افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
2

گرمایش زمین چگونه بر بلایای طبیعی تأثیر می گذارد؟

  • کد خبر : 247970
گرمایش زمین چگونه بر بلایای طبیعی تأثیر می گذارد؟

تحقیقات اخیر نشان می دهد که پدیده تغییر اقلیم که پیامدهای آن در نقاط مختلف جهان مشهود است، محتمل ترین توضیح برای بارش های سیل آسایی است که در روزهای اخیر در دبی باریده است. به گزارش ایسنا، بر اساس این بررسی ها، چهار ویژگی اقلیمی که می تواند نشان دهنده تاثیر تغییر اقلیم بر […]

تحقیقات اخیر نشان می دهد که پدیده تغییر اقلیم که پیامدهای آن در نقاط مختلف جهان مشهود است، محتمل ترین توضیح برای بارش های سیل آسایی است که در روزهای اخیر در دبی باریده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این بررسی ها، چهار ویژگی اقلیمی که می تواند نشان دهنده تاثیر تغییر اقلیم بر وقوع پدیده های اقلیمی غیرعادی باشد عبارتند از:

باران شدید به ازای هر یک درجه سانتیگراد افزایش متوسط ​​دمای زمین، جو می تواند حدود هفت درصد رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. این تغییر می تواند باعث تشکیل قطرات باران بیشتر و بارش شدیدتر شود، گاهی اوقات در مدت زمان کوتاهتر و در یک منطقه کوچکتر.

با در نظر گرفتن عوامل طبیعی و انسانی، کارشناسان این سوال را ارزیابی کرده اند که آیا رویدادهای شدید آب و هوایی را می توان به تغییرات آب و هوایی نسبت داد.

در مورد باران های شدید آوریل 2024 در امارات متحده عربی و عمان، نتیجه گیری دقیق در مورد نقش پدیده های تغییر اقلیم دشوار بوده است. در همان ماه بخش‌هایی از شرق آفریقا شاهد سیل شدید بود.

بارش شدید باران در این منطقه از جهان پدیده نادری است و رکوردهای زیادی برای مقایسه در اختیار محققان قرار نمی دهد. اما این نوع باران ها بین 10 تا 40 درصد شدیدتر شده اند و به گفته گروه ارتباطات آب و هوا (WWA)، محتمل ترین توضیح برای این موضوع تغییرات آب و هوایی زمین است.

هنوز خیلی زود است که بگوییم تغییرات اقلیمی دقیقاً چه نقشی در آن رویداد ایفا کرده است، اما گروه ارتباط آب و هوا دریافت که ترکیب تغییرات آب و هوا با پدیده جوی طبیعی موسوم به “دوقطبی اقیانوس هند” در ماه های اکتبر و نوامبر سال 2023 را رقم زد. شدیدتر

در سپتامبر همان سال، سیل شدید در مناطق شمالی لیبی قربانیان بر جای گذاشت. تغییرات اقلیمی زمین احتمال بارندگی شدید را تا 50 برابر افزایش داده است و سال ها تاخیر تلاش ها برای مقابله با این پدیده را مختل کرده است.

بر اساس گزارش سازمان آب و هوای سازمان ملل (IPCC)، در سطح جهانی، بارندگی شدید در بیشتر مناطق خشکی در نتیجه فعالیت های انسانی تشدید شده است. این سازمان معتقد است این روند با افزایش گرمایش جهانی ادامه خواهد داشت.

موج گرمای شدیدتر و طولانی تر – حتی افزایش جزئی در دمای متوسط ​​زمین تأثیر بسزایی در وقوع گرمای شدید دارد. در سال‌های اخیر، الگوی توزیع میانگین دمای روزانه به سمت هوای گرم‌تر تغییر کرده است و احتمال وقوع روزهای گرم‌تر و گرم‌تر را بیشتر می‌کند.

در اوایل آوریل 2024، در جریان موج گرمای شدیدی که منطقه ساحلی آفریقا را درنوردید، دمای هوا در مالی به 48.5 درجه سانتیگراد رسید و باعث افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها و افزایش تعداد مرگ و میر شد.

گروه ارتباطات اقلیم دریافته است که بدون تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت های انسانی، چنین گرمایی امکان پذیر نبوده و با تداوم گرمایش زمین، احتمال وقوع چنین پدیده هایی افزایش می یابد.

در ژوئیه 2022، در انگلستان، دمای هوا برای اولین بار به رکورد 40 درجه سانتیگراد رسید که باعث اختلال گسترده در سراسر کشور شد.

همین گروه تأیید می کند که بدون تغییرات آب و هوایی چنین وضعیتی بسیار بعید است. در عین حال، طول موج گرما در بسیاری از نقاط از جمله انگلستان طولانی تر می شود.

این وضعیت ممکن است نتیجه به اصطلاح “گنبد حرارتی” باشد.

گنبدهای حرارتی در اثر افزایش زیاد فشار اتمسفر در یک منطقه بزرگ ایجاد می‌شوند که باعث می‌شود هوای گرم به پایین رانده شده و در آنجا محبوس شود و در نتیجه دمای هوا در یک منطقه بزرگ به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

بر اساس یک نظریه، افزایش دما در قطب شمال، که تقریباً چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم شده است، بادهای شدید معروف به جریان جت را کاهش می دهد و احتمال تشکیل گنبدها را افزایش می دهد.

خشکسالی های طولانی تر کشف ارتباط بین تغییرات آب و هوا و خشکسالی های خاص می تواند دشوار باشد.

دسترسی به آب به عوامل بیشتری نسبت به دمای هوا و بارش بستگی دارد و سیستم های آب و هوایی طبیعی نقش کلیدی در این امر ایفا می کنند. این وضعیت در مورد خشکسالی که در اوایل سال 2024 در جنوب آفریقا رخ داد، مثال زده شده است.

اما ظهور امواج گرما در نتیجه تغییرات آب و هوایی می تواند باعث خشک شدن سطح زمین و تشدید خشکسالی شود. در نتیجه هوای بالای سطح زمین سریعتر گرم می شود و گرمای شدیدتری تولید می کند. با گرم شدن آب و هوا، تقاضا برای آب به ویژه برای کشاورزی افزایش می یابد و فشار بیشتری بر منابع تامین آب وارد می کند.

بخش‌هایی از شرق آفریقا بین سال‌های 2020 تا 2022 پنج فصل متوالی بارندگی ناکافی را تجربه کردند و این منطقه بدترین خشکسالی خود را در 40 سال گذشته تجربه کرد. خشکسالی تنها در سومالی 1.2 میلیون نفر را آواره کرد.

به گزارش گروه ارتباطات اقلیمی، تغییرات اقلیمی احتمال وقوع چنین خشکسالی هایی را حداقل 100 برابر افزایش داده است.

گرمایش ناشی از فعالیت های انسانی همچنین عامل اصلی بدترین خشکسالی در جنگل های بارانی آمازون در نیمه دوم سال 2023 است که حداقل در نیم قرن گذشته مشاهده نشده است.

سوخت بیشتر برای آتش سوزی جنگل ها آتش سوزی به طور طبیعی در بسیاری از نقاط جهان رخ می دهد.

در نتیجه، تعیین اینکه آیا تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد یا بدتر شدن یک آتش سوزی خاص شده است دشوار است زیرا عوامل دیگری مانند تغییر کاربری زمین نیز در این امر دخیل هستند.

سازمان آب و هوای سازمان ملل متحد معتقد است که تغییرات اقلیمی محیط مساعدتری برای گسترش آتش سوزی های جنگلی ایجاد می کند. گرمای طولانی مدت و شدید باعث تبخیر رطوبت بیشتر از خاک و پوشش گیاهی می شود و محیط خشک تری برای شعله ور شدن ایجاد می کند.

به این ترتیب عملا سوخت کافی برای آتش بدست می آید که به سرعت گسترش می یابد، به خصوص اگر همراه با باد باشد.

افزایش دما همچنین می تواند احتمال صاعقه را در شمالی ترین جنگل های جهان افزایش دهد که به نوبه خود باعث آتش سوزی در جنگل ها می شود. در سال 2023، کانادا بدترین فصل آتش سوزی تاریخ خود را تجربه کرد که طی آن حدود 18 میلیون هکتار از جنگل ها و مراتع سوخت.

گروه ارتباطات آب و هوا می گوید تغییرات اقلیمی احتمال وقوع شرایط مناسب برای آتش سوزی های گسترده در شرق کانادا را بیش از دو برابر کرده است و در نتیجه این آتش سوزی ها گسترش می یابد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس تحقیقات برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، پیش‌بینی می‌شود که در آینده به دلیل ترکیبی از تغییر اقلیم و تغییرات جنگل‌ها، وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها در سطح جهانی گسترده‌تر و شدیدتر شود. کاربری زمین

این موسسه پیش‌بینی کرده است که در صورت ادامه روند فعلی، احتمال وقوع شدیدترین شکل آتش‌سوزی جنگل‌ها ممکن است تا سال 2100 تا 50 درصد افزایش یابد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=247970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.