افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

انتقال 137 میلیارد لیتر نفت و فرآورده در سال 1402 | صرفه جویی یک میلیارد دلاری در حمل و نقل سوخت از طریق خطوط لوله

  • کد خبر : 251470
انتقال 137 میلیارد لیتر نفت و فرآورده در سال 1402 |  صرفه جویی یک میلیارد دلاری در حمل و نقل سوخت از طریق خطوط لوله

بازار؛ گروه آب و انرژی: ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشست خبری با بیان اینکه روند انتقال تا سال 1402 افزایش یافته است، اظهار داشت: سال گذشته 137 میلیارد لیتر فرآورده های نفتی از مبادی تولیدی به مقصد مصرف حمل شده است. وی ادامه داد: از مجموع این واگذاری ها […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشست خبری با بیان اینکه روند انتقال تا سال 1402 افزایش یافته است، اظهار داشت: سال گذشته 137 میلیارد لیتر فرآورده های نفتی از مبادی تولیدی به مقصد مصرف حمل شده است.

وی ادامه داد: از مجموع این واگذاری ها 71 میلیارد لیتر مربوط به نفت خام و 66 میلیارد لیتر مربوط به انتقال انواع فرآورده های نفتی است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تصریح کرد: آمارها نشان می دهد با توجه به اینکه در سال 1401، 132 میلیارد لیتر مواد نفتی و در سال گذشته 137 میلیارد لیتر جابجا شده است که رشد 3.7 درصدی را در فرآیند واگذاری نشان می دهد.

رحیمی حمل 137 میلیارد لیتر نفت و فرآورده از طریق خط لوله را معادل تردد 5.5 میلیون تانکر 25 هزار لیتری عنوان کرد و اظهار داشت: در صورت جابجایی این تعداد تانکر، 2.5 میلیارد لیتر سوخت گازوئیل برای سوخت این تانکرها مصرف می شود. پالایشگاه ها هر سال در مقایسه با مصرف 800 میلیون لیتر سوخت در حمل و نقل خط لوله، سالانه 1.7 میلیارد لیتر به ارزش 1 میلیارد دلار در مصرف گازوئیل صرفه جویی می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه چقدر می توان با حمل نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق خطوط لوله صرفه جویی کرد، خاطرنشان کرد: هزینه حمل نفت و فرآورده های نفتی با کشتی 9 تا 10 برابر بیشتر از خطوط لوله است.

سرقت خط لوله کاهش یافت

وی بیان کرد: در سال 1402 بیش از 41 مورد حمله به خطوط لوله نفت ایران صورت گرفت که با اقدامات به موقع، 25 مورد از این موارد منجر به استخراج نفت و فرآورده نشد.

وی افزود: نسبت به سال 1401 که 47 مورد انشعاب غیرمجاز با 35 مورد استخراج نفت یا فرآورده داشتیم، میزان سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافته است.

رحیمی افزود: در طراحی، مهندسی و اجرای خطوط لوله نفت و گاز کاملا خودکفا هستیم و سال گذشته بیش از 98 درصد تجهیزات مورد استفاده در پروژه ها ساخت داخل بوده است.

در سال جدید حدود 1000 کیلومتر به خطوط لوله کشور اضافه می شود که خط لوله 26 اینچی رفسنجان به بندرعباس، خط لوله تبریز به ارومیه، خط لوله رفسنجان به یزد به طول 228 کیلومتر و خط لوله 228 خط لوله اصلی آن خواهد بود. کیلومتر یک رفسنجان تا یزد. خط لوله نظامیه از اهواز به اندیمشک.

1000 کیلومتر به خطوط لوله نفت کشور اضافه می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره پیشرفت پروژه ها ادامه داد: در سال جدید حدود 1000 کیلومتر به خطوط لوله نفت کشور اضافه می شود که اصلی ترین آنها خط لوله 26 اینچی رفسنجان به بندرعباس است. خط لوله تبریز به ارومیه، خط لوله ۲۲۸ کیلومتری رفسنجان به یزد و خط لوله نظامیه از اهواز به اندیمشک خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، خط لوله صادرات نفت خام از گور به جاسک توسط شرکت ملی نفت ایران تکمیل می شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از تکمیل خط دوم 26 اینچی بندرعباس به رفسنجان در سه ماه آینده خبر داد و گفت: با تنها خطی که در این مسیر داریم انباشت محصول را در بندرعباس داریم و با راه اندازی خط دوم این مشکل حل می شود.

رحیمی تصریح کرد: با استفاده از چهار خط لوله انتقال جدید شامل خط انتقال 449 کیلومتری بندرعباس – سیرجان – رفسنجان، 125 کیلومتری نظامیه به اهواز، 99 کیلومتری یزد – نایین و 220 کیلومتری تبریز – خوی – ارومیه در سال 1403 تقریباً یک هزار کیلومتر طول خطوط لوله نفت و خطوط لوله نفت در کشور افزایش می یابد. در حال حاضر حدود 14000 کیلومتر خط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی در کشور وجود دارد که با الحاق خطوط جدید به 15000 کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: خط لوله تابش و پارس هنوز وارد فاز اجرایی نشده اند اما در مرحله طراحی هستند و با توجه به وسعت این پروژه ها نمی توان انتظار بهره برداری از آنها را در دو سال آینده داشت.

رحیمی ادامه داد: سال گذشته 3.85 میلیارد لیتر محصول به 19 نیروگاه در کشور منتقل شد و در نظر داریم سایر نیروگاه ها را به خط لوله انتقال وصل کنیم.

سازمان برنامه و بودجه بخشی از بودجه ما را پرداخت نکرد

وی همچنین در پاسخ به سوال بازار درباره مطالبات این شرکت گفت: طبق قانون باید یک دوازدهم بودجه به ما اختصاص یابد و سال گذشته بخشی از این بودجه از طریق سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشد. این در حالی است که تمام پروژه ها تامین اعتبار شده و مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته است.

رحیمی نیمه عمر خطوط انتقال نفت و فرآورده در جهان را 25 تا 30 سال اعلام کرد و گفت: نیمه عمر خطوط انتقال نفت خام ایران 33 سال و نیمه عمر خطوط لوله نفت کشور 37 سال است. قدیمی اما با مدیریت به موقع و بهره برداری مناسب خطوط را در حال بهره برداری داریم و در صورت فرسودگی خطی طرح احداث خطوط لوله جایگزین تعریف و اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=251470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.