افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
2

سیاست دولت کاهش نرخ تورم است.

  • کد خبر : 26687
سیاست دولت کاهش نرخ تورم است.

به گزارش بازار، بانک مرکزی در واکنش به انتشار یک روزنامه با عنوان تورم کاذب ضمن انتقاد از آمارهای اقتصادی اعلام شده از سوی دولت سیزدهم مدعی شد که دولت با اعلام آمارهایی مانند نرخ تورم و نقدینگی و مردم در حال جعل آمار است. . احساسات قیمت کالاها و خدمات با نرخ تورم اعلامی […]

به گزارش بازار، بانک مرکزی در واکنش به انتشار یک روزنامه با عنوان تورم کاذب ضمن انتقاد از آمارهای اقتصادی اعلام شده از سوی دولت سیزدهم مدعی شد که دولت با اعلام آمارهایی مانند نرخ تورم و نقدینگی و مردم در حال جعل آمار است. . احساسات قیمت کالاها و خدمات با نرخ تورم اعلامی دولت متفاوت است. به همین منظور بانک مرکزی پاسخی در این خصوص منتشر کرد که به شرح زیر است:

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که کنترل و مهار تورم سیاست قطعی بانک مرکزی است و برخلاف 10 سال گذشته، سیاست پولی در دولت سیزدهم اقدامات اساسی مناسبی را در این راستا انجام داده است. بدیهی است که ریشه تورم افزایش نقدینگی و خلق پول است که طی دهه 90 همواره در مسیر رشد بوده است.

میزان نقدینگی در مردادماه 1392 همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم معادل 640 هزار میلیارد تومان بوده و در پایان شهریور 1400 (پایان دولت دوازدهم) این رقم به 468 هزار میلیارد تومان رسیده است. حجم پایه پولی نیز از 96.3 میلیارد تومان در مرداد 1392 به 519 میلیارد تومان تا پایان شهریور 1400 رسید که نرخ تورم در زمان استقرار دولت سیزدهم به 59.3 درصد رسید.

رشد این ارقام در طول سال‌های مذکور که کاملاً خوشایند نیست، برای نگارنده گزارش مذکور باید «موثق» باشد و ریشه تورم کنونی در کجا ظاهر شده است.

دولت سیزدهم البته از ابتدای فعالیت خود و بدون توجه به تجربه تلخ اجرای سیاست های بخشنامه ای در سال های اخیر، متعهد و ناگزیر به رعایت انضباط مالی و مدیریت هزینه ها و کسب درآمد پایدار بوده است. کنترل تورم با توجه به اثرات شدیدی که در دهه اخیر داشته است و برنامه ریزی برای کاهش مستمر رشد 12 ماهه نقدینگی یکی از اولویت های جدی آن محسوب می شود.

جدای از آثار اجرای تکلیف قانونی رواج یارانه ها و حذف تخصیص ترجیحی ارز که عموماً منجر به اصلاح قیمت یک سری کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم شد، باید لازم به ذکر است بانک مرکزی با توجه به تورم فعلی، برای سال 1401 رشد نقدینگی را 30 درصد تعدیل کرد و توانست اقدامات عملیاتی از جمله کنترل ایجاد پول بانکی از طریق تنظیم و کنترل جدی رشد را اتخاذ کند. از میان مانده های بانک ها، افزایش نیم درصدی نرخ سپرده قانونی در سطح شبکه بانکی و جهت دهی نرخ سود در بازار بین بانکی حول محور نرخ سیاستی و در کریدور نرخ سود بازار بین بانکی، این امر را کنترل می کند. متغیر به طور قابل توجهی

بنابراین رشد نقدینگی در پایان سال 1401 معادل 31.1 درصد بوده که نسبت به دو سال گذشته کاهش محسوسی را نشان می دهد (رشد نقدینگی در سال های 1399 و 1400 به ترتیب معادل 40.6 و 39.0 درصد بوده است) و از نسبی. تحقق برنامه پولی 1401

در ادامه برنامه های دولت و بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای شعار سال “کنترل تورم و رشد تولید” نرخ رشد هدف نقدینگی در سال جاری است. 1402 برابر با 25 درصد تعیین شده است.

آمارهای اولیه سال 1402 نیز حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سال جاری، نقدینگی 3.9 درصد رشد داشته که حتی به میزان قابل توجهی کمتر از رشد نقدینگی هدف در سه ماهه اول سال 1402 است.

همچنین نرخ رشد نقدینگی دوازده ماهه در پایان خرداد 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.8 واحد درصد کاهش یافت (معادل 37.8 درصد در خرداد 1401) و به 29.0 درصد رسید که نشان دهنده بانک مرکزی است. اهتمام و تمرکز بر اجرای سیاست ها کنترل رشد ترازنامه بانک ها و کنترل رشد خلق پول بانک ها و به تبع آن رشد نقدینگی این مقعد.

در بخشی از گزارشی که امروز در روزنامه آرمان منتشر شده، به گزارش «مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر 86 درصد تورم احساس شده مردم در مرداد 1401» اشاره شده است. لازم به ذکر است که تورم هیجانی (درک تورم) یکی از شاخص های تورمی است که درک و احساس مردم از تورم در گذشته (عموماً 12 ماه گذشته) را از طریق نظرسنجی می سنجد.

اندازه گیری این شاخص به سیاست گذاران (از جمله بانک مرکزی) اجازه می دهد تا درک بهتری از انتظارات مصرف کننده در مورد نرخ تورم به دست آورند. علاوه بر تورم هیجانی، انتظار تورمی نیز یکی دیگر از شاخص‌های تورمی است که رویکردی آینده‌نگر دارد و انتظارات مصرف‌کنندگان را در خصوص تحولات تورمی در آینده رصد می‌کند. این شاخص در سیاست های کلان اقتصادی به ویژه در سیاست های پولی نقش تاثیرگذاری دارد. برای مثال، اگر فعالان اقتصادی (مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) انتظار افزایش نرخ تورم در آینده (افزایش تورم مورد انتظار) را داشته باشند، با انتظار کاهش نرخ بهره واقعی، پس‌انداز را کاهش داده و مصرف را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، تحولات مورد انتظار تورم بر تعیین دستمزد تأثیر خواهد گذاشت و نیروی کار زمانی که انتظار افزایش نرخ تورم در آینده را داشته باشد، درخواست افزایش دستمزد خواهد کرد. به طور کلی، نظارت بر تورم هیجانی و مورد انتظار اطلاعات مفیدی را در اختیار بانک مرکزی و سایر سیاست گذاران اقتصادی قرار می دهد تا سیاست های مناسب اتخاذ کنند. اما سوال اساسی این است که چه رابطه ای بین تورم هیجانی و مورد انتظار و نرخ تورم محاسبه شده و اعلام شده رسمی وجود دارد؟ آیا آن طور که امروز روزنامه آرمان مدعی است بالاتر بودن نرخ تورم هیجانی مردم را نسبت به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی یا مرکز آمار نگران می کند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است تجربه کشورهایی که به طور رسمی تورم هیجانی و مورد انتظار را اندازه گیری می کنند، مطالعه شود. در اتحادیه اروپا، تورم احساسات و انتظارات به طور مداوم اندازه گیری و گزارش می شود.

بانک مرکزی اروپا (ECB) در بولتن شماره (2) سال 2021، رابطه بین تورم هیجانی و مورد انتظار با نرخ تورم اتحادیه اروپا را بررسی کرده است که در نمودار زیر ترسیم شده است.

بر اساس این پژوهش، یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تورم هیجانی و انتظاری بالاتر از تورم باشد، وجود عدم اطمینان در اقتصاد است. هنگامی که عدم اطمینان افزایش می یابد، مصرف کنندگان اعداد متورم (معمولاً مضرب 5 یا 10) را گزارش می دهند که باعث می شود تورم هیجانی بالاتر از تورم واقعی که توسط مقامات رسمی اندازه گیری می شود، افزایش یابد. همانطور که در نمودار (2) مشاهده می شود، هر چه شاخص اعتماد مصرف کننده در یک کشور بیشتر باشد یا عدم اطمینان کمتر باشد، میانگین تورم مورد انتظار کمتر می شود. کشورهای با عدم اطمینان بیشتر نیز تورم مورد انتظار بالاتری را گزارش کردند.

البته تحقیقات بعدی نشان می دهد که عدم قطعیت تنها عاملی نیست که بر درک متفاوت اقشار مختلف جامعه از تورم هیجانی و مورد انتظار نسبت به تورم رسمی محاسبه شده تأثیر می گذارد، بلکه عوامل اجتماعی جمعیت شناختی مانند جنسیت، سن و سطح تحصیلات پاسخگویان نیز تأثیرگذار است. . عوامل تاثیرگذار به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که زنان، جوانان و افراد با سطح تحصیلات پایین تورم و انتظارات عاطفی بالاتری نسبت به سایر گروه های جمعیتی دارند. علاوه بر این، مصرف کنندگان با شرایط مالی بهتر و انتظارات مثبت در مورد آینده اقتصاد تمایل دارند تورم هیجانی و انتظاری کمتری را گزارش کنند. همچنین لازم به ذکر است که ابتدا در تورم هیجانی که بر اساس نظرسنجی از افراد نمونه انجام می شود، تغییر قیمت کالاها و خدمات نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه قبل زیر سوال رفته است. سال بیست و چهار ماه گذشته و تنها نظر خود را بر اساس قیمت برخی اقلام نسبت به مدت مشابه سال قبل است، بنابراین برای درک بهتر موضوع بهتر است شاخص تورم هیجانی را با تورم نقطه ای مقایسه کرد. به نقطه ای نه تورم 12 ماهه که منجر به هر ماه می شود. ثانیاً باید توجه داشت که مخاطب هنگام شرکت در نظرسنجی، گران‌ترین کالاها و کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند را در چارچوب سبد مصرفی خود لحاظ می‌کند، در حالی که شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی (CPI) مثلاً در سال پایه 1400 شامل 407 قلم کالا و خدمات می شود که با احتساب ضرایب اهمیت، اقلام کالا و خدمات به شاخص گروه های اصلی و انحصاری و در نهایت شاخص کل و تورم تبدیل می شود. نرخ بر اساس آن محاسبه می شود.

در مجموع با توجه به تجربیات جهانی و همچنین با توضیحاتی که در مورد نتایج نظرسنجی های داخلی داده شد، می توان تایید کرد که با اعلام گزارش های مذکور تاثیر منفی تورم هیجانی بیشتر از تورم رسمی کشور است. اعتبار مقام پولی خدشه دار شده است، این حرف لزوماً صحیح است، با نتایج تحقیقات علمی موافق نیست و تورم هیجانی بالاتر در کشورهای دیگر که این شاخص را برای مدت طولانی تولید می کنند، امری طبیعی است که بستگی به سطح آن دارد. عدم اطمینان بین فعالان اقتصادی (مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) و گروه‌های جمعیتی مختلف (زنان، جوانان، سطح تحصیلات و…)

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.