افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

قیمت قدیم یا جدید مشکل است

  • کد خبر : 26360
قیمت قدیم یا جدید مشکل است

بازار، گروه استان ها: یکی از موضوعاتی که به نظر می رسد دیگر گمشده برخی از مشاغل استان سمنان است، بحث قیمت قدیم و جدید است. در گذشته کسب و کارها بیشتر به موضوع خرید قیمت قدیم و قیمت جدید توجه می کردند، اما امروزه کسب و کارهایی هستند که حتی خریدهای قدیمی و قیمت […]

بازار، گروه استان ها: یکی از موضوعاتی که به نظر می رسد دیگر گمشده برخی از مشاغل استان سمنان است، بحث قیمت قدیم و جدید است. در گذشته کسب و کارها بیشتر به موضوع خرید قیمت قدیم و قیمت جدید توجه می کردند، اما امروزه کسب و کارهایی هستند که حتی خریدهای قدیمی و قیمت های جدید را پایه گذاری می کنند.

ساعت ها دیگر قدیمی و جدید نیستند، اما به نظر می رسد که مردم همچنان از این دو کلمه در زندگی روزمره خود استفاده می کنند، اما این بار برای قیمت; یک فروشگاه خاص محصولات خود را به قیمت قبلی می فروشد. فلان مغازه هنوز روغن به قیمت قدیم و امثال آن دارد…

تجارت قدیمی شهرها سمنان اما آنها معتقدند که چیزی به نام قیمت های قدیم و جدید وجود ندارد. قیمت دیگر چیزی وجود ندارد و آن قیمتی است که فروشنده بر اساس قیمت خرید و سود معقول به مشتری می فروشد، این تجارت معتقد است که در گذشته چنین بحثی وجود نداشت و تجارت کمی تمیزتر بود.

ویژگی های حرفه های باستانی

البته منظور از کسب و کار همه مشاغل نیست، بلکه گروه کوچکی از تجار استان سمنان هستند که سود خود را بر اساس تفاوت قیمت اقلام قدیم و جدید قرار داده اند، موضوعی که در قاموس قدما وارد نشده است. بازرگانی محمدتقی باقری یکی از آن مشاغل است، او مغازه‌دار مغازه‌فروشی است که پنج دهه است به این کار مشغول است، می‌گوید در سال 52 مغازه باز کرده و ابتدا شمع می‌فروخت و کم‌کم مغازه‌دار مغازه‌فروشی شدم. تفاوت قیمت هستند. هر روز، اما حقوق صاحبان سهام حکم می کند که معامله گر سود کند، نه چندین بار.

کارشناس حقوقی طاهری: طبق قانون، فروشنده باید فاکتور خرید خود را ملاک قرار دهد نه قیمت روز.

باقری که بیش از 70 سال سن دارد می افزاید: کالا قیمت دارد و بس. مثلاً اگر من این پودر لباسشویی را 12500 تومان بخرم باید 14000 تومان بفروشم چون یک بار پول دادم و یک بار باید بفروشم پس پایه کار باید همان باشد که در ابتدا بوده است. . شروع

می گوید: فرض کنید این پودری را که 12500 تومان خریدم و قرار است آن را 14000 تومان بفروشم به قیمت جدید می شود 14000 تومان، اینطور نیست که 17000 تومان بفروشمش چون هنوز همان را دارم. محصول همون 12000 تومن خریدم 1500 تومن.

تفاوت های قدیمی و جدید

این بازرگان معتقد است بین فروش لباس و خواربار فروشی و غیره با فروش گوشت و طلا که بر اساس قیمت روز بازار است، تفاوت وجود دارد. بنابراین، معامله گران باید بسیار مراقب درآمد خود باشند. در تطبیق قانون است، چنانکه یک کارشناس حقوق تجارت می گوید: طبق قانون، فروشنده باید فاکتور خرید خود را ملاک قرار دهد نه قیمت روز;

ابوالقاسم طاهری که در زمینه حقوق تجارت نیز مقالاتی نوشته است، می گوید: «بر اساس عرف، قانون و شرع، کالایی دارای قیمت خرید و قیمت فروش است، اگر کالایی چند قیمت داشته باشد، نه اینکه صرفاً قانونی باشد. بلکه از نظر شرعی و عرف هم مشکل دارد.

طاهری، کسب: یکی از موضوعاتی که در این زمینه مغفول مانده آموزش است

وی گفت: در بازرسی کارشناسان صمت و اصناف و غیره فقط به فاکتور نگاه می کنند که باید دقیقاً با سود متعارف قیمت عرضه کالا مطابقت داشته باشد اما می خواهد کالا در آن 10 برابر گران شود. روز وی افزود: اگر مواردی وجود دارد که به چنین چیزی توجهی نمی شود، متاسفانه ضعف نیروی انتظامی و نظارت است وگرنه قوانین خوبی در حوزه کسب و کار داریم.

در مورد قانون

فراتر از قانون اما چیزی به نام عرف و شرع است که یکی دیگر از صاحبان مشاغل سابق استان سمنان به خبرنگار بازار گفت: در گذشته که اقلام در پاکت فروخته می شد، فروشندگان برای متعادل کردن وزن، پاکت را زیر ترازو می گذاشتند. وزن یک گرم یا حتی کمتر به دست فروشنده نمی رسد و خدای ناکرده مواد را کمتر نفروشند.

عط الله منوچهری با تاکید بر اینکه نسل آن کسب و کار دیگر وجود ندارد، گفت: متأسفانه کسب و کار جدید دیگر به این مسائل توجهی ندارد. این البته تقصیر کسب و کار قدیمی ما است که نتوانسته ایم یک تجارت را به درستی آموزش دهیم. متأسفانه در قدیم کار و حرفه نوعی قداست داشت که کم کم از بین رفته است.

وی که در زمینه ابزارآلات و لوازم جانبی فعالیت می کند، می افزاید: در گذشته اگر زنجیر می فروختند (قبلاً زنجیر را کیلویی می فروختند) حتی فروشنده آن را می شست، تمیز می کرد و سمباده می زد تا زنگ نزند و گرد و غبار نگیرد. چند گرم در آن احساس کنید و ترازو را اشتباه نکنید. همچنین در گذشته مغازه هایی وجود داشت که تکه های کوچک سرب را زیر ترازو خود می چسباندند و چند گرمی به مشتری هدیه می دادند. به سراغ آنها نروید که نباید.

قیمت قدیم یا جدید مشکل است.  ردپای حقوق صاحبان سهام در مقیاس تجاری

باید آموزش داده شود

یکی از مسائلی که در این زمینه کنار گذاشته شده، آموزش است. محمودی کارشناس اتاق اصناف در گفتگوی تلفنی با خبرنگار بازار گفت: قبل از صدور کلیه پروانه کسب در کل استان سمنان آموزش های کسب و کار حلال ارائه می شود که اگر شرکتی به این امر توجه نکند باید مال خودت.” شکست.

وی خاطرنشان کرد: رعایت قیمت بر اساس فاکتور نیز موضوعی است که در تمامی جلسات آموزشی قبل از شروع کار به آن پرداخته می شود. سود وی بیان کرد: حتی در آموزش ها نیز مقوله بهداشت حرفه ای و مباحث دینی و اصول حرفه ای آموزش داده می شود.

طباطبایی، کارشناس اقتصادی: وضعیت کنونی نتیجه سیاست های غلط اقتصادی است

اما کسانی هستند که معتقدند آموزشتا جایی که کسب و کار مایل باشد و خودشان انصاف را رعایت کنند باید دقیق تر، منسجم تر و اصولی تر باشد، همچنین نظریه پردازان دیگری نیز معتقدند که شرایط برخی از مشاغل منجر به عدم دقت در قیمت های جدید و قدیم می شود.

تجارت سخت شده است

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی به خبرنگار بازار گفت: تجارت این روزها بیش از هر زمان دیگری سخت شده است، شاید به جرات بتوان گفت که تجارت در دوران پس از انقلاب اسلامی هرگز دشوارتر از این نبوده است، زیرا شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است. بسیار تغییر کرده اند.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه شرایط ناپایداری که در قیمت گذاری مشاهده می شود در واقع تلفیقی را ایجاد کرده است که شرکت دیگر نمی تواند قیمت ها را محاسبه کند در نتیجه بسیاری از شرکت ها با مشکلات زیادی مواجه شده اند. مثلاً امروزه معلوم نیست اگر سکس دو هزار تومانی بخرید، حتی وقتی قیمت خرید همان دو هزار تومان باشد، 24 ساعت بعد هم جنس را با قیمت دیگری عرضه کنید و خبر ندارید. در نتیجه، صرف نظر از شرایط، کسب و کار را نمی توان 100% مقصر دانست.

وی مقصر دانستن کسبه را بی انصافی می داند و می افزاید: تاجران چه کسانی هستند؟ آیا فقط من و شما و برادران و همسایه ها و اقواممان هستیم؟ کارآفرینانی که از مریخ نیامده اند در یک شهر زندگی می کنند، مشکلات مشابهی دارند، همان شکر، همان گوشت و همان مرغ را می خرند، پس چرا آنها را یک طرفه قضاوت کرده و فقط آنها را مقصر بدانیم؟

قیمت قدیم یا جدید مشکل است.  ردپای حقوق صاحبان سهام در مقیاس تجاری

شرایط را در نظر بگیرید

این کارشناس اقتصادی معتقد است شرایط فعلی نتیجه سیاست های غلط اقتصادی است و اگر بنگاه قدیم آن اقلام قیمتی قدیم و جدید را نداشت یکی از دلایل آن ثبات اقتصادی بود، نفتی را 75 هزار تومان می خرد و می فروشد. به قیمت 85 هزار تومان پس از اتمام محصول باید برای هر قوطی 5 هزار تومان بپردازد و یک قوطی نو را به قیمت 90 هزار تومان بخرد تا آن را به قیمت 115 هزار تومان بفروشد تا 135 هزار تومان بفروشد و این یک دور باطل برای تجارت ایجاد کرده است. که کسب و کار را به عنوان یک حلقه می بلعد.

طباطبایی می گوید: اگر شرایط بازار ثبات داشت، این موضوع کاملاً درست بود و هر دلالی که قیمت های قدیم و جدید تعیین می کرد باید تعطیل شود. ما او را می بندیم و به زندان می اندازیم، اما سوال اصلی اینجاست که وضعیت فعلی را کسب ایجاد کرده است، حالا باید بیاییم و کسب را متهم کنیم؟ متأسفانه فشار اقتصادی به جایی رسیده است که کارآفرینان به ویژه جوان ترها برای جلوگیری از غرق شدن تلاش می کنند، بنابراین به هر طنابی می چسبند. جدید و قدیم اما معتقدیم برای قضاوت باید شرایط را در نظر گرفت. .

طباطبایی، کارشناس اقتصاد: همانطور که مردم برای تامین اقلام اولیه در شرایط سختی هستند، کسب و کار نیز وضعیتی مشابه و بدتر دارد.

او گفت آنچه ما می گوییم این است که شرایطی است که برخی از کسب و کارها را به این سمت سوق می دهد، زیرا فرد نمی داند که آیا تا یک ماه دیگر در همان شغل خواهد بود یا نه. وی بیان می کند: اگر کسبه قدیم قیمت های قدیم و جدید نمی گرفت به جای آن پنج سال با دو هزار تومان اجاره مغازه داشتند نه اینکه امسال قرارداد فروشگاهشان 100 میلیون و دو و نیم باشد. اجاره میلیون تومان اما در ابتدای سال 150 میلیون می شود تا هفت میلیون تومان افزایش یابد.

عدم ثبات اقتصادی

با توضیحاتی که داده شد می توان گفت مفهوم قیمت جدید و قدیم عاملی متفاوت از عدم ثبات است. البته این برخی تخلفات را توجیه نمی کند و شرکت ها باید در هر زمان و مکان به اصول پایبند باشند، اما همانطور که یک کارشناس اقتصادی معتقد است درک شرکت ها واقعا ضروری است زیرا در سخت ترین شرایط زندگی می کنند.

دولت باید تلاش کند ضمن افزایش نقدینگی، تورم را کاهش دهد تا قیمت تثبیت شود تا شاهد پدیده گرانی قدیم و جدید نباشیم که بسیاری از بنگاه ها و حتی افراد را به دردسر انداخته است. موضوع بعدی که نباید از آن غافل شد شرایط معاملات است که بسیار سخت شده است.

همانطور که مردم در مشکل هستند و برای تهیه اقلام اساسی مشکل دارند، کسب و کار نیز در همین وضعیت و حتی بدتر از آن قرار دارد، زیرا این روزها علاوه بر مطالبه وجه نقد از عمده فروشان، با پدیده های عجیبی مانند مالیات های فوق العاده بالا و گزاف نیز مواجه هستیم. شرایط کسب را دشوار می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.