افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

ترامپ یا بایدن؛ کدام رئیس جمهور طرفدار غول های نفتی است؟

  • کد خبر : 261616
ترامپ یا بایدن؛  کدام رئیس جمهور طرفدار غول های نفتی است؟

به گزارش بازار، جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده پس از به قدرت رسیدن، به طور گسترده از توسعه انرژی سبز و کربن زدایی اقتصاد کشور حمایت کرد. در مقابل، دونالد ترامپ جمهوری خواه سیاست تشویق بیشتر حفاری نفت و گاز را دنبال کرده است و طبق گزارش ها به لابی های انرژی وعده […]

به گزارش بازار، جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده پس از به قدرت رسیدن، به طور گسترده از توسعه انرژی سبز و کربن زدایی اقتصاد کشور حمایت کرد. در مقابل، دونالد ترامپ جمهوری خواه سیاست تشویق بیشتر حفاری نفت و گاز را دنبال کرده است و طبق گزارش ها به لابی های انرژی وعده داده است که اگر شرکت های آنها از کمپین ریاست جمهوری 2024 او حمایت کنند، هر چیزی را که بخواهند، داده است.

اما آنچه قابل توجه است این است که صنعت سوخت های فسیلی در دوران ریاست جمهوری بایدن از نظر سودآوری، عملکرد سهام و تولید بسیار بهتر از دوران ترامپ بود. در واقع، برخی از سیاست‌های ترامپ ممکن است به تکرار همان مازاد عرضه منجر شود که قیمت‌های مصرف‌کننده را در دوران ریاست‌جمهوری او پایین نگه داشت و در نتیجه برای شرکت‌های نفت و گاز هزینه کرد.

سابقه ضعیف غول ها در زمان رئیس جمهور سابق
گزارش شده است که ترامپ از مدیران نفتی در عمارت شخصی خود در مارالاگو میزبانی کرد و به شکایات آنها در مورد مقررات سختگیرانه دولت بایدن گوش داد. واقعیت این است که بایدن هزینه حفاری در اراضی فدرال را افزایش داد، الزامات جدیدی را برای کاهش انتشار گاز متان اعمال کرد، روند صدور مجوزهای جدید صادرات گاز را متوقف کرد و اقدامات دیگری را انجام داد که استخراج سوخت فسیلی را گران‌تر و دشوارتر می‌کرد.

با این حال، صنعت نفت و گاز آسیب چندانی ندیده است. طبق آمار پلتفرم اطلاعاتی «Capital IQS&P»، میانگین حاشیه سود صنعت انرژی در سال 2023 به 11.3 درصد رسید. پیش بینی های وال استریت برای سال 2024 مشابه است. بر این اساس، میانگین حاشیه سود بخش انرژی در طول چهار سال ریاست جمهوری بایدن حدود 11 درصد بوده است.

در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، حاشیه سود صنعت انرژی اساساً صفر بود و این شامل سال 2020 می شود، زمانی که شیوع بیماری همه گیر کرونا باعث اختلال در سفر و کاهش شدید قیمت نفت شد. بدون احتساب سال 2020، میانگین حاشیه سود انرژی تنها 4.5 درصد بود. در هر یک از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، دستاوردهای انرژی کمتر از سال های ریاست جمهوری بایدن بوده است.

ExxonMobil، بزرگترین شرکت انرژی در ایالات متحده، عملکرد کل صنعت را منعکس می کند. این شرکت در سال 2008 سود بالایی داشت، اما درآمد خالص آن در دهه 2020 به شدت کاهش یافت و سپس در سال 2020، اکسون 22.4 میلیارد دلار از دست داد. این غول نفتی از این ضرر جبران شد و در سال 2022 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و 55.7 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

سیاست رئیس جمهور تحت الشعاع عوامل بازار قرار دارد
مانند بسیاری از عناصر اقتصاد، تأثیر سیاست های هر رئیس جمهور بر بخش انرژی در مقایسه با آنچه در بازارهای جهانی اتفاق می افتد بسیار کمتر بوده است. در حوالی سال 2012، در دوران باراک اوباما، انقلاب فرکینگ باعث رونق تولید نفت آمریکا شد. این ربطی به کاری که اوباما انجام داده بود نداشت و رونق به دلیل فناوری های جدید و سرمایه گذاری بالای بخش خصوصی بود.

در طول دهه بعد، شرکت های حفاری بر افزایش سهم بازار خود با فرض سود بیشتر تمرکز کردند. این افزایش تولید، ایالات متحده را به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز طبیعی در جهان تبدیل کرد. کشورهای تولیدکننده نفت اوپک پلاس تولید خود را برای به دست آوردن مجدد سهم بازار افزایش دادند که باعث کاهش قیمت نفت و گاز شد.

اما قیمت پایین برای مصرف کنندگان به سودآوری شرکت های حفاری لطمه می زند. از سال 2015 تا 2020، بخش انرژی ایالات متحده بدترین عملکرد را در بین 11 صنعت از نظر سودآوری داشته است.

بحران سال 2020 که طی آن قیمت نفت برای مدت کوتاهی منفی شد، این صنعت را تغییر داد. از آن زمان، شرکت‌های حفاری و سرمایه‌گذاران آنها سودآوری را در اولویت قرار داده‌اند و کمتر در ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حال، تولید نفت ایالات متحده در دوران بایدن به رکوردهای جدیدی رسید که عمدتاً به دلیل قیمت های بالا بود که تولید را جذاب تر کرد. برخلاف دهه 2010، کشورهای اوپک پلاس به جای اینکه بازار را سیل عرضه برای حمایت از مشارکت خود پر کنند، تولید خود را محدود نگه داشتند تا قیمت ها را بالا نگه دارند.

طبق گزارش‌ها، ترامپ به مدیران نفت قول داده است که بسیاری از مقررات انرژی سبز بایدن را لغو کند و اقداماتی را برای سوخت‌های فسیلی انجام دهد، مانند تسریع مجوزهای حفاری و موافقت با استخراج بیشتر از اراضی فدرال. در مقابل، ترامپ می خواهد که صنعت انرژی یک میلیارد دلار به کارزار انتخاباتی او در سال 2024 وارد کند.

به گفته یاهو فاینانس، کاملاً واضح است که بایدن دوست شرکت‌های بزرگ نفتی نیست، اما هرگونه سیاستی برای جلوگیری از تولید سوخت‌های فسیلی در واقع قیمت‌ها را بالا می‌برد و زمانی که قیمت‌ها بالا می‌رود، شرکت‌های حفاری درآمد بیشتری کسب می‌کنند. نمی توان انتظار داشت که مدیران عامل نفت از بایدن تشکر کنند، اما مخالفت او با سوخت های فسیلی آنقدر که فکر می کردند مضر نبوده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=261616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.