افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

توضیحات قوه قضائیه در نشستی با موضوع عفاف و حجاب

  • کد خبر : 24913
توضیحات قوه قضائیه در نشستی با موضوع عفاف و حجاب

به گفته مدیر کل روابط عمومی قوه قضائیه در چندین نوبت مسئولان مختلف قوه قضائیه در جمع معترضان سخنرانی کردند اما در همه موارد هیچ یک از افراد تجمع کننده حاضر به ورود به روابط عمومی و طرح مطالبات خود نشدند. همچنین روز سه شنبه هفته گذشته دادستان تهران برای رسیدگی مستقیم به مطالبات معترضان […]

به گفته مدیر کل روابط عمومی قوه قضائیه در چندین نوبت مسئولان مختلف قوه قضائیه در جمع معترضان سخنرانی کردند اما در همه موارد هیچ یک از افراد تجمع کننده حاضر به ورود به روابط عمومی و طرح مطالبات خود نشدند.

همچنین روز سه شنبه هفته گذشته دادستان تهران برای رسیدگی مستقیم به مطالبات معترضان به روابط عمومی مراجعه کرد اما هیچ یک از آنها حاضر به حضور در دفتر و صحبت با دادستان تهران نشد تا اینکه وی شخصاً به کانون مراجعه کرد. تا ساعت 23 یکی یکی با آنها صحبت کردم و اقدامات دادستانی تهران در حوزه عفاف و حجاب را برایشان توضیح دادم.

روز شنبه هفته جاری حجت الاسلام و المسلمین رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه با حضور در روابط عمومی مشکلات مردم را مطرح کرد و از معترضان درخواست شد برای رسیدگی به معاونت قضایی به دفتر مراجعه کنند. درخواست های آنها و صحبت با آنها و آنها نیز این درخواست را نپذیرفتند.

همچنین هماهنگی های لازم با دفتر رئیس قوه قضائیه برای معرفی عده ای به عنوان نماینده و دیدار با رئیس قوه قضائیه انجام شد که این درخواست از سوی آنان پذیرفته نشد.

سرانجام به دلیل اختلال چند روزه در تردد شهروندان و برهم زدن نظم و انضباط شهری، پلیس با معترضان برخورد کرد و تعدادی از آنان را که در برابر قانون مقاومت کردند دستگیر کرد.

با وجود اینکه هیچ یک از معترضان مذکور در حال حاضر در بازداشت نیستند و همه دیروز آزاد شدند، کانال تلگرامی منتسب به یکی از پایگاه های خبری در واکنش به این اتفاقات نوشت: این اقدام قوه قضائیه در حالی است که کوخ نشینان در حال آزار و اذیت هستند و مردم نیامدند و فقط این در حالی است که لایحه عفاف و حجاب هفته ها بلاتکلیف مانده و هنوز تصویب یا اجرایی نشده است و هیچ گونه اقدام بازدارنده ای در قبال قانون شکنان صورت نگرفته است.

در پاسخ به مطالب نادرست ذکر شده توسط این کانال خبری ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد.

معترضان در چندین نوبت پیشنهاد نمایندگان خود برای دیدار با مقامات عالی قوه قضاییه از جمله رئیس نهاد ریاست جمهوری، معاون قوه قضائیه و دادستان تهران را نپذیرفتند و اکثر آنها درخواست های کاملاً نامرتبط را مطرح کردند. به تکالیف از سیستم قضایی

اگرچه این شبکه خبری مدعی عدم اخلال در این جلسه بود، اما اختلال چند روزه در تردد شهروندان و برهم زدن نظم شهری دلیل رسیدگی پلیس به جلسات بوده است.

در خصوص لایحه عفاف و حجاب نیز ذکر این نکته ضروری است که این لایحه به دولت و سپس به شورای اسلامی ارسال شد و تقریباً 30 روز قبل از ارسال رسمی این لایحه به دولت، پیش نویس آن تقدیم روسا شد. قوا و صاحب قوه مجریه و قوه مقننه پس از مدتی نظرات اصلاحی خود را کتباً برای دارنده قوه قضاییه ارسال کرده و اصلاحات مورد نظر صاحبان قوه نیز قبل از ارائه رسمی اعمال شده است. لایحه به دولت علاوه بر نظر کارشناسان نهادهای مختلف و بسیاری از کارشناسان این حوزه، تدوین لایحه تدارکات و متن تدوین شده بر اساس اجماع سران قوا و نهادهای مسئول کشور بوده است. .

پس از تقدیم رسمی لایحه قوه قضائیه به قوه مجریه، دولت نیز برخی از اصلاحات مورد نظر جدید در این لایحه را اجرا و سپس به شورای اسلامی ارسال کرد.

گفتنی است، جلسه ای که در مقابل یکی از ساختمان های قوه قضائیه برگزار شد در حالی شکل گرفت که این شبکه خبری بلاتکلیفی لایحه عفاف و حجاب را یکی از دلایل این جلسه مطرح کرد، ضمن اینکه تصویب لایحه قانون و تبدیل آن به قانون و حتی ارسال لایحه به شورای اسلامی از وظایف دستگاه قضایی نیست.

قوه قضائیه فقط می تواند لایحه خود را به دولت تقدیم کند و دولت می تواند آن را برای بررسی به شورای اسلامی بفرستد.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه سوم خردادماه سال جاری با دو فوریت لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب مخالفت کردند و به بازنگری فوری این لایحه رای مثبت دادند و گفتند: این لایحه در حال حاضر در شورای اسلامی در حال بررسی است.

عدلیه، شاکی برای مواجهه با جرایم آشکار

برخورد نکردن قوه قضائیه با متخلفان و متخلفان در حوزه عفاف و حجاب از دیگر دلایلی بود که این شبکه خبری و برخی از شخصیت ها و رسانه ها برای توجیه نشست چند روزه مقابل روابط عمومی به آن اشاره کرده اند. دفتر قوه قضائیه ادعایی که رئیس قوه قضائیه ۲۰ تیرماه سال جاری در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آن پاسخ داد:

در موضوع ناهنجاری‌های اجتماعی اخیر، دشمن بر تغییر ذائقه مردم ایران تمرکز کرده و بدون توجه به لایحه عفاف و حجاب که این روزها در دستور کار مجلس قرار گرفته، در صدد تحقیر ارزش‌های دینی است. این موضوع از سال گذشته مورد تاکید قوه قضائیه قرار گرفته است. «بسیاری از ناهنجاری ها جرایم مشهود بوده و هست و با قوانین موجود می توان با متخلفان به ویژه افرادی که سازماندهی شده در این زمینه رفتار می کنند، برخورد کرد، اما متاسفانه به هر دلیلی به جرایم مشهود رسیدگی نمی شود».

رئیس قوه قضاییه امروز (28 تیرماه) در جلسه شورای عالی قوه قضاییه از تشکیل جلسه ای با حضور مسئولان ذی ربط برای اتخاذ تصمیمات و اقدامات لازم برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی و مظاهر آن خبر داد. گفت: در جلسه سه شنبه هفته گذشته با رئیس جمهور تاکید کردم که در حوزه توجه به ناهنجاری های اجتماعی و مظاهر آن قانون داریم و نباید منتظر لایحه مجلس در این زمینه باشیم. مقوله ممکن است زمان بر باشد؛ با این قوانین موجود می توان برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی اقداماتی انجام داد؛ رئیس جمهور نیز از این موضوع استقبال کردند و قرار است امروز جلسه ای در این خصوص تشکیل شود تا در مورد تصمیمات و اقدامات مربوطه با این شورا به توافق برسیم. حضور مسئولان مربوطه

از سال گذشته قوه قضائیه تاکید کرده است که بسیاری از ناهنجاری ها جرایم مشهود است و با قوانین موجود می توان با متخلفان به ویژه افرادی که به صورت سازماندهی شده در این زمینه عمل می کنند، برخورد کرد، اما متاسفانه به هر دلیلی این امر بدیهی است. جرم. درمان نخواهد شد.»

این در حالی است که بدون توجه به دستورات و تاکیدات رئیس قوه قضائیه، با نگاهی بسیار اجمالی به قانون جاری در خصوص رعایت عفاف و حجاب، عدم رعایت عفاف و حجاب در ملاء عام روشن می شود. و در معابر عمومی جرم عمومی و آشکار است و در این گونه موارد تکلیف ضابطان و قوه قضائیه روشن است. طبق قانون برای رسیدگی به این جرایم مسئولان نیازی به دستور مقام قضایی ندارند و می توانند به وظایف خود عمل کنند.

اکنون به نظر می رسد علیرغم شفاف سازی قانون، تاکید مکرر حجت الاسلام و المسلمین محسنی اجایی بر لزوم رسیدگی به تخلفات آشکار در حوزه عفاف و حجاب و تدوین و ارسال به موقع لایحه عفاف و حجاب. . به مجلس پس از نظرخواهی از سران قوا، جلسه بیگانه و حضور غیرقانونی چند نفر در مقابل یکی از ساختمان های قوه قضائیه و مطالبه امور خارج از حیطه وظایف قوه قضاییه است. این مرجع کمکی به حل مشکل نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=24913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.