را به آلمان ترجیح داد / از فولام تا فولاد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، کاپیتان سابق تیم ملی در سن 37 سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. اگرچه این خبر برای اهالی فوتبال قابل پیش بینی بود اما به نوعی خبری غم انگیز است. الهام بخش بود. کاپیتان تیم ایران به جای خداحافظی بزرگ با پیراهن این تیم و یا در مراسمی بزرگ در خور […]

به گزارش خبرنگار مهر، کاپیتان سابق تیم ملی در سن 37 سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. اگرچه این خبر برای اهالی فوتبال قابل پیش بینی بود اما به نوعی خبری غم انگیز است. الهام بخش بود. کاپیتان تیم ایران به جای خداحافظی بزرگ با پیراهن این تیم و یا در مراسمی بزرگ در خور کاپیتانی، ترجیح داد موبایلش را بردارد و برای هوادارانش متنی بنویسد. و انتشار و به اشتراک گذاری آن را به هوادارانش واگذار کرد تا از دنیای فوتبال خداحافظی کنند. تنها و بدون مشکل.

از فولام حتی فولاد

این بازیکن تجربه قهرمانی در مسابقات زیر 17 و 19 سال آلمان با هرتابرلین را در کارنامه خود دارد. بوندسلیگا آلمان نیز عنوان قهرمانی تیمی را به دست آورد. ولفسبورگ تبدیل شود. او همچنین با تیم دوم هرتابرلین در جام برلین عنوان قهرمانی را به دست آورد و در دوران حضور در فوتبال ایران توانست با تیم تراکتورسازی تبریز قهرمان جام حذفی شود.

دژاگه متولد ۱۳۶۵ (۱۳۶۵ خورشیدی) در تهران و دارای ملیت ایرانی – آلمانی است. او فوتبال حرفه ای خود را در 17 سالگی (در سال 2003) با هرتابرلین آغاز کرد. بو در طول 4 سال حضورش در این تیم 72 بار بازی کرد و 23 گل به ثمر رساند.

سپس در سال 2007 به تیم اصلی هرتابرلین آمد اما نتوانست آنطور که باید در این تیم بدرخشد و در 3 سال حضور در این تیم 26 بار به میدان رفت و یک گل به ثمر رساند.

اما اوج درخشش دژاگه زمانی بود که هرتا برلین را به سوی سرنوشت هدایت کرد.»ولفسبورگاو رفت و می توانست یکی از مهره های کلیدی این تیم باشد. او به مدت 5 سال از سال 2007 تا 2012 کار کرد. ولفسبورگ او بازی کرد و در این مدت 132 بار پیراهن این تیم آلمانی را بر تن کرد و 18 بار موفق به گلزنی شد. در ولفسبورگ او عملکرد درخشانی داشت و با این تیم قهرمان شد. بوندسلیگا اعلام وصول.

بنابراین فولام او به لیگ برتر انگلیس رفت و از سال 2012 تا 2014 در این تیم حضور داشت و سپس ترجیح داد کارش را در فوتبال اروپا به پایان برساند و شریک شود. العربیه او وارد لیگ برتر قطر شد و در مدت 3 سال 45 بار برای العربی بازی کرد و 9 گل به ثمر رساند.

این بازیکن در سال های 2017 و 2018 به اروپا بازگشت اما نتوانست آنطور که باید عمل کند و در یک سال و نیم حضور در تیم ها ولفسبورگ، ولفسبورگ ب و ناتینگهام فارست فقط 2 بار در هر ولفسبورگ ب و یک بار برای ناتینگهام بازی کرد.

او پس از این حضور ناموفق به عنوان یکی از بمب های فوتبال ایران به لیگ دسته اول راه یافت و به عضویت باشگاه تراکتورسازی تبریز درآمد تا برای اولین بار در یک تیم ایرانی به میدان برود. دژاگه تا سال 2021 و بعد در تراکتور بود شهانیا او به قطر رفت و یک سال بعد یعنی در سال 2022 به ایران بازگشت و این بار در تیم فولاد بازی کرد تا حضور یک ساله او در این تیم پایان دوران فوتبالش باشد.

مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا

عملکرد موفق او در 17 سالگی باعث شد تا به تیم ملی آلمان دعوت شود و برای تیم های زیر 17، 19 و زیر 21 سال آلمان بازی کند. او 50 بار برای تیم ملی آلمان بازی کرد و 15 گل به ثمر رساند.

در سال 2009 در مسابقات زیر 21 سال اروپا در کنار بازیکنان برجسته ای مانند مانوئل پیراهن شماره 9 را بر تن کرد. سیاه، خدیرا و مسعود اوزیل او برای آلمان بازی کرد و قهرمان شد. او در این مسابقات موفق به زدن یک گل شد.

با رژیم صهیونیستی بازی نکنید

این مسابقات حاشیه دیگری برای دژاگه ایجاد کرد و آن امتناع از بازی با رژیم اشغالگر قدس بود. او قرار بود در 12 اکتبر 2007 در بازی مقابل تیم فوتبال جوانان رژیم صهیونیستی شرکت کند، اما پس از اطلاع از حضور تیم زیر 21 سال آلمان مقابل اسرائیل و قبل از ترک. دیگر نان ذرت مکزیکی سرمربی تیم زیر 21 سال آلمان گفت که این تیم را برای بازی مقابل اسرائیل همراهی نمی کند. این موضوع واکنش های گسترده ای را در رسانه های آلمانی برانگیخت، اما دژاژه گفت: رگ ها من بیشتر از آلمانی خون ایرانی دارم، این را باید پذیرفت. پدر و مادرم ایرانی هستند. ایران اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. دین من اسلام است، من به خدا ایمان دارم. قبل از هر بازی خدا را شکر می کنم. این دین من است.

بازیکنی که ایران را به آلمان ترجیح داد/ از فولام تا فولاد

حضور در تیم ملی فوتبال ایران

او همیشه از تمایل خود برای بازی برای ایران و با پیراهن تیم ملی صحبت کرده بود، اما به دلیل قوانین فیفا و حضور در تیم های پایه آلمان، در سال 2009 نتوانست در تیم ایران حضور داشته باشد و با تغییر او با این قوانین اجازه حضور در تیم ملی را پیدا کرد. این تغییر قانون و درخشش او باعث شد تا مورد توجه کادرفنی تیم ملی به سرپرستی افشین قطبی قرار گیرد و به اردوی تیم ملی برای جام ملت های آسیا 2011 دعوت شود اما با توجه به شرایطی که در ولفسبورگ او این دعوت را رد کرد.

اما حدود یک سال بعد که کارلوس کی روش هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، دوباره نامش بر سر زبان ها افتاد و این بار برای مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 به تیم ملی دعوت شد و به این دعوت پاسخ مثبت داد و در سال 2012 بازی کرد اولین بازی او برای ایران مقابل قطر بود و با زدن 2 گل شروعی درخشان داشت.

بازیکنی که ایران را به آلمان ترجیح داد/ از فولام تا فولاد

درخشش مقابل مسی در جام جهانی آرژانتین

دژاگه را باید یکی از درخشان ترین بازیکنان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران دانست. بازیکنی که همیشه در انتخابی با کمترین نوسان بازی کرده است. بازیکنی که کارلوس کی روش دوستش دارد و شاید اینطور باشد قابل اعتماد ترین این بازیکن مربی پرتغالی بود. بازیکنی با روحیه درونگرا و زیاد پرحرف نیست و ضعفش در فارسی صحبت کردن هم به این مشکل دامن زد.

او در جام جهانی 2014 یکی از امیدهای تیم ایران بود و در این تورنمنت خود را یک جنگجو و یک جسور واقعی معرفی کرد. از به هیچ وجه با مخالفان برخورد کنید ابا نداشت و همیشه حاکم خط هافبک بود. دژاگه در دیدار مقابل آرژانتین بارها و بارها گلزنی کرد. رزماریو اگر او بدشانسی نداشت و VAR در آن زمان وجود داشت، می‌توانست تاریخ را به گونه‌ای دیگر برای او و تیم ملی ایران نوشته شود.زابالتاروی تابلوی امتیازات آنقدر واضح و قطعی بود که وقتی داور تصمیم گرفت از آن چشم پوشی کند، دنیا از این بی عدالتی مات و مبهوت شد.

بازیکنی که ایران را به آلمان ترجیح داد/ از فولام تا فولاد

اشکان دژاگه هم مثل بقیه ستاره هاست

فدراسیون فوتبال ایران ظاهرا از این خداحافظی غافلگیر شده و پوستری برای تشکر از کاپیتان تیم ایران طراحی و منتشر کرده است. با این حال دژاگه مانند بسیاری از ستاره های گذشته این تیم بدون مسابقه خداحافظی با توپ و بازی در زمین خداحافظی کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=267412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.