افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

روزنامه دانشگاه آزاد: نمایندگان مرحله دوم تهران با 50 تا 60 رای وارد مجلس می شوند/ کیفیت مجلس برای اصولگرایان مهم نیست; دعوا برای رئیس مجلس است

  • کد خبر : 257329
روزنامه دانشگاه آزاد: نمایندگان مرحله دوم تهران با 50 تا 60 رای وارد مجلس می شوند/ کیفیت مجلس برای اصولگرایان مهم نیست;  دعوا برای رئیس مجلس است

به گزارش آنلاین، روزنامه فرهیختگان نوشت: اگر نگاهی به اخبار روز در رسانه‌ها بیندازیم، کمتر خبری از انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی در پوشش رسانه‌ای می‌بینیم که اساساً در میان سایر رویدادها و تحولات گم شده‌اند. اگرچه بخشی از این سردی فضای انتخاباتی به دلیل برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی طبیعی است، اما این […]

به گزارش آنلاین، روزنامه فرهیختگان نوشت:

اگر نگاهی به اخبار روز در رسانه‌ها بیندازیم، کمتر خبری از انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی در پوشش رسانه‌ای می‌بینیم که اساساً در میان سایر رویدادها و تحولات گم شده‌اند.

اگرچه بخشی از این سردی فضای انتخاباتی به دلیل برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی طبیعی است، اما این تنها دلیل تیره شدن فضای انتخاباتی در دور دوم انتخابات مجلس نیست، هرچند که این دور تقریباً در حال حاضر تقریباً به پایان رسیده است. سردترین انتخابات در دوره های انتخابات پارلمانی

یکی از عوامل موثر در افزایش شور و نشاط برای انتخابات که ردپای آن را در سایر انتخابات مجلس نیز می توان مشاهده کرد، رقابت گروه ها و جناح ها است.

در انتخابات مجلس دوازدهم رقابت جدی بین گروه ها و جناح ها ایجاد نمی شود. اگرچه این رقابت در درون جبهه اصولگرایی صورت گرفت و عمدتاً در قالب درگیری ها و افشاگری های سیاسی خود را نشان داد، اما هیچ نشانه ای از جدی بودن این رقابت و یا گسترش این رقابت بین گروه های مردمی دیده نمی شود.

اصلاح طلبان در این دوره جدا از اینکه حضور جدی نداشتند، نتوانستند رقابت جدی با اصولگرایان داشته باشند و رقابت در بین لیست های اصولگرایی سخت بود. اما اگر از مردم بپرسند که کدام یک از این لیست ها بر دیگری ارجحیت دارد، به سختی می توانند بین آنها تمایز قائل شوند. در واقع رقابت اصولگرایان به همان میزان و در درون اصولگرایان تنها به کسب قدرت محدود می شد.

رقابتی که شکل گرفته فراتر از بین مردم است، مثل این است که بین خود کاندیداها، یعنی این بار چه کسی به عنوان سخنگو در راس شورای اسلامی بنشیند وگرنه اتفاق جدیدی نمی افتد.

اکنون در آستانه دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم، دغدغه اصلی اصولگرایان بر این است که چه کسی رئیس مجلس شود، در حالی که اگر به نگرانی مردم از انتخابات یا ساختار مجلس نگاه کنیم. کی قراره رئیس مجلس بشه مردم کاری نمیکنن که رئیس مجلس باشه. این عملا نشان دهنده شکاف بین دغدغه مردم و رقبای انتخاباتی است.

در بحبوحه این دعوا نه خبری از طرح ایده برای بهبود عملکرد مجلس است و نه از نیاز به وضع قوانین در مجلس. تنها تمرکز احزاب بر این است که قالیباف رئیس مجلس بماند یا شخص دیگری رئیس مجلس شود. البته این خلاء فکری در دور دوم انتخابات تغییر نکرده و پس از جهل و کشمکش بر سر قدرت به چرخش خود ادامه می دهد.
معامله گران مشارکت را کاهش می دهند
نتیجه چنین فضایی در نهایت همان تصویری خواهد بود که در انتخابات 12 گانه شاهد بودیم، در این محیط فقط طیف محدودی در انتخابات شرکت می کنند، بدنه های اجتماعی که در هر شرایطی رای خاصی دارند در انتخابات شرکت می کنند و بقیه. از اقشار عملاً توجهی به انتخابات ندارند و در نهایت اتفاقی که در تهران در دور اول افتاد و آرای نمایندگان اول مجلس در مقایسه با سایر دوره های مجلس در انتخابات کاهش محسوس و چشمگیری داشت.

به نظر نمی رسد در دور دوم اتفاق خاصی و متمایزی بیفتد، هرچند این احتمال وجود دارد که حضور آن بدنه اجتماعی خاص در این دوره نسبت به دوره های قبل و اکنون نمایندگان با 50 یا 60 هزار رای کمتر باشد. وارد بهارستان خواهد شد. در این میان البته بارها اشاره شده است که برخی از این گروه‌های سیاسی اساساً بقای خود را در کاهش مشارکت و عدم حضور سایر گروه‌های جامعه در پای صندوق‌های رای می‌دانند و اتفاقاً عمداً گروه‌های دیگر را هدف قرار می‌دهند. جامعه در اظهارات و گفت وگوها و حتی در وعده های انتخاباتی خود فقط قشر و طیف خاصی را حذف و متمرکز می کنند. امروز این جریان حضور پررنگ تری در رقابت های انتخاباتی دارد و تلاش می کنند روند مطلوب خود را حفظ کنند.

۲۳۳۰۲

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=257329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.