افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
5

پنج هزار کودک خیابانی در تهران

  • کد خبر : 249275
پنج هزار کودک خیابانی در تهران

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، سید علی کاظمی درباره کاهش آسیب در بین کودکان خیابانی یا بی سرپرست اظهار کرد: این کودکان شرایط مختلفی دارند و بر اساس برنامه ریزی دادستانی تهران طرحی برای این کودکان در سه ماهه آخر سال اجرا شد. سال ادامه داد: اول کودکان کار و خیابان ها سرشماری […]

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، سید علی کاظمی درباره کاهش آسیب در بین کودکان خیابانی یا بی سرپرست اظهار کرد: این کودکان شرایط مختلفی دارند و بر اساس برنامه ریزی دادستانی تهران طرحی برای این کودکان در سه ماهه آخر سال اجرا شد. سال

ادامه داد: اول کودکان کار و خیابان ها سرشماری شدند. البته هرگز نمی توان گفت که آمار دقیقی از تعداد کودکان خیابانی وجود دارد و در هیچ کشوری اطلاعات کاملی در این زمینه وجود ندارد، اما طبق سرشماری که انجام شد و این آمار توسط شهرداری اعلام شد. سرشماری و چشم اندازی در این باره ارائه شد و پس از ورود به مرحله اجرای پروژه، آمار حکایت از صحت اطلاعات سرشماری داشت.

کاظمی افزود: طرح شناسایی و ساماندهی کودکان کار و خیابان با چهار دستگاه وانت آغاز شد و اکنون به 22 دستگاه وانت افزایش یافته است. در این زمینه طرح آزمایشی اجرا و سپس طرح عملیاتی اجرا شد که در نتیجه آن تا پایان سال گذشته نزدیک به هزار کودک شناسایی و مورد حمایت قرار گرفتند.

یک دستورالعمل جامع برای حمایت از کودکان خیابانی در حال تدوین است.

معاون وزیر دادگستری با تاکید بر رویکرد خانواده محوری در حمایت از کودکان کار و خیابان، افزود: فرآیندهای حمایت از این کودکان دارای پیچیدگی های بسیاری است. فرآیندها شناسایی و اقدامات اجرایی انجام شده و دستورالعمل های کامل در سال جاری در قالب دستورالعمل ملی تدوین و منتشر می شود.

بالغ بر پنج هزار کودک خیابانی در تهران/حمایت از کودکانی که به مدرسه نمی روند در اولویت است [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

معاون وزیر دادگستری در خصوص اجرای طرح های حمایتی از کودکانی که آموزش نمی بینند، این موضوع را یکی از اولویت های سازمان ملی حقوق کودک در سال جاری برشمرد و افزود: آنچه در طرح سازمانی یافتیم و حمایت از کودکان کار و خیابان این بود که اگر این کودکان در مدرسه باشند هرگز در خیابان گرفتار نخواهند شد. از این رو با خانواده فرزندان ارتباط برقرار کردیم و بر ادامه تحصیل فرزندان تاکید کردیم.

کاظمی ادامه داد: برآوردهای اولیه این بود که کودکان به دلیل فقر در خیابان هستند، اما با بررسی های بیشتر و دقیق متوجه شدیم که دلیل حضور کودکان به ویژه ملی این است که از آنجایی که آنها به مدرسه نمی روند، خانواده با وجود اینکه می تواند مخارج کودک را تامین کند، ترجیح می دهد که او بیکار نباشد و اگر جواب داد، اگر در مدرسه باشند، مشکل کودکان خیابانی حل شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک افزود: تلاش می کنیم با حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل، عدالت اجتماعی و ترک تحصیل را کاهش دهیم و شاخص های جدیدی در این زمینه تدوین شده است. همکاری خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشتیم و باید برنامه ها اجرا شود.» و سیاست ها باید به گونه ای باشد که کودک در ساعات مدرسه در خیابان یا خانه نباشد.

اولویت های مرجع ملی حقوق کودک در سال 1403

وی افزود: بررسی موضوع کودکان بی تابعیت، ساماندهی فرآیندهای اجرایی و بودجه برای حقوق کودکان، نظارت بر مطالعات حقوق کودکان، نقش تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر حقوق و رفاه کودکان، دلایل طرد کودکان و سقط جنین. از جمله موضوعات اولویت دار در سال 1403 است. مرجع ملی حقوق کودک به منظور شناسایی راه حل هایی برای رفع مشکلات کودکان در این زمینه ها و کمک به برنامه جامع استان ها در زمینه کودکی در حال انجام تحقیقات است. حقوق بشر تدوین خواهد شد و علاوه بر موارد ذکر شده، قوانین و مقررات مربوط به کودکان و نوجوانان برای دستیابی به قانون جامع احقاق حقوق کودکان را در دستور کار داریم.

بهبود و تسهیل فرآیند پذیرش

معاون وزیر دادگستری با اشاره به اصلاح قوانین و مقررات در خصوص کودکان و نوجوانان، افزود: سال گذشته هیئت حاکمه در 30 فروردین آیین نامه اجرایی قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را تصویب کرد. 1403 و دستورالعمل آن شامل 75 ماده تدوین و ابلاغ شد و نتیجه این اقدامات بهبود و تسهیل فرآیند پذیرش بود و در استان هایی که این طرح اجرا شد از جمله در تهران و مشهد وضعیت بسیار خوبی پیدا کردیم. .

کاظمی با اشاره به نتایج مطلوب مشارکت خانواده ها در نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست گفت: در پایان سال گذشته هیچ کودکی در مهد کودک حضرت علی اصغر(ع) مشهد وجود نداشت و همه کودکان به آنها مراجعه کردند. از مهد حضرت رقیه (س) تهران به فرزندی پذیرفته شدند. تعداد فرزندان در مهد کودک حضرت شبیر و حضرت آمنه (س) نیز کاهش چشمگیری داشته است.

عقده های شور برای زندگی؛ ایستگاه های خدمات چند منظوره برای کودکان بدسرپرست و رها شده

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در رابطه با اقدامات اجرایی برای کودکان بدسرپرست و رها شده، ایجاد مجتمع های شوق زیدان را برجسته کرد و گفت: این مجتمع ها در واقع چند منظوره هستند و تمامی خدمات لازم را برای بدسرپرست ها ارائه می کنند. و کودکان رها شده

کاظمی با اشاره به تجربه و ابتکار خوب دادگستری خراسان رضوی در ایجاد مجتمع شوق زغند از اجرای فاز دوم این طرح در مشهد خبر داد و افزود: بهترین قدردانی از این طرح گسترش و ترویج آن بود که با همکاری قوه قضائیه و دولت این مجتمع ها هم اکنون در شش استان ایجاد شده و در استان های دیگر نیز در حال شکل گیری است.

وی افزود: اکنون مجتمع نشاط ویژه ای برای زندگی در شیرخوارگاه حضرت آمنه برای کودکان رها شده و بی سرپرست ایجاد شده است که با راه اندازی این مجتمع، زمان تحویل این کودکان به خانواده های متقاضی تقریباً 290 روز کاهش یافته است. 60 روز. اطلاعات و پرونده های مربوط به تمامی کودکان ساماندهی شده و با همکاری قاضی این مجموعه و کارگران اقدامات موثری برای کودکان انجام شده است.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک مجتمع های شوق زنده را به عنوان ایستگاه های ارائه دهنده خدمات چندمنظوره برای کودکان بدسرپرست و رها شده برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این مجتمع ها در تمام استان ها راه اندازی شود.

حمایت از کودکان در فضای مجازی

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک درباره تهیه طرح اصلاح قانون حمایت از کودکان و نوجوانان با محوریت حمایت از کودکان در فضای مجازی و ارتباط با رسانه ها گفت: این پیش نویس سال گذشته تهیه شد و البته هنوز نیاز به بازنگری دارد و امسال به دولت ارائه می شود.

پایان بررسی لایحه قانون پلیس جوانان در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با اشاره به پیگیری لایحه قانون پلیس کودک گفت: بررسی این لایحه قبلا در کمیسیون حقوقی قضایی به نتیجه رسیده است و امیدواریم که امسال به تصویب شورای اسلامی می رسد زیرا آموزش پلیس کودک یک ضرورت در کشور است.

کمیته آمار حقوق کودک تشکیل شد

کاظمی از تشکیل کمیته آمار حقوق کودک با تصویب شورای آمار خبر داد و گفت: آمارهای مربوط به کودکان در وزارتخانه های مرکزی و مهم از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و کشور ساماندهی شده است. سازمان بهزیستی».

معاون وزیر دادگستری با اشاره به انبوه شاخص ها در حوزه کودک و نوجوان، بر لزوم ساماندهی این شاخص ها تاکید کرد و افزود: پس از تدوین شاخص ها، هرگونه تصمیم و برنامه ریزی در حوزه حقوق کودک و نوجوان بر اساس آن خواهد بود. داده های آماری

دبیر مرجع ملی حقوق کودک تصریح کرد: یکی از دشواری های موجود در این زمینه افزایش و تنوع شاخص ها است، اما با ساماندهی و تعیین شاخص ها می توان سامانه پایش و ارزیابی حقوق کودکان را در سطح کشور اجرا کرد. بچه از این به بعد سال

وی با اشاره به طراحی سامانه حقوق کودک مرجع ملی گفت: بارگذاری اطلاعات حقوق کودک در این سامانه در حال انجام است و در سال جاری امکان دسترسی عموم به اطلاعات این سامانه فراهم می شود.

کاظمی افزود: اطلاعات مربوط به اقدامات حقوق کودک، قوانین و مقررات در حوزه کودکان و نوجوانان، برگزاری جلسات و فعالیت ها، اقدامات استانی و وضعیت کلی کودکان در این سامانه قرار می گیرد.

همکاری کشورهای اسلامی برای تهیه سند حقوق کودک

معاون وزیر دادگستری با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک سازمان تعاون اسلامی افزود: پیش نویس این کنوانسیون سال گذشته توسط سازمان همکاری اسلامی تهیه شد و اصلاحیه مورد نظر خود را با همکاری سازمان همکاری اسلامی اعلام کردیم. معلمان حوزه و دانشگاه هستند و امیدواریم امسال به نتیجه برسد و با عنوان «سند جده» به تصویب برسد.

وی یادآور شد: این سند در سال 2005 با عنوان کنوانسیون حقوق کودک در اسلام تهیه شد اما اکنون تحت عنوان کنوانسیون کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در حال تهیه است که در آن همه مقررات حقوق کودک

کاظمی افزود: سال گذشته گزارش ملی جمهوری اسلامی ایران (گزارش پنجم و ششم) به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل ارائه شد و به تعهدات قانونی خود عمل کردیم.

وی هماهنگی نهادها در امور مربوط به حقوق کودک را یکی از وظایف مرجع ملی حقوق کودک برشمرد و تصریح کرد: پنج جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی حقوق کودک و حدود 52 جلسه جلسات کارگروه های شورا نیز برگزار شد و علاوه بر آن با توجه به نیاز به سیاست گذاری دقیق و ارتباط با فعالان، 6 کارگاه آموزشی نظام حمایت از کودک و نوجوان با رویکرد مشترک، چالش ها و راهکارها در حوزه های مختلف مرتبط با حقوق کودکان، از جمله آنها تبدیل به بازماندگان مدرسه، کودکان کار و خیابان، فرزندان اتباع و کودکان آزار دیده و رها شده شدند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=249275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.