افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

اثر لنگر انداختن؛ نقش آن در تصمیم گیری های ما + راه مقابله

  • کد خبر : 264749
اثر لنگر انداختن؛  نقش آن در تصمیم گیری های ما + راه مقابله

آیا پیش آمده است که از تخفیفی عالی خوشحال شوید، اما ه مان کالا در بازار آن بوده است؟ اگر پاسختان مثبت باشد، شما دچار خطای لنگر می شوید. اثر لنگر انداختن وقتی رخ می دهد اعات اولیه به ‌سرعت تصمیم می‌گیریم یا قضاوت می‌کنیم. در این مقاله پس از تعریف این خطای شناختی با […]

آیا پیش آمده است که از تخفیفی عالی خوشحال شوید، اما ه مان کالا در بازار آن بوده است؟ اگر پاسختان مثبت باشد، شما دچار خطای لنگر می شوید. اثر لنگر انداختن وقتی رخ می دهد اعات اولیه به ‌سرعت تصمیم می‌گیریم یا قضاوت می‌کنیم. در این مقاله پس از تعریف این خطای شناختی با مثوش ‌های هوا از آن را بررسی می‌کنیم.

خطای لنگر انداختن چیست؟

اثر لنگر انداختن یا خطای لنگراندازی پدیده‌های روان‌شناختی است که به داده‌ها و اطلاعات بیشتر توجه می‌شود. این اولری در مورد آن موضوع اثر بگذارد. شرح:

  • انددا فروشنده ” اما هنوز قیمت بیشتری از عرف بازار است.
  • در جلسه معمولاً کسی که پیشنهاد اول را مطرح می‌کند، نقش مهم‌تری در تعیین نتیجه دارد. مثلاً اگر در مصاحبه کاری انتظار شما را ارائه می‌دهید و سپس افزایش می‌دهد، شاید قانع شوید، بیشتر از دستمزد مدنظرتان کمتر باشد.
  • هنگام دیدن خواندن اخبار یا گشت‌وگذار در فضای مجازی ممکن است با دیدن اولین تیترها اولین پست درباره یک موضوع، ناقض و نابجا درباره آن موضوع پیدا شود و در ادامه نیز همینطور قضاوت کنیم که بار اول با آن روبه‌رو شویم.
  • اگر در نظر بگیرید، حالا به‌عنوان والد ساعت تلویزیون در روز را برای فرزند خود مجاز می‌دانید؟ احتمالاً بیشتر از مدت‌زمان سایر کودکان!
  • پزشکی جملات شما و شرححالی می‌دهید که گاهی اوقات بیندازد.
  • معلم معماره وضعیت تربیتی یا تحصیلی او قضاوتی زودهنگام کند. دانش‌آموزان نیز بر اساس برخورد روز اول، درباره سواد یا سایر ویژگی‌های معلم خود قضاوت می‌کنند.
  • ذارند. در پروهر صد تصادفی انتخاب می‌کردند. سپس از آنها خواسته شد تعداد آفریقایی عضو سازمان ملل را حدس بزنند و حدس‌ها را به اعداد تصادفی که افراد انتخاب کردند نزدیک بودند.

آیا خطای لنگر انداختن پیامدی دارد؟

در مثالهایی پیامدهای احتمالی را ببینید؟ هر چند پیامد را باید بررسی کرد، بر تحقیقات، خطای لنگر پیامدهای منفی برای سلامت روان و وضعیت مالی ما دارد.

سلامت روان و وضعیت مالی

گاهی اوقات لنگر انداختن باعث ایجاد انتظارات غیرواقعی در ما می‌شود. این انتظارات نابجا به‌خودی‌خود می‌تواند نارضایتی و استرس ما را به‌شتر کند. به عنوان مثال اشتباه یا بازخوردهای غلط دریافتی سایر ————- عملکردهای اشتباهی در محیط کار یا سایر جنبه های زندگی خواهد داشت. هر چه نتیجه با انتظارات همخوان نباشند، فرد سرخورده می‌شود.

و گیرافتادن نیز بشود. اگر کسی در دام این پدیده بیفتد و تصمیمات اشتباه گرفته شود، ممکن است به‌راحتی ممکن نباشد. در مثال مصاحبه خطای شناختی حقوقی از The ید. همه اینها در کنار تأثیرات منفی احتمالی مامان است به دگی و حتی ممکن است منجر شود.

فکر کنیم؟

د. پس کسی نمی‌تواند ادعا کند که از آن مصون است. تنها با آگاهی از آن می‌توان کرد و اثرش را کاهش داد. می‌دانید این آگاهی چگونه رقم خورد؟

۱. زوایای دیگر قضیه را ببینید

“ارائه کنید. هیچ منبعی را حذف نام به موضوع پیدا کنید. گریع و در لحظه تصمیم گیری، چنین شرایطی پیش می آید.

۲. تخمشید

اولین داده‌ای است که باعث بروز خطای نگر می‌شود. آگاهانه آن را در ذهن خود به چالش بکشید. اجازه ندهید تا همان برخورد یا اطلاعات اولیه نظر کلی شما درباره یک م سله را شکل دهد. نه شود.

۳. یادداشت برداری کنید

ما در ذهن خود سریع تصمیم می گیریم. نوشتن این امکان را به ما می دهد تا نگاهی عمیق تر به موضوع کنیم. نوشتن به ما فرصت تأمل می‌دهد. بنابرایٕ ند، شانه خالی نکنیم.

۴. بیشتر ببین

شن کند؛ نکاتی توجهی به آنها نداشتیم. مشوها ست. با جمع‌کردن نظرات دیگران ما از توان فکری آنها برای حل مسئله بهره می‌بریم.

۵. هنگام بروز هیجا‌نهای مختلف تصمیم بگیرید

نه ییابد. این هیجان‌ها چه مثبت (مثلاً شادی و شوق) و ذهن ما را چنان درگیر می‌کنند که جایی برای تفکر انتقادی و منطقی نمی‌گذارند. پس از آن تصمیم گیری را بهتر انجام دهید که در شرایط پایدار هیجا نی شود.

۶. بیشتر ببین

حل هر موضوعی روشهای موجود ط راحی کرده اند. این روش‌ها چندین بار به‌دست می‌آیند که هنگام تصمیم‌گیری تصمیم‌گیری را کاهش دهند. مهارت حل علمی است. آن را بیاموزید و اصول آن را به کار ببرید.

۷. درباره خطاهای شناختی انسان مطالعه کنید

دانش‌شناسی حوزه روانشناسی و منطق مجموعه‌ای از خطاهای شناختی انسا ن را دسته‌بندی کرده‌اند. معتبر، با این خط اها آشنا شوید و درنتیجه کمتر به دام آنها بیفتید.

یک مثال کاربردی برای مقابله با خطای لنگر انداختن

مصاحبه کاری را در نظر بگیرید. حال شده، می‌دانید پیش از مصاحبه و چانه زنی برای دستمزد ابتدا باید درباره ساختار حقوقی شغل مدنظر تحقیق کند تا از بازه‌های دریافتی آن شغل مشخص شود. را تعیین کنید. در صورت مصاحبه‌گر می‌توانید عددی نهایی برای شما داشته باشید) که پیش‌تر درباره تصمیم‌گیری‌ها اعلام کنید.

تجربیات شما

چه تجربه‌ای از خطای لنگر انداختن؟ آیا تابه‌حال بابت این تصمیم‌گیری اشتباه گرفته‌اید؟ به نظر شما اسمارتک نیوز می‌توان با این خطا مقابله کرد؟ نظرات خود را با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز - مجموعه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی

راهطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی انتخاب کنید.

تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.




هشدار! یا متخصصان مربوطه را بررسی کنید. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=264749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.