افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

بقایای تعطیلات تابستانی صنایع با عدم تعادل برق احتمال تعطیلی صنایع به 3 روز در هفته رسید.

  • کد خبر : 267237
بقایای تعطیلات تابستانی صنایع با عدم تعادل برق احتمال تعطیلی صنایع به 3 روز در هفته رسید.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تابستان نرسیده، اخطارهای خاموشی آغاز شده است. هشدار می دهد که شرایط بدتر از سال گذشته خواهد بود. صنایعی که سال گذشته به طور میانگین با دو روز قطعی برق در هفته مواجه بودند، اکنون خود را برای سه روز قطعی برق در هفته آماده می کنند. این نکته ای […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: تابستان نرسیده، اخطارهای خاموشی آغاز شده است. هشدار می دهد که شرایط بدتر از سال گذشته خواهد بود. صنایعی که سال گذشته به طور میانگین با دو روز قطعی برق در هفته مواجه بودند، اکنون خود را برای سه روز قطعی برق در هفته آماده می کنند. این نکته ای است که محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران به آن اشاره کرده است. به گفته وی، بر اساس تذکرات وزارت نیرو به فعالان اقتصادی، در برخی از روزهای پیک، قطعی برق به 3 روز در هفته می رسد. این در حالی است که فعالان اقتصادی تنها چهار روز در هفته قادر به تولید خواهند بود. یک محاسبه ساده کتاب درسی نشان می دهد که واحدهای تولیدی بین 27 تا 40 روز از تقریباً 93 روز تابستان بدون برق خواهند بود. البته اگر تعطیلات رسمی را نیز به تعطیلی های ناشی از خاموشی اضافه کنیم، می توان گفت که انبارهای صنعتی تنها نیمی از تابستان امسال فعال بوده و مابقی به دلیل عدم تعادل برق خط تولید خود را متوقف کرده اند.

فاطمه مقیمی از اعضای هیات اتاق بازرگانی تهران به بازار می گوید: با این ویژگی ها باید پای تولید و اقتصاد را ببندیم و برویم.

به گفته وی، در صورت خاموشی و توقف تولید، سایر بخش‌های اقتصاد مانند بخش خدمات نیز از فعالیت بازمی‌مانند. بدیهی است که باید تولیدی در کشور وجود داشته باشد که در حلقه ها و بخش های بعدی مانند خدمات و کارگری رونق داشته باشد.

کاکایی کارشناس صنعت خودرو: با توجه به مشکل ناهماهنگی در صنعت برق، این سوال مطرح است که چگونه می توان به این هدف که برای رشد تولید و رشد اقتصادی و تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو در سال 1403 پیشنهاد شده بود دست یافت؟

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به هدف گذاری برای تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو به بازار می گوید: با در نظر گرفتن مشکل عدم تعادل در صنعت برق، این سوال مطرح می شود که آیا این هدف برای تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو تعیین شده است. رشد تولید و رشد اقتصادی، چگونه قرار است انجام شود.

تحقق 22 درصد از اهداف تعیین شده برای افزایش ظرفیت تولید برق

اما مشکل عدم تعادل برق در حالی اقتصاد کشور را تهدید می کند که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در ابتدای دولت سیزدهم وعده داده بود که تا پایان آن 40 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می شود. کشور. .

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود 9 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است. با این سخنان می توان گفت که با وجود گذشت 2 سال و 9 ماه از دولت سیزدهم، حدود 22.5 درصد از اهداف تعیین شده محقق شده است. یعنی در 15 ماه باقی مانده از عمر این دولت حداقل 31 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شود، چیزی که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت برق دستیابی به آن را غیرممکن می دانند.

جالب است بدانید که به گفته مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود 9 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است. با این سخنان می توان بیان کرد که با وجود گذشت حدوداً 2 سال و 9 ماه از دولت سیزدهم، حدود 22.5 درصد از اهداف تعیین شده است. به دست آمده است. یعنی در 15 ماه باقی مانده از عمر این دولت حداقل 31 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شود، چیزی که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت برق دستیابی به آن را غیرممکن می دانند.

اکنون نه تنها هدف تعیین شده برای افزایش ظرفیت تولید محقق نشده است، بلکه مسئولان وزارت نیرو نسخه جالبی را برای واحدهای صنعتی که خواستار توقف خط تولیدشان هستند ارائه می کنند. به گفته نجفی عرب، آنها می گویند واحدهای صنعتی می توانند دیزل ژنراتورهای خود را راه اندازی کنند و مشکل قطعی برق واحد خود را حل کنند.

مشکلات تولید در ایران

بخش تولیدی این روزها شرایط سختی را سپری می کند و بسیاری از واحدهای صنعتی به دلیل سیاست های نامناسب در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند و یا با درصد کمی از ظرفیت خود تولید می کنند.

مقیمی، عضو هیات اتاق بازرگانی تهران: در شرایطی که بخش خصوصی از تحریم‌های فلج‌کننده و هزینه‌ای که تحریم‌ها بر اقتصاد تحمیل می‌کند، تورم بالا، بروکراسی‌های اداری پیچیده و مقررات غیرضروری که کسب‌وکار را مختل می‌کند، رنج می‌برد، می‌خواهیم صنعت را تعطیل کنیم. خط تولید انبار در اواسط هفته. اگر تعطیلی واحدهای تولیدی به 3 روز در هفته برسد، سرنوشت بخش خصوصی کشور خوانده می شود.

فاطمه مقیمی در این خصوص می گوید: در شرایطی که بخش خصوصی از تحریم های فلج کننده و هزینه ای که تحریم ها بر اقتصاد تحمیل می کند، تورم بالا، بروکراسی های پیچیده اداری و قوانین غیرضروری که کسب و کار را مختل می کند، رنج می برد، خط تولید را خواهیم بست. واحدهای صنعتی در اواسط هفته اگر تعطیلی واحدهای تولیدی به 3 روز در هفته برسد فاتحه بخش خصوصی کشور قرائت می شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: روزگاری واحدهای تولیدی در 2 یا 3 شیفت کار می کردند. اما اکنون حتی برای یک شیفت هم نمی توانیم نیرو و سوخت لازم را تامین کنیم.

زمانی که عدم تعادل قدرت به صنعت ضربه می زند

محمود نجفی عرب، رئیس مجلس بخش خصوصی تهران در تازه ترین سخنان خود در نشست نمایندگان اتاق بازرگانی ضمن اینکه مشکل ناهماهنگی برق را چالشی جدی برای فعالان اقتصادی دانست، گفت: ناهماهنگی از بین خواهد رفت. دوباره مثل سال های گذشته به این صنعت ضربه بزند و این با شعار سال اصلا همزمان نیست.

همانطور که این فعال اقتصادی می گوید: اتاق تهران به استانداران پیشنهاد کرده است که اولویت قطعی برق در استان ها را تعیین کنند، زیرا در بسیاری از نقاط کشور می توان مصرف برق در بخش های خانگی را کاهش داد تا به واحدهای صنعتی آسیب نرسد.

به گفته وی این تصور اشتباهی است که هر ساله شاهد این هستیم که در فصل تابستان واحدهای صنعتی و شهرهای صنعتی برای رفع مشکل آلودگی آب با قطع برق مواجه می شوند. متاسفانه با توجه به بحران نتراز 3 روز در هفته صحبت از قطعی برق شهرهای صنعتی می شود و این یک بحران جدی برای صنایع است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وزارت نیرو اعلام کرده است که واحدهای صنعتی می توانند دیزل ژنراتور خود را راه اندازی کنند و مشکل قطعی برق را حل کنند، در حالی که دیزل ژنراتورهایی که واحدهای صنعتی دارند فقط برای برق اضطراری و برای برق اضطراری می توانند زیر بار باشند. حداکثر 2-3 ساعت و نه 12 ساعت. قطعی برق حداقل 2 روز در هفته در شهرهای صنعتی و حداکثر 3 روز در هفته واقعا نگران کننده است و به تولید کشور آسیب جدی می زند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=267237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.