افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
1

چرا اردوغان دست به دامان اوکراین شد؟

  • کد خبر : 25679
چرا اردوغان دست به دامان اوکراین شد؟

یک کارشناس مسائل بین الملل فشار اروپا برای ورود سوئد به ناتو، انتخابات ترکیه و موضع پوتین در جنگ با اوکراین را دلیل نزدیکی اردوغان با زلنسکی دانست. رحمان قهرمان پور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به سفر زلسنکی به ترکیه، دعوت اردوغان از رئیس جمهور اوکراین را به دلایل مختلف دانست و […]

یک کارشناس مسائل بین الملل فشار اروپا برای ورود سوئد به ناتو، انتخابات ترکیه و موضع پوتین در جنگ با اوکراین را دلیل نزدیکی اردوغان با زلنسکی دانست.

رحمان قهرمان پور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به سفر زلسنکی به ترکیه، دعوت اردوغان از رئیس جمهور اوکراین را به دلایل مختلف دانست و گفت: یکی از دلایل این دعوت، اجلاس ناتو است که در حال برگزاری است.کیپ در لیتوانی. این اجلاس از آن جهت حائز اهمیت است که موضوعات مطرح شده در آن ارتباط مستقیمی با ترکیه دارد که یکی از آنها تعیین عضویت سوئد در ناتو است. مجارستان و ترکیه به دلایل مختلف مخالف عضویت سوئد هستند و فشار زیادی بر اعضای ناتو برای پذیرش این عضویت وجود دارد. مجارستان گفته است که اگر ترکیه عضویت سوئد را بپذیرد، می تواند موضع خود را تغییر دهد، بنابراین هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا فشار شدیدی بر ترکیه وارد می کنند تا این موضوع را بپذیرد.

وی ادامه داد: یکی از راه ها و مشکلاتی که ترکیه برای رهایی از فشار آمریکا و اروپا در رابطه با ناتو تلاش کرد، موضوع اوکراین و همجواری با این کشور است. ترکیه به خوبی می داند که اتحادیه اروپا نسبت به اوکراین حساس است و از عدم همکاری ترکیه در جنگ اوکراین ناراحت است. این اقدام ترکیه قبل از دعوت از پوتین به آنکارا به معنای این است که به اتحادیه اروپا بگوید با آنها و با اوکراین است. از این نظر او گفته است که از ورود اوکراین به ناتو حمایت می کند.

قهرمان پور گفت: ترکیه موضوع عضویت اوکراین در ناتو را به عنوان ابزاری برای کاهش فشار اروپا انتخاب کرده است. با این حال، او نمی خواهد همه اعضای ناتو در برابر ترکیه موضع واحدی اتخاذ کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل، انتخابات ترکیه و نتایج آن را یکی دیگر از دلایل دعوت اردوغان از زلنسکی دانست و گفت: اردوغان قبل از انتخابات تحت فشار شدید آمریکا و اروپا بود و می خواستند اردوغان را برکنار کنند، اما انتخابات به سلامت برگزار شد. و ایمن اروپایی ها موضع خود را نرم تر کردند. طبیعی است که بهبود روابط اروپا با ترکیه نشانه دوری ترکیه از روسیه باشد.

وی ادامه داد: البته اردوغان در این میان بی فایده نیست، او به نوعی این پیام را به اروپایی ها داده است که اگر تاوان دوری ترکیه از روسیه را بپردازند حاضر است از ترکیه فاصله بگیرد. ناتو باید احیا شود.

قهرمان پور سومین دلیل نزدیکی ترکیه به اوکراین را موضع روسیه و شخص پوتین به ویژه با توجه به اتفاقات اخیر در این کشور دانست و گفت: به نظر می رسد استراتژیست های ترکیه به این نتیجه رسیده اند که کمی از خود فاصله بگیرید. ” از روسیه.” ترکیه در تلاش است تا با اوکراین تماس بگیرد، اما نه در حدی که مسکو را خشمگین کند، اگرچه گزارش های تایید نشده ای وجود دارد که پوتین در واکنش به سفر زلنسکی به ترکیه، سفر خود به آنکارا را لغو کرده است، اگر اینطور باشد. واضح است که پوتین از این اقدام عصبانی است.

وی در خصوص واکنش احتمالی پوتین به اقدام اردوغان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دست پوتین خیلی باز نیست و اکنون در شرایطی نیست که بتواند مانند گذشته اقدام کند، از این ابزارها با نیازهای اوکراین یا ترکیه استفاده کند. روسیه برای دور زدن تحریم اروپا و آذربایجان و قفقاز به ترکیه نیاز دارد. بنابراین فکر می کنم واکنش پوتین به اقدام اردوغان صریح نخواهد بود. هرگونه واکنش تند پوتین، ترکیه را به اروپا نزدیک می کند، چیزی که روسیه می خواهد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه روابط ترکیه با روسیه روابط «همکاری کامل» یا «رقابت کامل» نیست، بلکه مبتنی بر همکاری های موردی است. به عنوان مثال، در لیبی، هر دو طرف با یکدیگر رقابت می کنند، اما گاهی اوقات این امر منجر به همکاری می شود. هنوز زود است که نتیجه گیری کنیم که آیا الگوی روابط روسیه و ترکیه به دلیل دعوت اردوغان از زلنسکی در آنکارا تغییر می کند یا خیر!

قهرمان پور درباره نگاه ایران به رویکرد ترکیه در قبال اوکراین گفت: ارزیابی های ایران از روسیه قطعا متاثر از موضوع پریگوژین است. به هر حال خاطره جنگ شوروی در افغانستان در حال بازتولید است. این گفته روس شناسان است که روسیه در خارج از مرزهای خود در هیچ جنگی پیروز نشده است و ارتش روسیه برای جنگ در خارج از مرزهای خود ساخته نشده است.

وی تصریح کرد: پس از موضوع حمله واگنر، در واقع کشورهایی که به نوعی سعی در حفظ حد وسط در جنگ اوکراین داشتند، در حال ارزیابی مجدد روابط خود با روسیه هستند، اما این ارزیابی لزوما به معنای فاصله گرفتن از روسیه نیست.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=25679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.