افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

پاسخ فواد حسین به سوالی درباره فعالیت احزاب مخالف ایران در اقلیم کردستان

  • کد خبر : 25983
پاسخ فواد حسین به سوالی درباره فعالیت احزاب مخالف ایران در اقلیم کردستان

به گزارش رکنا، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفتگو با زنجیره رودو در پاسخ به سوالی درباره توافق تهران و بغداد وی در خصوص نیروهای کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران که در اقلیم کردستان مستقر هستند، گفت: نیروی سیاسی پناهنده را نمی توان مسلح کرد و این یک اصل در قانون اساسی عراق […]

به گزارش رکنا، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفتگو با زنجیره رودو در پاسخ به سوالی درباره توافق تهران و بغداد وی در خصوص نیروهای کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران که در اقلیم کردستان مستقر هستند، گفت: نیروی سیاسی پناهنده را نمی توان مسلح کرد و این یک اصل در قانون اساسی عراق است و نمی توانیم از تحقق آن دست برداریم.

وی گفت: زمانی که خانه شیخ برزنچی مورد حمله قرار گرفت، چندین بار به ایران رفتم و با مقامات آن کشور مشورت کردم و این رایزنی منجر به توقف حملات برای مدتی شد.

فواد حسین تاکید کرد که اکنون یک توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق وجود دارد که نزدیک شدن به اقلیم کردستان را نیز مد نظر دارد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اخیرا وضعیت امنیتی مرزها را نسبت به گذشته بسیار بهتر توصیف کرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی کشورهای همسایه نسبت به مسئولیت خود در قبال مرزها درست عمل نمی کنند. گروه های جدایی طلب مسلح در شمال عراق وجود دارند که در مرزهای ما ناامنی ایجاد می کنند.

باقری ادامه داد: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حفاظت و حفظ امنیت کشور، عملیات موشکی و پهپادی موثری را علیه این گروه ها انجام داد و پس از تعهد دولت عراق برای خلع سلاح این گروه ها و جلوگیری از اقدامات آنها برای شهریور ماه. این عملیات متوقف شد.

وی افزود: ما تا شهریورماه که دولت عراق متعهد می شود صبر می کنیم و امیدواریم دولت عراق به مسئولیت خود عمل کند، اما اگر این زمان بگذرد و این گروه ها همچنان مسلح باشند یا عملیات انجام دهند، قطعاً عملیات ما علیه آنها بیشتر خواهد شد. شدید، قوی.” تکرار خواهد شد.

وزیر امور خارجه عراق در بخشی دیگر از گفتگوی خود با اشاره به اینکه 43 درصد از تولید برق این کشور به گاز وارداتی از ایران بستگی دارد، گفت: در حال حاضر 43 درصد از تولید برق این کشور به گاز وارداتی از ایران بستگی دارد. برق منطقه خانقین و دیالی و سه نیروگاه بزرگ دیگر به طور کامل به گاز ایران وابسته است، بنابراین 43 درصد برق عراق به ایران وابسته است و اگر صادرات گاز ایران متوقف شود، 8 تا 9 ساعت در روز برق نخواهیم داشت. روز

محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق شب گذشته در بیانیه ای گفت که ما راه حل هایی را برای حل بحران برق اجرا کرده ایم که شامل راه حل های فوری، میان مدت و بلندمدت می شود.

وی با بیان اینکه تولید برق با اقدامات دولت به 26 هزار مگاوات رسیده است، تاکید کرد: راهکارهای میان مدت به بحران برق و واردات گاز پایان می دهد.

السودانی گفت که عراق تمام بدهی های خود را پرداخت و مطالبات ایران را به حساب شرکت های ایرانی واریز کرد.

وی گفت: صادرات گاز از ایران به دلیل تحریم های آمریکا متوقف شده است.

نخست وزیر عراق گفت ما با ایران توافق کردیم که در ازای نفت از آن کشور گاز وارد کنیم.

وی اعلام کرد: بحران گاز وارداتی برای تامین نیروگاه ها اکنون پایان یافته و واردات گاز از ایران از سر گرفته شده است.

اخیرا احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق مدعی شده است که ایران بدون اخطار صادرات گاز به عراق را در حالی که دمای هوا به 51 درجه رسیده است، متوقف کرده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=25983

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.