افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
2

تجزیه و تحلیل چنین قیمت بیت کوین؛ چگونه نقاط فرسودگی فروشندگان را مشخص کنیم؟

  • کد خبر : 264773
تجزیه و تحلیل چنین قیمت بیت کوین؛  چگونه نقاط فرسودگی فروشندگان را مشخص کنیم؟

در بازارهای صعودی، سرمایه گذاران بلندمدت معمولاً سود دارند و بیشتر زیان های بازار مربوط به سرمایه گذاران کوتاه مدت است، بنابراین بررسی رفتار آنها می تواند به ما در یافتن نقاط تغییر روند کمک کند. در این سرزمین همه برنده اند! در این مقاله از اسمارتک نیوز که بر اساس تحلیل هفتگی شرکت گلاسنود […]

در بازارهای صعودی، سرمایه گذاران بلندمدت معمولاً سود دارند و بیشتر زیان های بازار مربوط به سرمایه گذاران کوتاه مدت است، بنابراین بررسی رفتار آنها می تواند به ما در یافتن نقاط تغییر روند کمک کند.

در این سرزمین همه برنده اند!

در این مقاله از اسمارتک نیوز که بر اساس تحلیل هفتگی شرکت گلاسنود نوشته شده است، قرار است با استفاده از اندیکاتورهای مختلفی که وجود دارد، زیان های محقق نشده و تحقق یافته گروه های مختلف سرمایه گذاران و واکنش آنها به اصلاح قیمت در بازار زیر ذره بین است برویم و نقاط احتمالی فرسودگی فروش (Seller Exhaustion) را مشخص کنیم.

چارچوبی برای فرسایش فروشنده

بازارهای صعودی بیت کوین با نوسانات بالا مشخص می شوند که می تواند به طور ناگهانی قیمت را افزایش یا کاهش دهد. همه سرمایه گذاران می دانند که بازارهای مالی در طول زمان در مسیر صعودی هموار حرکت نمی کنند و ممکن است بسته به عرضه و تقاضا در مقاطعی دچار نوسان و اصلاح شوند.

برای یافتن چارچوبی که فرسودگی فروشندگان بازار را نشان می دهد، ابتدا به بررسی زیان تحقق یافته دارندگان کوتاه مدت و بلندمدت می پردازیم. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، زیان های تحقق نیافته برای دارندگان بلندمدت تقریباً به طور انحصاری در پایین ترین سطح بازار نزولی رخ می دهد. از سوی دیگر، در تمامی مراحل بازار شاهد زیان های تحقق نیافته دارندگان کوتاه مدت هستیم و این دسته از سرمایه گذاران معمولا منبع اصلی آنها در بازار ضرر محسوب می شوند.

ضرر واقعی دارندگان بیت کوین بلند و کوتاه - منبع: گلاسنودضرر واقعی دارندگان بیت کوین بلند و کوتاه - منبع: گلاسنود
از دست دادن واقعی دارندگان بیت کوین طولانی و کوتاه – منبع: Glassnode

در این گزارش، از این واقعیت استفاده می‌کنیم که دارندگان کوتاه‌مدت منبع اصلی زیان در بازار هستند تا زمانی که فروشندگان خسته شده‌اند و احتمال معکوس شدن روند را تشخیص دهیم.

منظور از “فرسودگی فروشنده” نقطه ای است که بازار در آن قرار دارد “فروش بیش از حد” قرار داده شده؛ جایی که اکثر فروشندگان بالقوه این کار را انجام داده اند. از آنجایی که هر فروشنده ای به خریدار نیاز دارد، در این دوره ها معمولاً فشار فروش با فشار خرید خریداران خنثی می شود و بازار به کف محلی خود می رسد.

روندهای بازار معمولاً از بازه های زمانی کوتاه تری مانند دقیقه و ساعت شروع می شوند و در نهایت به بازه های زمانی طولانی تری مانند روزانه و ماهانه می رسند. برای این منظور در این مقاله به بررسی دو دسته از سرمایه گذاران کوتاه مدت می پردازیم:

  • معامله گران روزانه (بازه زمانی 24 ساعته)
  • معامله گران نوسان هفتگی و ماهانه (فریم زمانی 1 روز تا 1 ماه)

به منظور بررسی بیشتر فشار بر سرمایه گذاران کوتاه مدت و واکنش آنها، از سه شاخص زیر استفاده می کنیم:

  • نسبت MVRV که سود یا زیان تحقق نیافته سرمایه گذاران را ارزیابی می کند.
  • شاخص SOPR که میانگین بزرگی سود یا زیان تحقق یافته سرمایه گذاران را ارزیابی می کند.
  • زیان تحقق یافته که میزان زیان سرمایه گذاران را ارزیابی می کند.

معامله گران روز

ابتدا به سراغ گروه معامله گران روز (کمتر از 24 ساعت) می رویم.

این گروه، ذاتاً آنها سریع ترین و حساس ترین گروه به قیمت فعلی بازار هستند و آنها به هر گونه نوسان در قیمت واکنش نشان می دهند. بنابراین، در این گروه از معامله‌گران، سیگنال‌های فرسودگی فروشندگان زیادی را مشاهده می‌کنیم، اما به دلیل فرار و نامنظم بودن این تایم فریم، خطا یا نویز زیادی نیز در این سیگنال‌ها وجود دارد.

امتیازات فرسودگی معامله گر روز - منبع: گلاسنودامتیازات فرسودگی معامله گر روز - منبع: گلاسنود
امتیازات فرسودگی فروش معامله گر روز – منبع: گلاسنود

ابتدا به امتیاز Z-Score MVRV برای گروه معامله گران 1 روزه نگاه می کنیم. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، این شاخص در طول روز به دلیل نوسانات قیمتی که بر سود یا زیان محقق نشده سرمایه گذاران تأثیر می گذارد، دائماً بین اوج و پایین در نوسان است.

به طور کلی می توان گفت که وقتی این شاخص به زیر انحراف استاندارد -1 (-1σ) می رسد، در نقطه فرسودگی فروشندگان هستیم. در این نقاط، زیان تحقق نیافته سرمایه گذاران به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و فشار زیادی بر معامله گران روزانه وارد می کند.

بازه زمانی 24 ساعته شاخص MVRV Z-Score - منبع: Glassnodeبازه زمانی 24 ساعته شاخص MVRV Z-Score - منبع: Glassnode
تایم فریم 24 ساعته MVRV Z-Score – منبع: Glassnode

گام بعدی این است که به شاخص SOPR نگاهی بیندازیم تا ببینیم معامله گران چگونه به فشار نزولی واکنش نشان داده اند و آیا دارایی های خود را فروخته اند یا خیر. باز هم زمانی که مقادیر Z-Score این شاخص به زیر انحراف استاندارد -1 (-1σ) می رسد، شاهد فشار و خستگی شدید این گروه از معامله گران هستیم.

تایم فریم 24 ساعته شاخص SOPR - منبع: Glassnodeتایم فریم 24 ساعته شاخص SOPR - منبع: Glassnode
تایم فریم 24 ساعته شاخص SOPR – منبع: Glassnode

برای تایید مشاهدات فوق، به سراغ زیان متوجه معامله گران روز می رویم. این شاخص به ما کمک می کند تا میزان مطلق فشار فروش را ارزیابی کنیم. با استفاده از همان چارچوب Z-Score که در نمودارهای قبلی استفاده کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که وقتی ضرر تحقق‌نشده از انحراف استاندارد +2 (2σ) بیشتر شود، شاهد فرسودگی فروشنده هستیم.

بازه زمانی 24 ساعته معامله گران ضرر محقق نشده - منبع: گلاسنودبازه زمانی 24 ساعته معامله گران ضرر محقق نشده - منبع: گلاسنود
بازرگانان متحمل ضرر 24 ساعته – منبع: Glassnode

معامله گران هفتگی و ماهانه

در این قسمت به بررسی معامله گران هفتگی و ماهانه می پردازیم. در بررسی رفتار این دسته از معامله گران متوجه می شویم که فراز و نشیب فعالیت آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کاهش حساسیت این دسته از معامله گران به نوسانات قیمتی را می توان ناشی از میانگین خرید آنها دانست. با این حال، این معامله گران همچنین ممکن است با نوسانات شدید قیمت در اطراف میانگین خرید خود، اقدامات تهاجمی انجام دهند.

امتیازهای فرسودگی فروش هفتگی و ماهانه معامله گران - منبع: گلاسنودامتیازهای فرسودگی فروش هفتگی و ماهانه معامله گران - منبع: گلاسنود
نقاط فرسودگی فروش هفتگی و ماهانه معامله‌گر – منبع: گلس‌نود

در مرحله اول شاخص MVRV Z-Score را در بازه زمانی 1 روز تا 1 ماه بررسی می کنیم. همانطور که مشخص است در مقایسه با بازه زمانی 24 ساعته شاهد نوسانات کمتری هستیم. در نتیجه، سیگنال‌های بیش‌فروش کمتری صادر می‌شوند اما خطاها و نویز کلی کمتری دارند.

با توجه به نمودار زیر می توان گفت که هر گاه شاخص MVRV Z-Score به زیر میانگین خود (مقادیر امتیاز Z منفی) برسد، زیان تحقق نیافته سرمایه گذاران به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بازه زمانی شاخص MVRV Z-Score 1 هفته تا 1 ماه - منبع: Glassnodeبازه زمانی شاخص MVRV Z-Score 1 هفته تا 1 ماه - منبع: Glassnode
شاخص MVRV Z-Score بازه زمانی 1 هفته تا 1 ماه – منبع: Glassnode

باز هم به سراغ شاخص SOPR Ratio Z-Score می رویم تا ببینیم سرمایه گذاران چه واکنشی به این فشار نزولی نشان دادند و آیا دارایی های خود را فروختند یا خیر. همانطور که در اندیکاتور قبلی، زمانی که SOPR به کمتر از میانگین خود می رسد، شاهد امتیازات فرسودگی فروش هستیم و می توان گفت که زیان تحقق یافته از بازه های زمانی کوتاه تر به بازه های زمانی طولانی تری سرایت کرده است.

شاخص SOPR بازه زمانی 1 هفته تا 1 ماه - منبع: Glassnodeشاخص SOPR بازه زمانی 1 هفته تا 1 ماه - منبع: Glassnode
بازه زمانی شاخص SOPR 1 هفته تا 1 ماه – منبع: Glassnode

در نهایت به سراغ Realized Loss Z-Score می رویم. همانطور که در نمودار مشخص است، زمانی که مقادیر Z-Score بالاتر از انحراف استاندارد +2 (+2σ) باشد، می توان گفت که معامله گران دارایی های خود را با زیان قابل توجهی فروخته اند و بازار به فروش رسیده است. فاز فرسودگی

Realized Loss Traders Time Frame 1 هفته تا 1 ماه - منبع: GlassnodeRealized Loss Traders Time Frame 1 هفته تا 1 ماه - منبع: Glassnode
ضرر واقعی معامله گران در بازه زمانی 1 هفته تا 1 ماه – منبع: Glassnode

حرف پایانی

چنین داده هایی اطلاعات گسترده و شفافی را در مورد وضعیت دارندگان، اقدامات و رفتار آنها در اختیار ما قرار می دهد و می تواند برای مدل سازی و ارزیابی واکنش سرمایه گذاران به تغییرات قیمت استفاده شود.

در این مقاله از سه شاخص MVRV، SOPR و زیان تحقق یافته برای بررسی رفتار سرمایه گذاران کوتاه مدت که عمدتاً منبع اصلی زیان در بازار هستند استفاده کرده و سیگنال های فرسودگی فروش را زیر ذره بین قرار داده ایم. نقاط فرسودگی فروشنده زمانی است که بازار به مرحله فروش بیش از حد رسیده است و بیشتر سرمایه گذارانی که احتمال فروش را داشتند این کار را انجام داده اند. در این نقاط، ممکن است شاهد تغییر در روند بازار باشیم.

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2024-05-15 12:43:51

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=264773

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.