افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

پیشنهادات ارزی مجلس ایران به مراجع ذیربط ارسال شد

  • کد خبر : 249501
پیشنهادات ارزی مجلس ایران به مراجع ذیربط ارسال شد

به گزارش بازار، با آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۶، مشکلات پولی به یکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی کشور تبدیل شده است. از همان سال با اجرای قراردادهای مبادله ای و تعیین روش های مشخص برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، محدودیت هایی به فرآیند کسب و کار اضافه […]

به گزارش بازار، با آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۶، مشکلات پولی به یکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی کشور تبدیل شده است. از همان سال با اجرای قراردادهای مبادله ای و تعیین روش های مشخص برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، محدودیت هایی به فرآیند کسب و کار اضافه شد که فعالان اقتصادی را با چالش هایی مواجه کرد.

خانه ایران از ابتدا مجموعه پیشنهادات خود را در خصوص لزوم لغو برون سپاری ارز به دولت ارائه کرد. اما همچنان شاهد ادامه این سیاست با جدیت بیشتر و در قالب مصوبه مجلس هستیم. در ادامه این مسیر، اتاق ایران با توجه به اینکه دولت حاضر به لغو این سیاست برای تسهیل بازگشت ارزهای صادراتی نیست، سعی کرد پیشنهادات خود را ارائه کند.

موضوع ارز و سیاست های مربوطه در جلسات مختلف به ویژه در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری شد و پس از آن اصلاحاتی صورت گرفت. با این حال، تلاش اتاق ایران برای رفع چالش های پیش روی بخش خصوصی در فرآیند صادرات و واردات ادامه دارد.

این در حالی است که کارگروه تخصصی شورای گفت وگو در جلسه رفع مشکلات فعالان اقتصادی، بخشنامه بانک مرکزی درباره موضوع دریافت غرامت ارزی و ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر تخصیص یا تمدید ثبت نام را بررسی کرد. از ترتیب پول اسمی و ارز خارجی افراد محل صادرات دیگران.

در این جلسه کیوان کشفی معاون شورای گفت و گو، رؤسا و نمایندگان کمیسیون های صادرات غیرنفتی، مدیریت واردات، کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع، حمایت های حقوقی، قضایی و نظارتی و مرکز پژوهش های اتاق از ایران حضور داشتند.

بسته پیشنهادی اتاق ایران برای حل چالش های ارزی تهیه شده توسط مرکز تحقیقات اتاق ایران، کلیه پیشنهادات ارائه شده از سوی اتاق های استانی، کمیسیون های تخصصی، شوراهای گفت و گوی استانی، انجمن ها و تشکل ها در خصوص مدیریت بازار ارز. توجه اعضای کارگروه به چالش های ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان جلب شد.

پیشنهاداتی همچون عدم دخالت دولت در تعیین نرخ در بازار ارز و طلا و ایجاد بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا، اصلاح تدریجی نرخ ارز مرکز حواله، آغاز حذف تدریجی ارز. ارز 28800 تنی و حذف کامل آن، تمدید مهلت تسویه تعهدات ارزی. پیشنهاد شد با رعایت شرایط، سابقه واردات کالا از محل ارز حاصل از صادرات خود حذف شود. در مورد امکان تخصیص ارز به صورت اعتبار برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، لغو بخشنامه انسداد و سپرده گذاری تضمین و تخصیص ارز و غیره.

افزودن ارزش به ارز صادراتی
در ادامه احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون مدیریت واردات خانه ایران نیز با اشاره به مشکلات بخشنامه 2 اسفند 1402 بانک مرکزی، بر اساس این بخشنامه تخصیص جدید در خصوص دریافت مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی صاحبان کالا از منابع بانک مرکزی و نصف نرخ ارز نسبت به واردات کالا تعیین شده است.

بر اساس اظهارات آنها به استناد بخشنامه بانک مرکزی، واردکنندگانی که در بازه زمانی 10 دی ماه 1401 تا 10 فروردین 1402 نسبت به قیمت کالاهای وارداتی خود در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده اقدامی نکرده اند، باید مابه التفاوت پولی را پرداخت کنند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بخشنامه مذکور مدت 60 روز از زمان ابلاغ این قانون را ذکر کرده است. در صورتی که در زمان تحویل سکه تمامی گروه های کالایی مشمول نرخ دوم در سازمان حمایت نبودند و سازمان حمایت از بررسی و قیمت گذاری آنها خودداری می کرد و ساز و کار آن نامشخص است. پس از انقضای این مهلت ممکن است پرونده ها به سازمان تعزیرات ارسال شود، لذا پیگیری برای رفع این چالش ضروری است.

فرشچیان همچنین خواستار ارزش گذاری دلار صادراتی و پایان دادن به رقابت با آن شد و گفت: لازم است دولت اجازه دهد برخی از گروه های محصولات ارز صادراتی دریافت کنند و حداکثر محدودیتی برای آن تعیین نکند.

اصلاح نگرش دولت در قبال صادرات ارز ضروری است.
محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات خانه ایران نیز اظهار داشت: بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرده است که بانک مرکزی در قبال ارزی که صادرکننده به واردکننده تحویل می دهد تا نوبت به آن برسد، تعهدی ندارد بر اساس اولویت بانک مرکزی باشد. اگر صادرکننده ارز را به واردکننده داده و ریال را دریافت کرده باشد. اما ارز در حساب خارجی است و صادرکننده نمی تواند آن را واریز کند و یا در صورت واریز، واردکننده نمی تواند از آن استفاده کند. به عبارت دیگر بانک مرکزی برای ایفای تعهد ارزی تصمیم گرفته است که روش تحویل کلبه صادراتی را غیرفعال کند.

کیوان کشفی، معاون شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، در جمع‌بندی آنچه در این جلسه مطرح شد، گفت: طی نامه‌ای پیشنهادات اتاق ایران در خصوص حل چالش‌های پولی به مراجع ذیربط ارسال می‌شود. همچنین دو موضوع بخشنامه بانک مرکزی در خصوص دریافت غرامت ارزی و ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر استفاده از خانه های صادراتی و انتقال ارز از مبادی آن در تریبون اصلی اجلاس دولت-خصوصی مورد بررسی قرار می گیرد. صادرات به دیگران شورای گفتگوی بخشی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=249501

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.