افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
0

با تصمیم اخیر دیوان عدالت، «مردم» از انتصاب در مناصب سیاسی محروم شدند

  • کد خبر : 26426
با تصمیم اخیر دیوان عدالت، «مردم» از انتصاب در مناصب سیاسی محروم شدند

وی ادامه داد: از رای اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری نتیجه این است که از این پس تنها حدود 3 میلیون نفر از کارکنان دولت می توانند در مناصب سیاسی منصوب شوند و بقیه افراد یعنی حدود 87 نفر. میلیون‌ها نفر از افراد شاغل در بخش‌های غیردولتی و خصوصی، از این امکان محروم هستند. […]

وی ادامه داد: از رای اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری نتیجه این است که از این پس تنها حدود 3 میلیون نفر از کارکنان دولت می توانند در مناصب سیاسی منصوب شوند و بقیه افراد یعنی حدود 87 نفر. میلیون‌ها نفر از افراد شاغل در بخش‌های غیردولتی و خصوصی، از این امکان محروم هستند. رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری برای کلیه دستگاه های اجرایی لازم الاتباع است و به تبع آن اساتید دانشگاهی دانشگاه های آزاد و غیردولتی و کلیه کارکنان غیردولتی دیگر اجازه تصدی پست های دولتی را ندارند. در چنین مواردی که موضوع مربوط به حقوق و تکالیف شهروندی است، جامعه حقوقی و حقوقدانان می توانند ابعاد و زوایای موضوع را به دقت بررسی کرده و جوانب موضوع را با قانون تطبیق دهند.

سخنگوی دولت در مقدمه سخنان خود اظهار داشت: جامعه حقوقی به عنوان جامعه نخبه و تشکل های حقوقی به عنوان نهادهای مدنی موثر نقش بی بدیلی در تنظیم روابط مردم و دولت دارند. کشور موفق کشوری است که بتواند از نیروی انسانی خود نهایت استفاده را ببرد و در اینجا اهمیت نقش جامعه حقوقی در تنظیم روابط دولت و مردم برای به حداکثر رساندن این تعاملات و ایفای نقش مصمم است.

بهادری جهرمی با تقسیم مأموریت های جامعه حقوقی و وکلا در تنظیم روابط دولت و مردم به چهار مرحله و هشت دوره، گفت: «تنظیم و تدوین» نظام ها و ساختارهای حقوقی اولین نقش جامعه حقوقی در این زمینه است. در وهله اول باید ساختارهای نظارتی کلی به صورت مشخص و مشخص و سپس کارکردها و فرآیندهای آنها توضیح داده شود. نقش مردم مستلزم ساختارهای منسجم، منظم و شفافی است که با فرآیندهای هنجاری و توسعه محور، امکان مشارکت عمومی در مدیریت بخش های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره را فراهم کرده و در عین حال از تخلفات و تخلفات جلوگیری کند. فساد. در آنها.

وی افزود: نکته دوم «تبیین و ترویج» این ساختارها و همچنین حقوق و تکالیف شهروندان است تا اهمیت پایبندی به اصول و قوانین هم برای دولت و هم برای شهروندان مشخص شود. در نتیجه این اقدام است که به حاکمیت قانون رسیدیم. جامعه حقوقی باید آنقدر حامی، مروج و پشتیبان نیروی انتظامی باشد که مردم هر جا احساس کردند حقشان تضییع می شود به مدیران و کارشناسان حقوقی آن اداره یا سازمان مراجعه کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: مرحله سوم این آیین نامه «تکمیل و ترمیم» اقدامات مردم و ساختارهای رسمی دولتی در کشور است. تمام امور عمومی و امور مردم نمی تواند توسط ساختارهای رسمی دولتی متشکل از کارمندان دولت انجام شود. در اینجا بخش‌های عمومی غیردولتی یا بخش‌های خصوصی وجود دارند که بخشی از خدمات عمومی را ارائه می‌کنند. در اینجا نیز رسالت جامعه حقوقی تکمیل نقش آفرینی رسمی و ساختار غیررسمی و برداشتن بخشی از وظایف از دوش دولت و رفع نقاط ضعف یا خلأهای موجود در بخش دولتی و خصوصی است.

بهادری جهرمی با تاکید بر نقش سازمان های مردم نهاد برای ترمیم عیوب و مشکلات موجود و کمک به دولت و مردم برای بهبود امور، گفت: در این زمینه در سال های اخیر قابلیت های خوبی ایجاد شده است که از جمله می توان به این موضوع اشاره کرد. ثبت شکایت از سازمان های مردم نهاد از تصمیمات اداری در دیوان عدالت اداری، اما هنوز تا تکمیل این زمینه فاصله داریم. البته این هشدار و تکمیل کارهای دولتی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی منحصر به امور داخلی نیست و نهادهای مدنی می توانند نقش موثری در امور بین المللی و جهانی داشته باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال حرکت و تلاش برای رفع تحریم های غیرقانونی در مراجع بین المللی و حقوق بشری و شفاف سازی آنها تنها یک اقدام حاکمیتی نیست و نهادهای عمومی و مدنی می توانند مکمل اقدامات دولت در این راستا باشند. این یک بحث ملی است و به مسائل سیاسی و حتی حکومتی محدود نمی شود. تاکنون چند نهاد مدنی در عرصه های مختلف از جمله تحریم های اقتصادی مقامات بین المللی از حقوق مردم ایران دفاع کرده اند؟

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مرحله چهارم نقش وکلا در تنظیم روابط مردم و دولت «تأیید و انطباق» است. بررسی دقیق اقدامات دولت و تک تک شهروندان و تطبیق آن با قانون از دیگر وظایف جامعه حقوقی برای تنظیم روابط مردم و دولت است. جامعه حقوقی به عنوان یک جامعه نخبه، توانمندترین جامعه برای فعالیت، شکایت و نظارت بر عملکرد گروه های مختلف از نظر رعایت قانون است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: ساختار قانونی و استفاده از فعالیت های سازمانی و جمعی مانند بنیاد حمایت از حقوق شهروندی در اجرای صحیح این هشت ماموریت مهم بسیار ضروری و حائز اهمیت است و در غیر این صورت جامعه حقوقی به او مأموریت خود را به خوبی انجام نداده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.