افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

پاسخ یک مسئول انتظار بازنشستگان برای افزایش حقوق چه زمانی به پایان می رسد؟

  • کد خبر : 251906
پاسخ یک مسئول  انتظار بازنشستگان برای افزایش حقوق چه زمانی به پایان می رسد؟

مدیر کل تامین اجتماعی وعده افزایش حقوق مستمری بگیران این صندوق از اردیبهشت ماه را داده است که هنوز میزان این افزایش مشخص نیست. علیرضا حیدری (نایب رئیس انجمن صنفی ایثارگران جامعه کارگری) در گفتگوی زیر با تاکید بر لزوم اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی می گوید: قصد قانونگذار از افزایش مستمری ها مطابق […]

مدیر کل تامین اجتماعی وعده افزایش حقوق مستمری بگیران این صندوق از اردیبهشت ماه را داده است که هنوز میزان این افزایش مشخص نیست.

علیرضا حیدری (نایب رئیس انجمن صنفی ایثارگران جامعه کارگری) در گفتگوی زیر با تاکید بر لزوم اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی می گوید: قصد قانونگذار از افزایش مستمری ها مطابق با سبد معیشتی خانوارها بوده است. این الزام همیشه نادیده گرفته می شود.

افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی بر چه اساس و معیاری است؟ چرا این افزایش معمولاً به مصوبه های حقوق و دستمزد شورای عالی کار محدود می شود، هرچند در قانون محدودیتی در این زمینه تعریف نشده است؟

تعیین مستمری و حقوق بازنشستگان با استناد به ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تا حدودی متاثر از ماده ۴۱ قانون کار است، هرچند در ماده ۱۱۱ مقرر نشده است که افزایش حداقل مستمری باید برابر با افزایش باشد. در حداقل مستمری حقوق و دستمزد، اما تاکید می شود که افزایش مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بیشتر باشد، بنابراین ممکن است افزایش حداقل مستمری بازنشستگان بیشتر از افزایش باشد. در حداقل دستمزد کارگران شاغل؛ اما ماده اصلی و مادر ماده 96 قانون تامین اجتماعی است. به عبارت دیگر، اصل 111 در قلب ماده 96 قرار دارد.

نحوه افزایش مستمری بازنشستگان این است که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی پیشنهادی را تنظیم و به دولت ارائه کند. تاکید اصل 96 بر جبران هزینه های متورم زندگی برای یک سال است. یکی از منابع محاسبه جبران هزینه زندگی، متوسط ​​نرخ تورم رسمی است که توسط مراکز مربوطه مانند بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه می شود. ایران هر سال، اما این تمام ماجرا نیست.

«افزایش سالانه هزینه زندگی بازنشستگان» به چه معناست؟ آیا این بدان معناست که مستمری ها به اندازه نرخ تورم اعلامی رسمی افزایش می یابد یا سازمان موظف است سبد هزینه ای خانوارهای مستمری بگیر را محاسبه کند؟

ببینید افزایش هزینه های زندگی بازنشستگان با نرخ تورم رسمی تطبیق نمی کند. اصل 96 بسیار هوشمندانه بیان شده است زیرا از سبدی از هزینه ها صحبت می کند که تورم آن می تواند بالاتر از نرخ تورم متوسط ​​باشد. ترکیبی از اقلام این سبد به طور کلی کالاها و خدمات ضروری هستند. این سبد در واقع سبد معیشت خانواده های کارگری است.

به طور کلی کالاها و خدمات به سه دسته کالاهای ضروری، کالاهای معمولی و در نهایت کالاهای لوکس تقسیم می شوند. از نظر اقتصادی کالاهای ضروری «کالاهای بی کشش» هستند به این معنا که هر چقدر قیمتشان افزایش پیدا کند، مصرفشان کاهش چندانی پیدا نمی کند، یعنی حساسیت قیمتی آن ها بسیار بسیار کم است. بنابراین معمولاً افزایش قیمت این کالاها در سبد هزینه بیشتر از افزایش متوسط ​​قیمت کالاها و خدمات است. در کالاهای معمولی حساسیت یک به یک است یعنی اگر یک واحد قیمت افزایش یابد یک واحد مصرف کاهش می یابد. محصولات لوکس متفاوت و کاملاً جذاب هستند. به عبارت دیگر، الگوی مصرف شما تا حد زیادی به تغییرات قیمت و حتی شایعات در مورد این تغییرات بستگی دارد. اکنون در محاسبه میانگین تورم، سه گروه کالا در سبد محاسبات رسمی قرار می‌گیرند، در حالی که وقتی از معیشت کارگران بازنشسته یا شاغل صحبت می‌کنیم، از سبد کالاهای اساسی صحبت می‌کنیم که گاهی اوقات شامل یک تعداد کالاهای معمولی در این سبد با توجه به تورم این سبد، معمولاً بیشتر از نرخ تورم رسمی است.

سبد مخارج مستمری بگیران با میانگین عمومی قیمت ها متفاوت است. فرض کنید اگر سال پایه را 100 و شاخص کل قیمت را 40 در نظر بگیریم، قیمت سبد عمومی 140 می شود، اما وقتی به سبد معیشت خانوارهای کارگری به صورت واقعی نگاه می کنیم، قیمت آن 160 می شود. بنابراین هیات تامین اجتماعی ماموریت دارد به این موارد توجه کرده و پیشنهاد خود را به هیات وزیران ارائه کند.

یعنی هیات تامین اجتماعی وظیفه دارد پرتفوی معیشت خانوارهای بازنشسته را محاسبه کند و بر این اساس پیشنهادی برای افزایش مستمری بدهد؟

بله، شما طبق قانون این وظیفه را دارید، اما معمولاً به آن عمل نمی کنید. سبد معیشتی بازنشستگان محاسبه نمی شود و بر اساس همان ارقام مصوب شورای عالی کار است. چرا امسال اینقدر تاخیر وجود دارد؟ اگر قرار بود افزایش مستمری در اردیبهشت اجرا شود، باید پیشنهاد تامین اجتماعی به دولت ارائه می شد.

ببينيد راهش اين است كه مدير عامل سازمان پيشنهادي را تهيه مي كند و اين پيشنهاد به هيئت مديره سازمان مي رود. هیئت مدیره می تواند این پیشنهاد را بپذیرد، آن را اصلاح کند و بیاید و برود. اما در نهایت این پیشنهاد باید به تصویب هیات مدیره برسد. متعاقباً به هیئت حاکمه ارسال می شود و دولت باید این پیشنهاد را در دستور کار هفتگی خود قرار دهد. به دلیل حجم زیاد طرح ها و پیشنهادات در دستور، ممکن است دولت بلافاصله این پیشنهاد را تایید نکند. در حال حاضر تامین اجتماعی هنوز پیشنهاد خود را به دولت ارائه نکرده است.

فکر می کنید تا پایان اردیبهشت که حقوق بازنشستگان پرداخت می شود، کارها به پایان می رسد؟

مدیر کل تامین اجتماعی قول داده است که این اتفاق خواهد افتاد. آنها همچنین با نمایندگان کانون عالی بازنشستگان گفت‌وگو کرده‌اند. آنها در جلسه قبلی به توافق نرسیده اند، اما احتمالا در آخرین جلسه به توافق برسند. حال مدیرعامل باید مراحل قانونی را طی کند تا هر چه سریعتر این پیشنهاد به هیئت مدیره برسد. تا زمانی که این مراحل تکمیل نشود، تامین اجتماعی قادر به پرداخت مستمری بیشتر نخواهد بود. فکر کنم این هفته یا بعد کار تموم بشه.

اما نکته اینجاست که صدور احکام جدید برای بازنشستگان طولی نمی کشد. صدور احکام به صورت الکترونیکی و آنی انجام می شود. یعنی اگر فرمول جدید را به نرم افزار بدهید، در یک چشم به هم زدن سفارشات جدید خیلی سریع صادر می شود; بنابراین در اجرا مشکلی وجود ندارد، فقط باید مراحل اداری را انجام دهید که امیدواریم در هفته جاری تکمیل شود و مستمری بگیران خود را از انتظار نجات دهند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=251906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.