افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
3

عدم نظارت کیفی آموزش عالی قزوین

  • کد خبر : 250664
عدم نظارت کیفی آموزش عالی قزوین

آرش صالحی; بازار: اگرچه دانشگاه بودن یکی از مزیت های نسبی استان قزوین در حوزه عمومی و اداری است، اما اکثر دانشگاه های مستقر در این استان هنوز نتوانسته اند به لحاظ اعتبار و اعتبار و با وجود همه اینها به پای دانشگاه های همتای خود در پایتخت برسند. تلاش های صورت گرفته برای توسعه […]

آرش صالحی; بازار: اگرچه دانشگاه بودن یکی از مزیت های نسبی استان قزوین در حوزه عمومی و اداری است، اما اکثر دانشگاه های مستقر در این استان هنوز نتوانسته اند به لحاظ اعتبار و اعتبار و با وجود همه اینها به پای دانشگاه های همتای خود در پایتخت برسند. تلاش های صورت گرفته برای توسعه مراکز و مؤسسات آموزشی در استان قزوین، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مهمترین موتور توسعه علمی و فناوری در سرزمین خود به شمار می رود.

سایر دانشگاه‌ها همچنان تفاوت سطح غیرقابل انکاری با دانشگاه بین‌المللی دارند که می‌توان آن را بخشی از تفاوت سطح ناشی از کیفیت ارزیابی و نظارت بر رویه‌های آموزشی و پژوهشی به‌ویژه در زمینه به‌روزرسانی و فناوری دانست. . تولیدات و به همین دلیل شکافی در نظارت بر کیفیت آموزش وجود دارد که می تواند تحولی در روند آموزشی و پژوهشی ایجاد کند، این خلأ در بسیاری از مراکز آموزش عالی دولتی استان و البته غیر دولتی به وضوح احساس می شود. – حالت. -بخش سود

عدم نظارت بر اعضای هیئت علمی

یک دانش آموز قزوینی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امروز شاهد ایجاد و تثبیت الیگارشی (حکومت قشر محدود) در نظام آموزشی کشور هستیم، گفت: در سال های اخیر شاهد یک رقابت عجیب و گاهی بی ادبانه بین کلاس های مودب. ما در رسیدن به موقعیت تدریس عالی بودیم.

استاد دانشگاه: نظرسنجی در بین دانشجویان دانشگاه های ما یا جدی گرفته نمی شود یا موضوعی پیش پا افتاده است.

افشین مسیبی افزود: به هر حال با توجه به سیاست های متفاوت دولت ها، انتصاب اعضای گروه های دانشگاهی تا حد زیادی رنگ سیاسی به خود گرفت و نقش رانت در بسیاری از این انتصابات دیده می شد که دلیل این حضور است. بسیاری از اساتید تحصیل کرده و کم صلاحیت در دانشگاه ها اهمیت پیدا کرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی پایین بودن سطح تجربه و مهارت فارغ التحصیلان ما عدم ارزیابی و نظارت دقیق بر کیفیت کار اعضای هیئت علمی است و در شرایطی که اساتید و مدرسان زیر ذره بین هستند که اکثراً وظایف خود را به خوبی انجام می دهند، اعضای هیئت علمی آزادند که به زندگی شخصی و دغدغه های خود ادامه دهند.

این دانشجوی قزوینی از کنار گذاشتن ارزشیابی و نظارت اعضای هیات علمی انتقاد کرد و اظهار داشت: این که فرد فکر می کند با حضور در هیات علمی از هر نوع نظارت و نظارتی به دور است و با خیال راحت می تواند با تکیه بر تلاش دانشجویان خود مقاله بنویسد. و کسب امتیاز فرآیندی فاسد و معیوب است که در آموزش عالی ما بسیار قابل مشاهده است.

دانشگاه ها به جولانگاه اساتید سیاسی تبدیل شده اند

از سوی دیگر یکی از اساتید دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به شکاف حقوق اساتید و اساتید گفت: این فاصله حقوق و درآمد به هیچ وجه موجه نیست و یکی از مصادیق بی عدالتی در حوزه آموزشی و آموزشی است. نظام علمی کشور است.

مریم اسلام دوست با بیان اینکه در جامعه معلمان نابغه های زیادی وجود داشته اند که مهاجرت کرده و یا جذب مشاغل سطح پایین شده اند، افزود: آنچه مشهود و روشن است این است که دانشگاه های ما فارغ از کیفیت و پیگیری این کیفیت آموزش و پرورش، آنها بستری برای پرورش معلمان سیاسی هستند. از جریان های مختلف تبدیل شده است.

رئیس مرکز سنجش وزارت علوم: تعداد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم مطلوب نیست.

وی ادامه داد: آگاهی از مسائل سیاسی برای استاد دانشگاه مزیت محسوب می شود، اما اینکه استاد در حوزه تخصصی خود دانش و مهارت نداشته باشد و برای پیشبرد مراحل پیشرفت علمی صرفاً به کار سیاسی وابسته باشد. برتری. . رویه تاسف باری که در دهه های اخیر در دانشگاه های کشور رواج یافته است.

عدم کنترل کیفی آموزش دانشگاهی

این استاد دانشگاه به نقطه ضعف نظارت بر کیفیت آموزشی دانشگاه ها اشاره کرد و تصریح کرد: نظرسنجی از دانشجویان دانشگاه های ما یا جدی گرفته نمی شود و یا امری پیش پا افتاده است و در عین حال نوع نظرسنجی های کمی و بدون کیفی است. نظارت باعث می شود برخی از اساتید مانند مدیران دولتی بدون اینکه سهم واقعی در علم و صنعت کشور داشته باشند از یک سری آمار و ارقام گمراه کننده دانشگاه استفاده کنند.

اسلام مسالک افزود: اگر مقایسه ای بین اساتید دانشگاه های ما و اساتید دانشگاه های کشورهای پیشرفته انجام شود، متوجه می شویم که بسیاری از اساتید ما فقط به ادبیات شبه علمی تکیه می کنند و بیهوده حرف می زنند در حالی که کاری ندارند. آنها با سواد، دانش ربط دارند و مهارت های شما را افزایش نمی دهند.

دخالت خارجی در حوزه آموزش عالی استان قزوین مشهود است

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه قزوین یکی از استان های دانشگاهی ایران است و محل تجمع دانشگاهیان و پژوهشگران بوده و هست، گفت: قزوین دانشجویان زیادی را جذب کرده است. از تهران و کرج به دلیل نزدیکی به جزایر تهران.

سید علی قاسم زاده تعداد دانشجویان شاغل در این استان را 43 هزار نفر عنوان کرد و گفت: 39 مرکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی، مستقل و غیرانتفاعی در این استان فعال هستند و حدود هزار معلم در این استان مشغول به کار هستند. استان قزوین.

عدم نظارت کیفی در آموزش عالی قزوین داستان هدر رفت سرمایه ها

ارزیابی و نظارت

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ارزیابی و نظارت را کاری چالش برانگیز و طاقت فرسا عنوان کرد و افزود: به طور معمول در هر استانی مشکلات و موانعی وجود دارد که امکان ارزیابی و نظارت خوب را از سوی هیئت مدیره سلب می کند. در استان قزوین چنین مشکلاتی از جمله دخالت و مقاومت خارجی (خارج از حوزه آموزش عالی) وجود دارد.

قاسم زاده با بیان اینکه این تداخل و مقاومت خارج از حوزه آموزش عالی در استان قزوین مشهود است، گفت: همین چالش گاهی باعث می شود نتوانیم کیفیت آموزش عالی را در سطح مطلوب ارائه کنیم و گاهی مجبور به تعدیل رویکرد در حوزه آموزش عالی شویم. حوزه ارزیابی و نظارت

و ادامه داد: در این راه مجبوریم توقعات خود را کاهش دهیم تا به تدریج وضعیت و کیفیت آموزش عالی بهبود یابد. با این حال توافق و همگرایی خوبی بین مراکز دانشگاهی استان قزوین برای ارتقای کیفیت آموزش عالی و تصمیم گیری در این زمینه وجود دارد.

انحلال برخی از مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با اشاره به انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: برخی از این موسسات نظر کارشناسی نظارت و ارزیابی وزارت علوم را پذیرفتند. به حدی که داوطلبانه به انحلال رفتند. زیرا در این نوع موسسات معمولاً مقاومت وجود دارد، اما خوشبختانه اینجا به مسالمت آمیزترین شکل اتفاق افتاد.

قاسم زاده ابراز امیدواری کرد: با حمایت و مساعدت وزارت علوم، نظام آموزش عالی استان قزوین الگویی برای کل کشور شود. زمانی که مسئولیت دانشگاه را بر عهده گرفتیم، یکی از جدی ترین گلایه ها این بود که در استان قزوین جایی برای نظارت بر آموزش عالی وجود ندارد و در این حوزه جا و نیروی انسانی وجود ندارد. به همین دلیل نیروهای کارآمدی را به این حوزه اضافه کرده ایم تا حداقل های این حوزه تامین شود و نظارت انجام شود که وظیفه ذاتی ماست.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین فعال شده و گزارش کمیته های ارزیابی به سازمان سنجش ارسال شده است. وزارت علوم حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت دانشگاهی استان قزوین است. امیدواریم روز به روز امکانات بیشتری در این زمینه فراهم شود، زیرا نظارت چشم انداز آموزش عالی کشور است و اگر این بخش ضعیف شود، آموزش عالی نمی تواند به اهداف عالی خود دست یابد.

تعداد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست

رئیس مرکز پایش، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: تعداد مراکز پایش در حوزه وزارت علوم مطلوب نیست و سطح بالای تحصیلی را تضمین نمی کند. و دانشمند کیفیت در دانشگاه های ما

رئیس مرکز سنجش وزارت علوم: انسجام در نظارت، کیفیت آموزشی خوب را تضمین نمی کند و حتی در مواردی مسئولیت دستگاه های نظارتی را سلب می کند.

روح الله رازینی افزود: انسجام در نظارت، کیفیت آموزشی خوب را تضمین نمی کند و حتی در مواردی دستگاه های نظارتی را از مسئولیت معاف می کند، اما به هر حال این انسجام با تقسیم کارکردها و وظایف تا حدودی قابل توجیه است. اما اصل کار ما توجه به هدف نهایی ارزیابی و نظارت در عرصه علمی و دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه برخی نهادهای نظارتی تنها بر رعایت ضوابط و قوانین نظارت می کنند و از عدم وجود فساد در نظام اطمینان می دهند، تصریح کرد: اما عدم وجود فساد در نظام به معنای خوب بودن یک سیستم یا سیستم علمی و آموزشی نیست. یعنی فقدان عیب لزوماً به معنای نیکو و نیک بودن نیست و باید نکات مثبتی نیز وجود داشته باشد.

سفر ارزیابی کیفیت آموزش عالی به استان ها

رئیس مرکز پایش، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ویژگی بارز کار این مرکز توجه به کیفیت است، ادامه داد: از این نظر یکی از دستور کار های ماست. تاکید بر کیفیت در حوزه آموزش عالی است. اصطلاح سفر با کیفیت را از عبارت سفر تعالی در ادبیات مدیریت سازمانی گرفته ایم و این عنوان را برای سفرهای استانی خود به کار می بریم.

رازینی یادآور شد: بر این اساس این سفرهای کیفی آغاز هفته‌ها در استان‌ها برای رسیدگی به موضوع کیفیت و کارایی آموزش دانشگاهی است تا ما نیز به رسمیت شناخته شویم و مدیران استانی با رویکردهای جدید نظارتی وزارتخانه آشنا شوند. علوم، تحقیقات و فناوری.

وی با بیان اینکه بار ارزشیابی و نظارت را به عهده هیأت های استانی می گذاریم، گفت: استان قزوین یکی از استان های موفق در زمینه ارزشیابی و نظارت بر آموزش عالی است و این نظارت و ارزیابی در خود استان به خوبی انجام می شود.

به گزارش بازار، آنچه می تواند منجر به رشد کیفی آموزش عالی در دانشگاه های کشور به طور عام و در دانشگاه های قزوین به طور خاص شود، کنار گذاشتن گزینش های کلیشه ای و تمرکز بر تجربه، مهارت و پیشینه علمی روشن در انتخاب اساتید دانشگاه است. برای این است که هیچکس فکر نکند با دکتری و اندکی کار سیاسی می توانند هیأت علمی بگیرند و اگر حقوق بالایی هم بگیرند از نظارت و ارزیابی کیفی در امان باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=250664

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.