افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

از هوش مصنوعی که ذهن ها را می خواند تا عکاسی فضایی ناسا

  • کد خبر : 26505
از هوش مصنوعی که ذهن ها را می خواند تا عکاسی فضایی ناسا

امیرحسین فوانی: دانشمندان در سال های اخیر به دلیل درگیری جهانی بر سر بیماری و واکسن کمتر یکدیگر را دیده اند. با این حال، در همان زمان مشغول تحقیق و آزمایش بودند و اخیراً تعدادی اکتشاف و دستاوردهای مهم گزارش شده است. در زیر به برخی از این اکتشافات شگفت انگیز می پردازیم. سوخت هسته […]

امیرحسین فوانی: دانشمندان در سال های اخیر به دلیل درگیری جهانی بر سر بیماری و واکسن کمتر یکدیگر را دیده اند. با این حال، در همان زمان مشغول تحقیق و آزمایش بودند و اخیراً تعدادی اکتشاف و دستاوردهای مهم گزارش شده است. در زیر به برخی از این اکتشافات شگفت انگیز می پردازیم.

سوخت هسته ای

دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا اعلام کردند که اولین واکنش همجوشی را تولید کرده‌اند که انرژی بیشتری از آنچه در ابتدا داشت تولید کرده است. همجوشی شامل هل دادن دو هسته از یک عنصر سبک وزن مانند هیدروژن به یکدیگر است که برای همجوشی به سرعت بالایی نیاز دارد. جرم باقی مانده طبق فرمول انیشتین E = mc2 به مقدار زیادی انرژی تبدیل می شود. همجوشی به مقدار کمی سوخت معمولی نیاز دارد و زباله های رادیواکتیو زیادی تولید نمی کند.

تلسکوپ جیمز وب

از هوش مصنوعی که ذهن ها را می خواند تا عکاسی فضایی ناسا

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا به عنوان نوآوری فناوری هوافضا سال معرفی شد. برخلاف تلسکوپ فضایی هابل که آسمان را از مدار پایین زمین اسکن می کرد، تلسکوپ وب صدها هزار مایل از زمین فاصله دارد. این تلسکوپ می تواند اعماق میدان های ستاره ای را ببیند. همچنین قادر است 13 میلیارد سال قبل را به کهکشان های باستانی که در ابتدای شکل خود هستند نگاه کند. شما می توانید سیارات فراخورشیدی را رصد کنید و مستقیماً آنها را ببینید. می تواند به ما بیاموزد که آن ستاره ها و کهکشان ها چگونه شکل گرفته اند و از چه ماده ای ساخته شده اند.

بیشتر بخوانید:

هنرمند هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی که ذهن ها را می خواند تا عکاسی فضایی ناسا

هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها و خانواده‌ها باز کرده است، و اکنون مولدهای جدید متن به تصویر، ابزارهای جدیدی را در اختیار همه افراد از هنرمندان گرفته تا برنامه‌ریزان شهری قرار می‌دهند تا به تجسم ایده‌ها کمک کنند.

تزریق سلول های انسانی به مغز موش

از هوش مصنوعی که ذهن ها را می خواند تا عکاسی فضایی ناسا

دانشمندان دانشگاه استنفورد با موفقیت سلول های عصبی انسان را به مغز موش های آزمایشگاهی تازه متولد شده تزریق کردند و دریافتند که آنها با سلول های مغز حیوانات ارتباط برقرار می کنند و رفتار آنها را هدایت می کنند. سلول های انسانی یک ششم مغز موش را تشکیل می دهند که به عنوان ارگانوئید مغز شناخته می شود و بعداً به روشی مشابه مغز انسان توسعه یافت که می تواند به محققان در درک بهتر اسکیزوفرنی، اختلالات اوتیسم، اختلال دوقطبی و سایر اختلالات عصبی و روانی کمک کند. .

ایجاد زندگی بدون اسپرم یا تخمک

از هوش مصنوعی که ذهن ها را می خواند تا عکاسی فضایی ناسا

محققان جنین های موش را در یک بیوراکتور متشکل از سلول های بنیادی رشد یافته در پتری دیش (بدون تخمک یا اسپرم) ایجاد کردند. جنین ها به طور طبیعی رشد کردند و از روز سوم شروع به رشد قد کردند و در روز هشتم ضربان قلب داشتند. این اولین باری بود که دانشمندان موفق به رشد یک جنین کاملا مصنوعی موش در خارج از رحم شدند. این آزمایش یک جهش را در مطالعات سلول های بنیادی نشان داد که چگونه اندام های مختلف تشکیل می شوند و چگونه جهش ها منجر به بیماری های رشدی می شوند.

هوش مصنوعی که ذهن را می خواند

از هوش مصنوعی که ذهن ها را می خواند تا عکاسی فضایی ناسا

دانشمندان هوش مصنوعی ساخته اند که می تواند فعالیت مغز افراد را به متن تبدیل کند. این سیستم غیر تهاجمی است، به این معنی که نیازی به ایمپلنت های جراحی ندارد و از فناوری هوش مصنوعی مشابه Chatbot (ChatGPT) استفاده می کند. این فناوری فعالیت مغز را اسکن می کند و پیش بینی می کند که فرد به کدام کلمات توجه کند. به گفته دانشمندان، این فناوری می تواند به افرادی که نمی توانند ارتباط برقرار کنند کمک کند.

مسیر یک سیارک را تغییر دهید

از هوش مصنوعی که ذهن ها را می خواند تا عکاسی فضایی ناسا

ناسا با انجام دو آزمایش انحراف سیارک (DART) توانایی خود را در منحرف کردن یک سنگ فضایی غول پیکر از مسیر برخورد با زمین نشان داده است. ناسا فضاپیمای DART را با سرعت 22500 کیلومتر در ساعت به سیارکی با قطر 160 متر به نام دیمورفوس فرستاد تا ببیند آیا نیروی برخورد برای تغییر مسیر آن کافی است یا خیر. پس از برخورد DART بر دیمورفوس، اخترشناسان نشان دادند که زمان گردش آن در مدار 11 ساعت و 23 دقیقه، 32 دقیقه کمتر از قبل بود که نشان دهنده تغییر قابل توجهی در مسیر حرکت آن بود.

آبنما: هفته

۵۸۳۲۱

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.