افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

ورود مجلس نمایندگان آمریکا به موضوع رابرت مالی – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 26488
ورود مجلس نمایندگان آمریکا به موضوع رابرت مالی – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه و برای اومجلس نمایندگان آمریکا جستجوکردن انجام تحقیق و تفحص از عملکرد «رابرت مالی» نماینده سابق این کشور او در ایران است. مایکل ماک سالرئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده از حزب جمهوری خواه، در 30 ژوئن در نامه ای به آنتونی چشمک زدنوزیر خارجه […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه و برای اومجلس نمایندگان آمریکا جستجوکردن انجام تحقیق و تفحص از عملکرد «رابرت مالی» نماینده سابق این کشور او در ایران است.

مایکل ماک سالرئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده از حزب جمهوری خواه، در 30 ژوئن در نامه ای به آنتونی چشمک زدنوزیر خارجه آمریکا نوشته بود که این کمیته به اطلاعات مربوط به تحقیقات رابرت مالی دسترسی ندارد و تا سه شنبه ۲۰ تیرماه به وزارت امور خارجه فرصت داده بود تا در این باره توضیح دهد.

متیو میلرسخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که درباره جزئیات تعلیق مجوز و دسترسی امنیتی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور امنیتی ایران، به مجلس نمایندگان پاسخ داده است. میلر او اشاره کرد که رابرت مالی در 29 ژوئن از سمت خود تعلیق شد و چند هفته قبل در مرخصی اجباری بدون حقوق قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از مایکل مک سال وی در مواجهه با این خبر نوشت که پاسخ وزارت امور خارجه کاملا غیرقابل قبول است. مک سال وی افزود: کنگره این حق را دارد که دقیقا بداند چرا مجوز امنیتی نماینده ویژه آمریکا به حالت تعلیق درآمد و چرا متعاقبا طرف او او تعلیق شد و اکنون رسانه ها گزارش می دهند که FBI در حال تحقیق از او است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا نیز گفت: رابرت مالی فردی است که ماموریتش مذاکره با ایران است، هیچ چیز جدی تر از این نمی تواند باشد. هفته آینده گزارش محرمانه را از وزارت امور خارجه پیگیری خواهم کرد.

سلسله اظهارنظرها و گزارش های خبری درباره برکناری رابرت مالی حکایت از پوشش گسترده و البته هماهنگ در بالاترین سطوح دولت آمریکا دارد. در 16 می، وندی شرمن، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده، در یک نشست محرمانه با سناتورها در مورد روند مذاکرات با ایران شرکت کرد. کالین کال، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست، مورگان مایور، معاون آژانس اطلاعات ملی آمریکا، برایان نلسون، دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، و استفان کوهلر، مدیر امور استراتژیک و سیاسی رئیسان مشترک آمریکا کارکنان شرمن در این جلسه را همراهی کردند. آنچه تعجب آور بود غیبت رابرت مالی، مسئول اصلی پرونده ایران در دولت بایدن بود.

برخی رسانه ها از مرخصی دو روزه نوشتند و برخی دیگر گفتند او به مرخصی طولانی رفته است. غیبت او در چنین جلسه ای عجیب بود، اما دولت آمریکا اصرار داشت که دلیل واقعی غیبت او را چنان مخفی نگه دارد که حتی سناتورها هم دلیل واقعی را نمی دانستند.

اهمیت موضوع به حدی است که تا به حال و با وجود اعلام کلی ماجرا، هنوز تاریخ دقیقی از تعلیق رابرت مالی منتشر نشده است. تهران تایمز از یک منبع محرمانه دریافته است که تاریخ دقیق تعلیق مالی 21 آوریل بوده است.

در این تاریخ، وزارت امنیت دیپلماتیک به مالی اعلام کرد که در حفظ اسناد محرمانه مشکل دارد و اختیاراتش به حالت تعلیق درآمده است. فرصت های تجاری مالی در حال حاضر قطع شده است. البته برخی از دسترسی‌های محدود و بی‌اهمیت حفظ می‌شود تا خبر رسانه‌ای نشود. مانند رابطه او با خانواده های زندانیان آمریکایی در ایران.

بعد از چند هفته که تاریخ آن برای ما هم مشخص است، رابرت مالی را به مرخصی اجباری بدون حقوق می فرستند که نزدیک به اخراج است.

در این مدت ایران و آمریکا مذاکرات محرمانه ای را در عمان انجام دادند. ایالات متحده برت مک گورک را از شورای امنیت ملی و از نزدیکان جیک سالیوان به عمان می فرستد. لازم به ذکر است که آمریکایی ها با سرپوش گذاشتن بر ماجرای مالی به نوعی تلاش می کنند جایگزینی مک گورک را به عنوان یک تغییر مثبت و تلاش برای پیشبرد بهتر مذاکرات با طرف ایرانی معرفی کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26488

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.