افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

مراسم افتتاحیه کتاب «عرفان و شریعت از تعارض تا گفتگو» برگزار شد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 260860
مراسم افتتاحیه کتاب «عرفان و شریعت از تعارض تا گفتگو» برگزار شد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر ، اولین نشست از سلسله نشست های معرفی کتب دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با حضور ابوالفضل تاجیک نویسنده کتاب «عرفان و شریعت؛ از درگیری تا» برگزار شد. گفتگو» و عضو هیئت علمی دانشگاه بین بین المللی اهل بیت(ع) و به همت محسن گلپایگانی در غرفه انتشارات دانشگاه برگزار شد. تاجیک […]

به گزارش خبرنگار مهر ، اولین نشست از سلسله نشست های معرفی کتب دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با حضور ابوالفضل تاجیک نویسنده کتاب «عرفان و شریعت؛ از درگیری تا» برگزار شد. گفتگو» و عضو هیئت علمی دانشگاه بین بین المللی اهل بیت(ع) و به همت محسن گلپایگانی در غرفه انتشارات دانشگاه برگزار شد.

تاجیک در این مراسم به معرفی مختصری از آثار خود پرداخت و بیان کرد که در این کتاب به دنبال تبیین رابطه تاریخی عرفان و شریعت در مرتب تمدن بزرگ اسلامی است و در نهایت در پی ارائه یک درک صحیح و بی طرف از این رابطه بودند.

به گفته وی، رابطه عرفا و فقیهان به نمایندگی از فقیهان در طول تاریخ تمدن اسلامی، رابطه ای پر فراز و نشیب بوده است. به همین ترتیب، برداشت عرفا از شریعت با نوسانات گوناگونی همراه بوده است. عده ای در تصوف حق را شریعت دانسته اند و برخی دیگر حقیقت را همان. فراتر آنها معتقدند شرعی است و اساساً وجود شریعت را مانع ظهور طریقت و تصوف می دانند. گروهی دیگر، ضمن اعتبار بخشیدن به هر یک از دو گفتمان، معتقدند که هیچ کدام نباید وارد حریم شخصی دیگر شوند و هر یک مسئول اداره بخشی از نیازهای فرد در این دنیا و در آن دنیا هستند. گروهی دیگر صرف نظر از اینکه کدام یک از دو گروه وحدت ذهن یا استقلال فکر آنها معتقدند که به دنبال ایجاد گفت‌وگو بین این دو گفتمان قدرتمند فرهنگ و تمدن اسلامی هستند و معتقدند اگر بتوان استعدادهای هر یک از این گروه‌ها را با گفت‌وگو و برقراری آتش‌بس بین این دو گروه به فعلیت رساند، فرهنگ اسلامی و تمدن شاهد جهشی در دو جهت مادی و معنوی خواهد بود و دوران طلایی تمدن اسلامی بار دیگر در سایه همین همدلی و همزبانی رخ خواهد داد.

به گفته تاجیک، اندیشه تعامل مسالمت آمیز عرفان و شریعت، اعتقاد علمای عرفانی مانند امام خمینی (ره) است که سازگاری و همراهی این دو را به صورت عملی در فردی و اجتماعی برجسته کرده اند. زندگی

گفتنی است این کتاب به رابطه خاص عرفان و شریعت، تعارض و تقابل این حوزه توسط انتشارات دانشگاه بین می پردازد. بین المللی اهل بیت (به) قطع شده راقی در 188 صفحه منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=260860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.