افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

ارقام اقتصادی در هفته دوم اردیبهشت 1403.

  • کد خبر : 254225
ارقام اقتصادی در هفته دوم اردیبهشت 1403.

به گزارش بازار، هفته گذشته رسانه ها، موسسات اقتصادی و مراکز تحقیقاتی بین المللی اعداد و ارقام متعددی را در زمینه اقتصاد، تجارت و تجارت منتشر کردند که مهمترین آنها به شرح زیر است: 30.94 میلیاردداده های مرکز آمار ویتنام نشان می دهد که صادرات این کشور در ماه آوریل نسبت به ماه مشابه سال […]

به گزارش بازار، هفته گذشته رسانه ها، موسسات اقتصادی و مراکز تحقیقاتی بین المللی اعداد و ارقام متعددی را در زمینه اقتصاد، تجارت و تجارت منتشر کردند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

30.94 میلیارد
داده های مرکز آمار ویتنام نشان می دهد که صادرات این کشور در ماه آوریل نسبت به ماه مشابه سال گذشته با 10.6 درصد افزایش به 30.94 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که تولید صنعتی در این ماه 6.3 درصد افزایش یافته است. این کشور آسیای جنوب شرقی که یکی از قطب های تولیدی منطقه محسوب می شود، برای رشد اقتصادی خود تا حد زیادی به صادرات وابسته است. اداره آمار عمومی ویتنام در گزارشی اعلام کرد که واردات این کشور در ماه آوریل 19.9 درصد افزایش یافت و به 30.3 میلیارد دلار رسید که منجر به مازاد تجاری 680 میلیون دلاری در ماه شد. اداره کل آمار ویتنام اعلام کرد که در دوره ژانویه تا آوریل، صادرات 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به 123.6 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که واردات با افزایش 15.4 درصدی به 115.2 میلیارد دلار رسیده است که ارزش تجاری مازادی را به ثبت رسانده است. اداره آمار عمومی ویتنام اعلام کرد که قیمت مصرف کننده در آوریل 4.4 درصد نسبت به سال قبل و فروش خرده فروشی 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

2.6 درصد
نرخ بیکاری ژاپن در ماه مارس به 2.6 درصد رسید. اداره آمار ژاپن اعلام کرد که نرخ بیکاری ژاپن در ماه مارس امسال به 2.6 درصد رسید که کمی متفاوت از انتظارات اقتصاددانان و بدون تغییر نسبت به نرخ بیکاری 2.6 درصدی ماه گذشته است. داده های جدید نشان می دهد که تعداد بیکاران در ژاپن به 1.85 میلیون نفر رسیده است. نسبت موقعیت های خالی به متقاضیان در ژاپن در ماه مارس به 1.28 افزایش یافت، به این معنی که به ازای هر 100 جویای کار، 128 موقعیت خالی وجود داشت.

5 میلیارد
سال گذشته اکتشافات جهانی نفت و گاز به 5 میلیارد بشکه کاهش یافت و در عین حال هزینه های اکتشاف تقریباً 2 برابر شد. گزارش مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) نشان می دهد که 60 درصد از 5 میلیارد بشکه نفت جدید و مابقی اکتشافات گاز بوده است. این 5 میلیارد بشکه نشان دهنده روند نزولی نسبت به 10.5 میلیارد بشکه نفت کشف شده در سال 2022 است و از استدلال اوپک حمایت می کند که با وجود رشد تقاضا، صنعت نفت و گاز به اندازه کافی در تولید سرمایه گذاری نمی کند. اوپک علت این روند را دلسردی سرمایه گذاران از مواضع آژانس های پیش بینی و دولت هایی می داند که از انتقال انرژی حمایت می کنند. علاوه بر این، مشکل هزینه اکتشاف این مشکل را تشدید کرده است. انجمن کشورهای صادرکننده گاز گزارش داد که هزینه اکتشاف گاز طبیعی به ازای هر بشکه نفت در سال 2023 در مقایسه با 2.60 دلار در سال 2022 به 5.30 دلار افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، هزینه های اکتشاف نفت نیز افزایش قابل توجهی داشته و به معادل 8.80 دلار رسیده است. 3.50 دلار در هر بشکه در سال 2022.

3.2 درصد
داده های دولت کره جنوبی نشان داد که تولید کارخانه کره جنوبی در ماه مارس به بیشترین کاهش در 15 ماه گذشته رسید که انتظارات بازار را از دست داد. بر اساس داده ها، تولید صنعتی پس از افزایش 2.9 درصدی در ماه فوریه، در مقایسه با رشد 0.6 درصدی در نظرسنجی رویترز، 3.2 درصد بر مبنای تعدیل فصلی نسبت به ماه قبل کاهش یافت. بر اساس آمار کشور، این بزرگترین افت ماهانه از دسامبر 2022 است و به دلیل کاهش فرآوری فلزات و قطعات الکترونیکی است. در همان زمان، تولید سالانه کره جنوبی 0.7 درصد افزایش یافت که بسیار کندتر از رشد 4.6 درصدی ماه قبل و افزایش 5.4 درصدی مورد انتظار اقتصاددانان بود.

120 هزار
صادرات نفت روسیه برای دومین هفته متوالی در هفت روز منتهی به 28 آوریل و میانگین 4 هفته ای این کشور کاهش یافت. علیرغم این کاهش، صادرات نفت روسیه از ابتدای سال 2024 تاکنون بالاتر از میانگین صادرات بوده است، زیرا پالایش نفت داخلی محدود مانده است زیرا پالایشگاه های نفت در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آسیب دیده اند و وارد فصل تعمیر شده اند. صادرات نفت دریایی روسیه در هفته منتهی به 28 آوریل 120 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 3.43 میلیون بشکه در مقایسه با 3.55 میلیون بشکه در هفته منتهی به 21 آوریل رسید. میانگین چهار هفته‌ای صادرات که نوسانات کمتری دارد، با 100 هزار بشکه کاهش به 3.58 میلیون بشکه در روز رسید. صادرات هفتگی حدود 30000 بشکه در روز کمتر از هدف صادراتی روسیه در ماه آوریل بود. اما صادرات چهار هفته ای حدود 120 هزار بشکه در روز از این هدف فراتر رفت. صادرات نفت روسیه به مشتریان آسیایی در چهار هفته منتهی به 28 آوریل به 3.27 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 3.36 میلیون بشکه در روز در دوره قبل کاهش یافت.

69.8 درصد
موسسه آمار ترکیه روز جمعه گزارش داد که تورم سالانه ترکیه در ماه آوریل به 69.8 درصد رسیده است. بر اساس گزارش این مرکز، عواملی که بیشترین افزایش نرخ تورم را در فروردین ماه امسال در این کشور داشته است، افزایش قیمت مصرف کننده در بخش های آموزشی با جهش 103.86 درصدی و هتل ها، کافی نت ها و رستوران ها با افزایش 95.82 درصدی است. درصد در مقایسه در همان ماه سال گذشته تورم ماهانه ترکیه نیز به دلیل افزایش قیمت نوشیدنی ها، تنباکو، هتل ها، کافه ها و رستوران ها 3.18 درصد افزایش یافت. نرخ تورم آوریل بیشترین افزایش سالانه را از نوامبر 2022 نشان می دهد، زمانی که تورم حدود 85 درصد بود. اگرچه نرخ تورم در ماه آوریل بسیار قابل توجه است، اما این رقم کمتر از انتظار بسیاری از تحلیلگران است. با این حال، به گفته کارشناسان اقتصادی، امید به کاهش نرخ بهره بسیار دور است.

26.49 میلیون
نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد که تولید نفت اوپک در آوریل به 26.49 میلیون بشکه در روز رسید که 114 هزار بشکه در روز کمتر از سطح تولید این گروه در ماه مارس است. این رقم تجدید نظر شده تولید اوپک نشان می دهد که تولید این گروه در ماه آوریل 99 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این نظرسنجی بر اساس آمار حمل و نقل و اطلاعات منابع صنعت است. بر اساس آمار منابع ثانویه، تولید عراق، نیجریه، ونزوئلا، امارات متحده عربی و لیبی نیز در ماه مارس کاهش یافت که بیشترین کاهش در نیجریه مشاهده شد، در حالی که عربستان سعودی و ایران بیشترین افزایش تولید را داشتند.

4.5 درصد
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد آسیا در سال 2024 را بر اساس خوش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی در هند و تمرکز بر نیاز به محرک‌های اقتصادی بیشتر در چین، افزایش داد. این سازمان اکنون پیش بینی می کند که اقتصاد آسیا در سال جاری 4.5 درصد رشد کند که 0.3 درصد بیشتر از پیش بینی شش ماه پیش بود. پیش بینی صندوق برای سال 2025 بدون تغییر در 4.3٪ باقی می ماند. این مرکز گفت که چشم انداز آسیا-اقیانوسیه در سال 2024 بهبود یافته است و انتظار می رود که اقتصاد این منطقه در حال حاضر کمتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت کاهش یابد، زیرا فشارهای تورمی همچنان در حال از بین رفتن هستند. این صندوق همچنین گفت که تجدیدنظر در پیش‌بینی رشد آن نشان‌دهنده بهبود در چین است، اقتصادی که صندوق انتظار دارد سیاست‌های محرکی برای حمایت از اقتصاد باشد. این صندوق همچنین هند را به‌عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان معرفی کرد، جایی که سرمایه‌گذاری عمومی همچنان یکی از مهم‌ترین محرک‌ها است. هند با تولید ناخالص داخلی 3.7 تریلیون دلار در حال حاضر پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است و قصد دارد تا سال 2027 به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

0.2 درصد
اقتصاد در سه ماهه اول سال جاری رشد اندکی را تجربه کرد و تولید ناخالص داخلی این کشور 0.2 درصد نسبت به سه ماهه قبل در شرایط تعدیل شده افزایش یافت. اقتصاددانان پیش از این رشد 0.1 درصدی را برای دوره فوق پیش بینی کرده بودند. اداره آمار آلمان داده های سه ماهه پایانی سال گذشته را به جای کاهش 0.3 درصدی که قبلا گزارش شده بود، 0.5 درصد کاهش داد. اقتصاد آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، در سال گذشته به دلیل عواملی مانند هزینه های بالای انرژی، ضعیف بودن سفارشات جهانی و نرخ های بهره بالا، ضعیف ترین عملکرد را در میان همتایان اصلی خود در منطقه یورو داشته است. اگرچه انتظار می‌رود تورم در سال جاری تعدیل شود، انتظار می‌رود رشد نسبتا ضعیف باقی بماند. هفته گذشته دولت آلمان پیش بینی رشد اقتصادی خود در سال جاری را از 0.2 درصد به 0.3 درصد افزایش داد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=254225

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.