افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

مقایسه احکام پیشنهادی خودداری در لایحه برنامه هفتم با قانون برنامه ششم توسعه

  • کد خبر : 25309
مقایسه احکام پیشنهادی خودداری در لایحه برنامه هفتم با قانون برنامه ششم توسعه

به گزارش بازار، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان بازنگری پیش نویس قانون برنامه هفتم توسعه (40): احکام ایثارگری، یکی از مهمترین قوانین حاکم بر ارائه خدمات به جامعه حوزه ایثار، قوانین برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که ضوابط کلی حاکم بر نظام تقنینی و تنظیمی در حوزه ایثارگران […]

به گزارش بازار، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان بازنگری پیش نویس قانون برنامه هفتم توسعه (40): احکام ایثارگری، یکی از مهمترین قوانین حاکم بر ارائه خدمات به جامعه حوزه ایثار، قوانین برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که ضوابط کلی حاکم بر نظام تقنینی و تنظیمی در حوزه ایثارگران را برای مدت پنج سال تعیین می کند. بدین منظور، احکام اختصاص یافته به حوزه ایثار در قوانین برنامه های توسعه باید دارای ظرفیت پیش بینی سازوکارهای سیاسی مطلوب و اجرای صحیح قانون گذاری و نظارتی، خلأها و ظرفیت های نهفته و بالقوه قوانین بالادستی باشد. این حوزه شامل «سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگری» و «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگری» است. “باید شناسایی و حل شود.

در این گزارش، پس از بررسی دقیق لایه‌های مختلف جمعیتی جامعه هدف سه میلیون و هفتصد هزار نفری بنیاد مارتیرز، مفاد پیشنهادی در خصوص ایثار در لایحه هفتم برنامه توسعه تدوین شده است. با قانون برنامه ششم توسعه مقایسه و تحلیل شد.

بررسی این گزارش برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد که مفاد ایثارگری در قانون برنامه ششم توسعه دارای بخش جداگانه‌ای با عنوان «مسائل ایثارگری» (مواد (۸۶) تا (۹۱)) بوده است که در پنج حوزه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند. که عبارتند از: «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، «بیمه و درمان»، «معیشت و اشتغال»، «آموزش و رفاه» و «مسکن».

بر اساس اعلام این گزارش، در برنامه هفتم توسعه اولاً هیچ بخشی به صورت جداگانه به حوزه ایثارگری اختصاص داده نشده است. بدین معنا که جملات به صورت پراکنده در فصل ششم «امنیت اجتماعی، سیاست های حمایتی و توزیع عادلانه درآمد» و پانزدهم «ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه ها» آمده است. از سوی دیگر، در حالی که در برنامه ششم این موضوع بیش از 53 ماده در قانون داشت، در لایحه برنامه هفتم تعداد احکام به دو ماده کاهش یافته و چارچوب پنج گانه قبلی (که خود را دارد). منشأ در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران) در تخصیص احکام این زمینه رعایت نشده است.

گزارش مرکز تحقیقات در راستای تقویت نظام تقنینی و تنظیمی در امور ایثارگری و قبل از تصویب مفاد قانون هفتم برنامه توسعه، در خصوص پیشنهاداتی از جمله لزوم رسیدگی به همکاری های بین نهادی در ایجاد ضوابط حوزه ایثارگری، ایجاد توازن بین اعتبارات تخصیص یافته و احکام پیش بینی شده در قانون برنامه توسعه و توجه به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت از ایثارگران با توجه به کهولت سن مورد تاکید قرار گرفته است. جمعیت هدف.

متن کامل این گزارش اینجا خواندن.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=25309

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.