افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

پیشنهاد در بورس کالا، الگوی موفق در احیای صنعت سیمان

  • کد خبر : 24764
پیشنهاد در بورس کالا، الگوی موفق در احیای صنعت سیمان

به گزارش بازار، محمدعلی احمدزاده عسل کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به مزایای توسعه بورس کالا بر اقتصاد ایران، اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف آفت بزرگ رشد و توسعه صنعتی در ایران است و بهترین دستور درمان این مشکل ورود صنایع و کالاهای تولیدی در بورس کالای ایران است. احمدزاده اصل […]

به گزارش بازار، محمدعلی احمدزاده عسل کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به مزایای توسعه بورس کالا بر اقتصاد ایران، اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف آفت بزرگ رشد و توسعه صنعتی در ایران است و بهترین دستور درمان این مشکل ورود صنایع و کالاهای تولیدی در بورس کالای ایران است.

احمدزاده اصل افزود: اگر تجربه ورود کالاها به بورس کالا در 20 سال گذشته یعنی از تاسیس بورس فلزات تهران در سال 1381 تا به امروز را بررسی کنیم، شاهد توسعه صنایعی خواهیم بود که وارد بورس کالا شده اند. یکی پس از دیگری. دیگری و پدیده فاجعه بار تعیین قیمت، نظم در این صنایع نیز حذف شد.

وی بیان کرد: بر اساس این تجربه باید اعلام کرد که هر چه کالاها در بورس کالا بیشتر عرضه و معامله شود، این رویه در نهایت به نفع مردم و صنایع و بدون شک رونق بورس کالا است. اپراتورها برای شفافیت بازار مداخله دولت در اقتصاد به کنترل دقیق و شفافیت معاملات تغییر می کند.

کمک به صنعت سیمان و مصرف کنندگان
این کارشناس باتجربه بازار سرمایه به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه سیمان در بورس کالا مصداق بارز سرکوب رانت و فساد و تورم قیمتی در این بازار بود به طوری که صنایع و مصرف کنندگان در قیمت های متعادل هستند. و در بستر مشخصی از مزایای مکانیسم بورس، کالاهای منتفع و واسطه گری در بازار سیمان را نیز به وضوح کاهش داد.

دولت باید از نگاه جزئی به بازار سرمایه خودداری کند
احمدزاده عسل ادامه داد: دولت می تواند با نگاهی عاقلانه و بلندمدت به بازار سرمایه برای حفظ منافع 55 میلیون سهامدار نگاه کند و سرمایه های خاطی جامعه را به سمت این بازار هدایت کند اما متاسفانه زندگی کوتاه مدت و روزمره. چشم انداز بلند مدت برای حل موقت مشکلات، مانع بزرگی در این زمینه است.

وی تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری با نیت کنترل تورم یکی از مواردی است که متاسفانه همچنان در برخی صنایع اجرا می شود و سایه این تصمیمات همچنان بر بازار سرمایه سنگینی می کند. تجربه سال های اخیر نشان می دهد که این قیمت ها به محل رانت و فساد تبدیل شده و کمکی به کنترل تورم و سفره مردم نمی کند و دولت باید سیاست قیمت اجباری را به کلی کنار بگذارد.

عرضه خودرو در بورس کالا باعث احیای صنعت خودرو می شود
این کارشناس باتجربه بازار سرمایه در پایان به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: برخی به موضوع عرضه خودرو در بورس تنها از منظر معاملات فیزیکی و کشف قیمت نگاه می کنند. اما نکته مهم اینجاست که قرار بود در بورس کالا عرضه شود.» در زمینه تامین مالی خودروسازان و طراحی ابزارهای مالی مبتنی بر خودرو، این رویداد قطعا می تواند صنعت خودرو را احیا کند.

وی افزود: مطمئناً مصرف‌کنندگان می‌توانند از تداوم عرضه خودرو در بورس منتفع شوند و به نوعی تقاضا برای سرمایه خودرو به سمت ابزارهای مالی می‌رود و مصرف‌کنندگان واقعی می‌توانند خودرو را به طور کامل با قیمت منصفانه و بدون رویکرد قیمت گذاری اجباری.”

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=24764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.