افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

چرا دختر و پسر در مسجد قهر کردند / تاثیر اجرای تئاتر در مساجد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 253871
چرا دختر و پسر در مسجد قهر کردند / تاثیر اجرای تئاتر در مساجد – خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر ، صبح یکشنبه ۲۵ اردیبهشت حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان نشست رسانه ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر نمایش بود. هنرها مرکز هنر زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از دوره چهاردهم فکر کردیم جشنواره نیاز به […]

به گزارش خبرنگار مهر ، صبح یکشنبه ۲۵ اردیبهشت حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان نشست رسانه ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر نمایش بود. هنرها مرکز هنر

زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از دوره چهاردهم فکر کردیم جشنواره نیاز به تغییرات اساسی دارد و به همین دلیل جشنواره به مدت 3 سال تعطیل شد. کارهای اساسی انجام دادیم و چشم انداز 9 ساله تئاتر مردمی بچه های مسجد را ترسیم کردیم.

وی ادامه داد: چهار کارگاه کارگردانی در مشهد برگزار کردیم و برنامه این است که حاصل این کارگاه ها با حمایت حوزه هنری در تئاتر حرفه ای کشور ظاهر شود.

زارعی گفت: بچه های تئاتر مساجد باید در مرزها، شهرها و میادین ایران تربیت شوند.

سپس موتورچی در مورد این دوره از جشنواره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این دوره در حالی برگزار شد که فراخوان اختصاصی این جشنواره منتشر نشد. ما در 2 سال گذشته رویداد «محرابیان» را برگزار کردیم و 14 نمایش برگزیده از این رویداد به جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد راه یافتند.

وی خاطرنشان کرد: برای تئاتر بچه های مسجد در استان های مختلف معلم تربیت می کنیم. همچنین علاوه بر این آموزش، در زمینه نمایشنامه نویسی، 3 دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها را برگزار می کنیم و آثار برگزیده از این 2 دوره در پانزدهم جشنواره تئاتر بچه های مسجد حضور دارند.

زارعی در ادامه این نشست تاکید کرد: در این جشنواره رویکرد ما گروهی است و تمامی جوایز ما گروهی خواهد بود. هدف ما این است که به کودکان بیاموزیم که برای موفقیت در تئاتر به گروه نیاز دارند.

وی ادامه داد: در این دوره جایزه فرج الله سلحشور که یکی از فرزندان مسجد بود را داریم و با این جایزه ویژه قصد داریم نشان دهیم که می توان از مسجد رشد کرد و در سطح بین المللی مطرح شد. مرحله.” این جایزه به یک گروه اهدا می شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: به دلیل اینکه هنوز فضای حضور مشترک بازیگران زن و مرد در مسجد ایجاد نشده است، نمایش های تک جنسیتی را برای اجرا در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مسجد تولید می کنیم.

زارعی افزود: هر نمایش علاوه بر یک اجرا در جشنواره، سه اجرا در مساجد یزد و بافق نیز خواهد داشت.

موتورچی در ادامه گفت: علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی برای کارگردانان حاضر در جشنواره، 2 کارگاه نمایشنامه و کارگردانی را با حضور حسین فدایی حسین و نصراله قدری برای بچه های بافق برگزار خواهیم کرد.

زارعی در خصوص تعداد جوایزی که به برگزیدگان این جشنواره تعلق می گیرد، گفت: حدود 300 میلیون تومبا برای جوایز رزرو کرده ایم. 5 گروه برگزیده هر کدام 10 میلیون تومان و مبلغ جایزه ویژه «فرج الله سلحشور» 20 میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: تئاتر کودک و نوجوان مسجد و همچنین نمایش هایی که در سالن ها اجرا می شود حرفه ای است. این یک جشنواره محیطی است و سال هاست که این نوع جشنواره های محیطی در سراسر جهان برگزار می شود. جشنواره تئاتر مسجد کار خلاقانه را به کودکان آموزش می دهد. ما کودکان را طوری تربیت می کنیم که جسور و خلاق باشند.

مدیر کانون هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه مساجد همچنان تمایلی به میزبانی از فعالیت های هنری ندارند، تصریح کرد: تعصبی در بین مسئولان فرهنگی و همچنین هیئت مدیره مساجد نسبت به فعالیت های هنری در مساجد وجود دارد. بد سلیقگی مدیران فرهنگی باعث تعطیلی ۲ دهه جشنواره مردمی تئاتر مسجد کودک شد. یکی از دلایل فرار بچه ها از مساجد بد سلیقه مدیران مساجد است. بچه ها را از مسجد دور نگه داشته اند. شاید یکی از دلایلی که ما دچار تخریب فرهنگی شده ایم این است که باعث شدیم دختر و پسرمان از مسجد متنفر شوند و از آن فرار کنند.

زارعی گفت: امیدوارم مدیران و روحانیون مساجد به میدان بیایند و از فعالیت فرهنگی و هنری و حضور جوانان در مساجد حمایت کنند. اگر از دهه 70 جریان تئاتر در مساجد متوقف نمی شد، شاهد اجرای تک جنسیتی در مساجد نبودیم.

در پایان این نشست از پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی کودک و نوجوان مسجد رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=253871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.