افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
3

چگونه کودکی شاد تربیت کنیم؟ 12 اصل مهم که باید بدانید

  • کد خبر : 25172
چگونه کودکی شاد تربیت کنیم؟  12 اصل مهم که باید بدانید

شادی فرزند آرزوی قلبی همه والدین است. ایجاد محیطی امن و شاد برای رشد و تربیت کودک یکی از مهمترین اصول تربیتی است. تربیت یک کودک شاد باعث می شود که این انرژی و شادی به بزرگسالی آنها نیز منتقل شود، بنابراین تأثیر قابل توجهی بر زندگی و آینده آنها دارد. در این مقاله در […]

شادی فرزند آرزوی قلبی همه والدین است. ایجاد محیطی امن و شاد برای رشد و تربیت کودک یکی از مهمترین اصول تربیتی است. تربیت یک کودک شاد باعث می شود که این انرژی و شادی به بزرگسالی آنها نیز منتقل شود، بنابراین تأثیر قابل توجهی بر زندگی و آینده آنها دارد. در این مقاله در مورد چگونگی تربیت فرزند شاد صحبت خواهیم کرد. با ما بمان.

اهمیت تربیت فرزند شاد

بیشتر اوقات فکر می کنیم خوشبختی لحظه های زودگذری است که به خواسته های خود رسیده ایم، در حالی که شادی پایدار بسیار پیچیده تر و ارزشمندتر است و تنها با تربیت صحیح فرزند می توان احتمال خوشبختی او را افزایش داد.

در تحقیقات اخیر در مورد شادی، محققان حقایق شگفت انگیزی را کشف کرده اند. وقتی ایمنی و راحتی اولیه تضمین شده باشد، شرایط بیرونی تأثیر کمی بر شادی فرد دارد. البته ژن ها نیز بر عامل شادی تاثیر می گذارند اما با اعمال می توان تاثیر آن را نیز افزایش داد. بزرگترین عوامل تعیین کننده شادی عادات ذهنی، عاطفی و فیزیکی هستند.

شادی ارتباط نزدیکی با 3 نوع عادت دارد:

بدیهی است که هر چه بیشتر این ویژگی ها را تقویت کنیم، زندگی بهتری برای ما می گذرد، احساس بهتری نسبت به خود داریم، زندگی برای ما معنا و مفهوم بیشتری دارد و نتیجه همه اینها این است که ما شادتر خواهیم بود.

چگونه کودکی شاد تربیت کنیم؟

1. عادات ذهنی سازنده و شاد را به کودک خود بیاموزید

مدیریت خلق و خوی، تمرین تفکر مثبت، تقویت خوش بینی و تمرین قدردانی، عاداتی هستند که ما را شادتر می کنند. شما اولین الگوی فرزندتان هستید، پس بهتر است خودتان این عادات مثبت زندگی را تمرین کنید تا فرزندتان با تماشای شما آنها را بیاموزد.

2. روش های شادی آور خود مدیریتی را به کودک بیاموزید.

ورزش منظم، تغذیه سالم و مدیتیشن با شادی و رضایت از زندگی مرتبط است. البته آرزوی زندگی هرکس با دیگری متفاوت است. در حالی که برای بسیاری از افراد موسیقی یک تقویت فوری است، برای دیگران پیاده روی در طبیعت می تواند این تأثیر را داشته باشد. با یادگیری تکنیک‌های شادی‌بخش مراقبت از خود، کودک شما یاد می‌گیرد که چارچوب ذهنی شادی داشته باشد.

3. الگوی عادت خودگویی مثبت

همه ما برای غلبه بر موانع زندگی به یک راهنما نیاز داریم. چه کسی بهتر از خودمان می تواند به ما کمک کند؟ طبق تحقیقات، افراد شاد روحیه خود را با رفتارهای سازنده مانند خودگویی مثبت حفظ می کنند. با خودتان خوب رفتار کنید و خودتان را دوست داشته باشید. خودتان را به خاطر شکست سرزنش نکنید و شکست را فرصتی برای یادگیری ببینید. فرزند شما این طرز فکر و رفتار را می بیند و آن را مثال می زند. همچنین با فرزندتان در مورد خودگویی مثبت صحبت کنید.

4. به کودک خود خوش بینی بیاموزید

خوش بینی ما را در برابر لحظات سخت زندگی بیمه می کند. اگرچه برخی از افراد به طور طبیعی خوشبین تر از دیگران هستند، اما می توانید با تمرین و آموزش مثبت اندیشی به فرزند خود، خوش بینی را در او تقویت کنید.

5. به کودک بیاموزید که شادی را در زندگی روزمره بیابد.

طبق تحقیقات، افرادی که قدر چیزهای کوچک زندگی روزمره خود را می دانند، شادتر هستند. زندگی روزمره پر از اتفاقات خوشایند است. به کودک بیاموزید که زیبایی های کوچک زندگی را ببیند و با آنها شاد باشد. برخی از رویدادهای شادی که همه ما در طول روز تجربه می کنیم عبارتند از:

  • فرصتی برای دیدن طلوع و غروب زیبای خورشید؛
  • ارتباط با افراد دوست داشتنی زندگی ما؛
  • پیدا کردن یک کتاب جدید از نویسنده مورد علاقه ما؛
  • دریافت تماس یا پیام از عزیزانمان؛
  • گلهای زیبای بهاری در شکوفه.

آلبرت انیشتین می گوید: “فقط دو راه برای زندگی وجود دارد: یکی تصور اینکه هیچ چیز معجزه نیست، و دیگری این که وانمود کنیم که همه چیز معجزه است.”

قدیمی ها می گویند خنده بهترین داروست. هر چه بیشتر بخندیم، شادتر هستیم. نگرش مثبت را به فرزندتان بیاموزید. خدا را در حضورش به خاطر برکات زندگیتان شکر کنید با این کار شما همچنین یاد می گیرید که شادی های کوچک را ببینید، از آنها سپاسگزار باشید و به طور کلی فرد شادتری باشید.

6. اهمیت ارتباط با دیگران را به کودک یادآوری کنید.

طبق تحقیقات، افراد شاد با افراد زیادی در ارتباط هستند و اغلب با آنها روابط عمیقی برقرار می کنند. با فرزندتان در مورد اهمیت ارتباط با دیگران صحبت کنید. سعی کنید با خانواده، دوستان و افراد با انگیزه اطرافتان ارتباط عمیق تری برقرار کنید. وقتی کودک در محاصره افراد شاد قرار می گیرد، اهمیت برقراری ارتباط با دیگران و چگونگی شاد بودن در حضور دیگران را می آموزد.

7. به فرزندتان بیاموزید که سپاسگزار باشد

فردریش کونیگ می گوید: “ما اغلب فراموش می کنیم که شادی نتیجه داشتن چیزهایی نیست که نداریم، بلکه از قدردانی از داشته هایمان ناشی می شود.”
بسیاری از مردم فکر می کنند تا زمانی که خوشحال نباشند نمی توانند شکرگزار باشند، اما اگر دقت کنید متوجه می شوید که برعکس است. مردم خوشحال هستند زیرا شکرگزار هستند. به فرزندتان بیاموزید که قدر آنچه را که دارد بداند و از آن خوشحال باشد.

8. احساسات کودک را بپذیرید.

زندگی پر از لحظات شاد و غمگین است. حتی برای شادترین افراد، زندگی پر از لحظات غم انگیز است و هر کسی دلایل کوچک و بزرگی برای غمگین بودن هر روز دارد. احساس غم و اندوه بخشی از زندگی است و پذیرش این احساسات توانایی ما را برای لذت بردن از زندگی افزایش می دهد. بنابراین انتخاب شاد بودن به معنای سرکوب احساساتمان نیست، بلکه به معنای تصدیق، احترام گذاشتن و اجازه دادن به خودمان برای احساس آنهاست.

وقتی فرزندتان ناراحت است، احساسات او را بپذیرید و با آنها همدردی کنید. از او بخواهید در مورد احساساتش صحبت کند. قدردانی از احساسات منفی به شما کمک می کند تا یاد بگیرید به جای انکار آنها را بپذیرید. پذیرش احساسات، گذر از لحظات سخت و قدردانی از لحظات شاد زندگی را آسان تر می کند.

9. به کودک خود بیاموزید که خلق و خوی خود را کنترل کند

بسیاری از مردم متوجه نیستند که با تمرین اعمال می توانند آگاهانه حالت ذهنی خود را تغییر دهند. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • حالات روحی و روانی خود را کنترل کنید.
  • توجه به افکار منفی که باعث ایجاد احساسات مختلف می شود.
  • افکاری را انتخاب کنید که کمی احساس بهتری داشته باشید.

در روزهایی که روحیه فرزندتان خوب است، در مورد راه های بهبود خلق و خوی با او صحبت کنید. حتی وقتی حالش خوب نیست، با او همدردی کنید.

10 اجازه دهید کودک بداند که خوشبختی خریدنی نیست

والدین تنها کسانی نیستند که زندگی را به کودک آموزش می دهند. کودکان امروزه با رسانه های مختلف آشنا هستند و مدام تحت تاثیر این پیام ها قرار می گیرند که هدف از زندگی دستیابی به پول و ثروت بیشتر است. در این شرایط باید با کودک صحبت کنید و به او بگویید که پول همه چیز نیست و برای شاد بودن نیازی به ثروتمند شدن ندارید.

11 اجازه دهید کودک لذت مشارکت را بچشد.

بر اساس تحقیقات، کمک به بهبود جامعه ما را شادتر می کند و همچنین فرزندانمان را شادتر می کند. وظیفه ما به عنوان والدین ارائه راهکارهایی برای ایجاد تغییرات مثبت در دنیای کودک است تا او نیز از این تجربه لذت ببرد. کار داوطلبانه راهی عالی برای تجربه لذت کمک به دیگران است.

12 اجازه دهید کودک طعم شکست و موفقیت را بچشد.

اگر واقعاً می خواهید عزت نفس فرزندتان را تقویت کنید، نیازی نیست همیشه او را تحسین کنید، بلکه در عوض روی دادن فرصت های فراوان به او تمرکز کنید تا مهارت های جدید را به او بیاموزید. ادوارد هالوول، روانپزشک کودک، می گوید: «تسلط سازنده عزت نفس واقعی است. اشتباه بزرگ والدین خوب این است که به فرزندان خود اجازه آزمون و خطا نمی دهند.

بگذارید کودک با چالش های مختلف روبرو شود و سعی کنید خودش آنها را حل کند. تجربه شکست ها و موفقیت ها باعث افزایش عزت نفس کودک و توانایی او در حل مشکلاتش در آینده می شود.

تو بگو

چه راهکارهای دیگری برای تربیت فرزند شاد می دانید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


مهم ترین و سخت ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزندان، تربیت فرزندان شاد و سالم امروز و فردای انسان های موفق است.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=25172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.