افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

مهربانی چیست؟ مهربانی به قیمت فراموش کردن خود

  • کد خبر : 249609
مهربانی چیست؟  مهربانی به قیمت فراموش کردن خود

اکثر مردم دوست دارند دیگران را راضی کنند و آنها را مثبت ببینند. برخی از مردم آنقدر دوست دارند که مورد محبت قرار بگیرند که خواسته ها و نیازهای خود را فراموش کنند و نیازهای دیگران را در اولویت قرار دهند. اما فداکاری بیش از حد منجر به ناراحتی و وابستگی ناسالم به دیگران خواهد […]

اکثر مردم دوست دارند دیگران را راضی کنند و آنها را مثبت ببینند. برخی از مردم آنقدر دوست دارند که مورد محبت قرار بگیرند که خواسته ها و نیازهای خود را فراموش کنند و نیازهای دیگران را در اولویت قرار دهند. اما فداکاری بیش از حد منجر به ناراحتی و وابستگی ناسالم به دیگران خواهد شد. اگر شما هم مانند این افراد هستید، احتمالاً شخصیتی دوست داشتنی دارید. کسانی که تمایل به مهربانی دارند، قلبی بزرگ و سخاوتمند دارند و به بهای فراموش کردن خود با دیگران بسیار خوش برخورد هستند. اما این رفتار به سلامت روان آنها آسیب می رساند. در این مقاله به شما می گوییم ریشه این بیماری چیست و چه اقداماتی باید برای درمان آن انجام دهید. با ما بمان.

شخصیت دوست داشتنی کیست؟

افراد دلسوز برای جلب رضایت دیگران نیازهای خود را نادیده می گیرند. یکی از ویژگی های آنها این است که کاملاً به دیگران اختصاص دارند. این افراد ممکن است نتوانند بین علایق، دوست نداشتن ها و سرگرمی های خود از علایق دیگران تمایز قائل شوند. این افراد در تشخیص علایق، خواسته ها و اهداف واقعی خود مشکل دارند. همچنین ممکن است در گفتن «نه» یا موافقت با انجام کارهایی که دوست ندارند مشکل داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی های افراد دوست داشتنی این است که اغلب برای دوست داشتنی بودن از راه خود می گذرند، بنابراین از مخالفت دوری می کنند تا احساس طرد شدن نکنند.

رفتار محبت آمیز به گونه ای است که اغلب نتیجه ای جز رنجش و ناراحتی و آسیب به روابط ندارد و فرد احساس بی انگیزگی و خستگی می کند. اگر ویژگی های افراد دلسوز را دارید، ممکن است از مشکلات روانی دیگری مانند افسردگی و اضطراب نیز رنج ببرید.

چند نمونه رفتار دوستانه

همانطور که گفتیم شخصیت دوست داشتنی اولویت را به دیگران می دهد. این افراد مرتکب چنین رفتارهایی می شوند:

  • برای جلوگیری از درگیری و تنش، آنچه را که می خواهند بشنوند به دیگران می گویند.
  • آنها موافق انجام کارهایی هستند که ممکن است دوست نداشته باشند.
  • وقتی احساس می کنند که کسی قرار است آنها را ترک کند، مضطرب می شوند.
  • آنها منافع خود را نادیده می گیرند تا به نیازهای دیگران توجه کنند.
  • با فداکاری سعی می کنند رابطه نزدیک خود را با اطرافیان خود حفظ کنند.
  • آنها سعی می کنند از طرد شدن خودداری کنند.
  • آنها فکر می کنند فقط زمانی دوست داشتنی هستند که نیازهای دیگران را در نظر بگیرند.
  • خیلی عذرخواهی می کنند.
  • به ندرت انتقاد می کنند.
  • آنها به ندرت با دیگران مخالفت می کنند.
  • محدودیت های شخصی را نمی توان تعیین کرد.
  • آنها به سختی می توانند از خواسته ها و نیازهای خود دفاع کنند.
  • آنها به رفتار آزاردهنده دیگران اعتراضی ندارند.
  • حتی اگر وقت نداشته باشند کار اضافی را می پذیرند.
  • آنها اغلب بیش از حد به برنامه ها، مسئولیت ها یا پروژه ها متعهد می شوند.
  • آنها از مخالفت با مردم یا ابراز عقیده صادقانه خودداری می کنند.
  • برای جلوگیری از تنش، چیزهایی را می پذیرند که مخالف آنهاست.

علاوه بر این، یک شخصیت دلسوز ممکن است احساسات زیر را داشته باشد:

  • او همیشه این فشار را احساس می کند که رفتارش باید دوستانه، خوب و خوشایند باشد.
  • مشتاق دفاع از خود یا ابراز مخالفت خود باشید.
  • احساس استرس از تعهدات و مسئولیت هایی که پذیرفته اید.
  • عصبانی شوید زیرا به نظر می رسد که او هرگز برای خودش وقت ندارد.
  • احساس اینکه نیازهای شما در مقایسه با نیازهای دیگران مهم نیست.
  • او احساس می کند که دیگران از او سوء استفاده می کنند.

ویژگی های افراد حامی

به دنبال عشق - تظاهر به خوشحالی

افراد مبتلا به اختلال محبت طلبی دارای تعدادی ویژگی مشترک هستند، از جمله:

در حالی که برخی از این ویژگی های رفتاری ممکن است مثبت به نظر برسند، بسیاری از آنها می توانند مخرب باشند.

ریشه خوبی ها چیست؟

دلایل مهربانی در روانشناسی برای افراد مختلف متفاوت است. در زیر تعدادی از رایج ترین آنها را فهرست می کنیم.

1. عدم اعتماد به نفس

افرادی که احساس می کنند ارزش کمتری نسبت به دیگران دارند، ممکن است احساس کنند که نیازهای آنها مهم نیست. آنها ممکن است کمتر قاطعیت داشته باشند یا کمتر از آنچه می خواهند آگاه باشند. این افراد همچنین اگر نتوانند به دیگران کمک کنند ممکن است احساس کنند که هیچ هدفی در زندگی ندارند.

2. اضطراب

برخی از افراد ممکن است سعی کنند دیگران را راضی کنند زیرا نگران طرد شدن، عدم تناسب، ایجاد درگیری یا توهین به دیگران هستند. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است احساس کند برای اینکه دوستانش آنها را دوست داشته باشند، باید کاری را که می خواهند انجام دهند. چنین رفتاری تلاشی ظریف برای کنترل نظرات و دیدگاه های دیگران نسبت به خود است.

3. نابرابری

برخی از اشکال نابرابری می تواند این فرضیه را تقویت کند که برخی افراد باید به دیگران توجه بیشتری داشته باشند. برای مثال، جنسیت‌گرایی خیرخواهانه این ایده را ترویج می‌کند که زنان ذاتاً مادرانه‌تر و پرورش‌دهنده‌تر از مردان هستند. پذیرش این افکار می تواند زنان را تحت تأثیر قرار دهد و به آنها این احساس را بدهد که باید شریک زندگی خود را در اولویت قرار دهند.

4. اختلال شخصیت

اختلالات شخصیتی مشکلات روانشناختی درازمدتی هستند که برخی از آنها منجر به عاطفه جویی می شود. به عنوان مثال، اختلال شخصیت وابسته (DPD) باعث می شود که فرد در بسیاری از مواقع زندگی احساس وابستگی زیادی به کمک و تایید دیگران کند. به عنوان مثال، یک شخصیت دلسوز ممکن است نیاز به گوش دادن به نظرات دیگران حتی برای تصمیم گیری های ساده ای مانند لباس پوشیدن داشته باشد.

5. تحت تأثیر فرهنگ و جامعه قرار بگیرید.

فرهنگ خانواده، جامعه یا کشور یک فرد می تواند بر وظیفه ای که او نسبت به دیگران و نسبت به خود احساس می کند تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی ممکن است یاد بگیرند که ایثار کامل یک عمل خوب و نوعی تقوا است، یا اینکه باید نیازهای جامعه را بر نیازهای خود ترجیح دهند.

6. آسیب روانی

بر اساس تحقیقات، یخ زدن، جنگیدن یا فرار تنها پاسخ های ممکن به رویدادهای آسیب زا مانند سوء استفاده نیستند. برخی از افراد ممکن است نیازهای خود را نادیده بگیرند و برای محافظت از خود و اجتناب از درگیری و انتقاد به دیگران خدمت کنند. این شخصیت ها برای جلب محبت و تحسین افرادی که از آنها می ترسند انرژی صرف می کنند و با این رفتار سعی می کنند به بقای خود ادامه دهند.

7. از درگیری اجتناب کنید

مهربانی: تصویری از فردی که توانایی نه گفتن را ندارد.

افرادی که از تعارض و تنش می ترسند یا احساس می کنند باید از آن اجتناب کنند، ممکن است سعی کنند با افتادن در دام جستجوی محبت از تعارض جلوگیری کنند.

چگونه رفتارهای عاشقانه را کاهش دهیم

با صرف زمان و تلاش می توانید از شدت برخی از رفتارهای محبت آمیز خود بکاهید. با توجه به اینکه این اختلال معمولاً ریشه در دوران کودکی دارد و در افرادی که از امنیت عاطفی برخوردار نیستند شکل می گیرد، توصیه می شود برای درمان عاطفه به روانشناس مراجعه کنید. درمانگر به شما کمک می کند تا بر میل خود به محبت غلبه کنید و روابط سالم و ایمن با دیگران ایجاد کنید. برای کاهش این رفتار به این نکات توجه کنید:

  • به جای تمرکز بر نیازهای دیگران، بر نیازها و خواسته های خود تمرکز کنید.
  • یاد بگیرید بین کارهایی که می خواهید برای دیگران انجام دهید و کارهایی که تحمل نمی کنید مرزبندی کنید.
  • به انجام کارهایی که دوست ندارید نه بگویید.
  • اگر چیزی شما را آزار می دهد، آن را بگویید.
  • سرگرمی هایی را پیدا کنید که از آنها لذت می برید.

نکات بالا به شما کمک می کند استقلال و اعتماد به نفس کسب کنید. شما می توانید یاد بگیرید که نیازها و خواسته های خود را به روشی سالم بیان کنید.

عواقب مهربانی چیست؟

جویندگان عشق نه تنها به خود، بلکه به اطرافیانشان نیز آسیب می رسانند. این افراد هنگام درخواست محبت خود را در معرض خطرات زیر قرار می دهند:

  • فشار: استرس زمانی اتفاق می افتد که فرد احساس کند منابع لازم برای رویارویی با موقعیت را ندارد. نادیده گرفته شدن مداوم، فشار کاری بیش از حد، یا فهرست طولانی کارهایی که باید انجام دهید، می تواند باعث ایجاد استرس در فرد دوست داشتنی شود. نادیده گرفتن نیازها و خواسته های واقعی نیز باعث ایجاد استرس یا اضطراب در فرد می شود.
  • خستگی: تلاش بیش از حد برای راضی کردن یا کمک به دیگران از نظر روحی و جسمی خسته کننده است.
  • خود را نادیده بگیرید: اگر فردی زمان و انرژی کمی برای خود بگذارد، ممکن است به مراقبت از خود توجهی نداشته باشد. نتیجه ممکن است فراموشی در مورد بهداشت شخصی، ظاهر، سلامت جسمی و روانی یا انجام وظایف کاری باشد. حتی ممکن است فرد انرژی کمی برای کمک به دیگران در دراز مدت داشته باشد.
  • رنجش و دلخوری: افرادی که احساس می کنند چاره ای جز کمک به دیگران ندارند، ممکن است از نقش خود ناامید شوند و منجر به خشم و رنجش شوند. این شخصیت ها این احساس را در قالب پرخاشگری منفعل نشان می دهند که به معنای ابراز خشم غیرمستقیم از طریق تمسخر یا تمسخر است.
  • مشکلات رابطه: وقتی فردی در زندگی خوشحال نیست، این احساس بر روابط او تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ممکن است احساس کنید که شریک زندگی شما از تمایل شما برای کمک سوء استفاده می کند و منجر به درگیری می شود.
  • نداشتن هویت مشخص: افرادی که بیش از حد روی جلب رضایت دیگران تمرکز می کنند، پس از مدتی نمی دانند چه می خواهند یا چه احساسی دارند. به عبارت دیگر درک کمی از نیازها و هویت خود دارند.
  • خسارت وارده به اشخاص ثالث: محبت جویی می تواند باعث شود که فرد احساس دوست داشته شدن را بر سلامت دیگران ترجیح دهد. به عنوان مثال، شما ممکن است به دیگران تهمت بزنید تا با جمعیت هماهنگ شوید.

عاشق جستجوی درمان

اینکه چگونه یک فرد می تواند رفتار خود را تغییر دهد به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، فردی که دارای اختلال شخصیت وابسته یا سایر مشکلات روانی است باید با روانپزشک مشورت کند. شخصیت جویای عشق نیز باید اقداماتی را برای رسیدگی به جستجوی عشق انجام دهد و راهبردهای زیر برای شروع مفید هستند. علاوه بر این، منابعی مانند کتاب محبت هریت بریکر به درک بهتر این اختلال و علل آن کمک می کند.

  • به آرامی شروع کنید. برای شروع، سعی کنید یکی از نیازهای خود را در یک زمان برطرف کنید. به عنوان مثال، می توانید بین جلسات کاری استراحت کنید.
  • استراحت کن وقتی کسی چیزی از شما می پرسد، به جای پاسخ دادن به آن، کمی وقت بگذارید و درباره آن فکر کنید.
  • یک محدودیت زمانی مشخص کنید. وقتی کاری را می پذیرید، به جای اینکه شخص دیگری آن کار را انجام دهد، ضرب الاجل یا مهلتی برای آن تعیین کنید. به عنوان مثال، موافقت کنید که در یک زمان خاص از فرزندان خواهر خود مراقبت کنید.
  • نه گفتن را تمرین کنید. بسیاری از اوقات بهترین تصمیم نه گفتن است. لازم نیست دعوت و درخواست همه را بپذیرید.

نتیجه

اگر به کمک تست مهرطلبی متوجه این نوع رفتار در خود شده اید، باید از نکاتی که در این مقاله توضیح می دهیم برای تعیین حد و توجه به خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که نمی توانید همه را راضی کنید. راه حل دیگر مراجعه به روانپزشک است. او به شما کمک می کند رفتار خود را مدیریت کنید، نیازهای خود را اولویت بندی کنید و زندگی سالمی داشته باشید.

تو بگو

آیا متوجه کمبود مهربانی در خود یا اطرافیانتان شده اید؟ چه چیزهایی بیشتر شما را آزار داده و چه تلاش هایی برای حل آنها انجام داده اید؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید بود، می توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید، مطمئن شوید که با کمک یک روانشناس ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حلی برای آن پیدا کنید. برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=249609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.