افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

روستاهای ایلام منتظر طرح جهاد برای آبرسانی هستند 210 روستا آب شرب دارند

  • کد خبر : 246578
روستاهای ایلام منتظر طرح جهاد برای آبرسانی هستند 210 روستا آب شرب دارند

بازار؛ گروه استان ها: سال هاست که استان ایلام با پدیده ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و این امر نه تنها خسارات زیادی را در نقاط مختلف این استان به بار آورده است، بلکه در حوزه تامین آب شرب سالم و بهداشتی نیز با مشکلات فراوانی مواجه شده است بهداشتی […]

بازار؛ گروه استان ها: سال هاست که استان ایلام با پدیده ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و این امر نه تنها خسارات زیادی را در نقاط مختلف این استان به بار آورده است، بلکه در حوزه تامین آب شرب سالم و بهداشتی نیز با مشکلات فراوانی مواجه شده است بهداشتی .

لازم به ذکر است خشکسالی سال های اخیر تلاش مردم استان ایلام را با مشکل مواجه کرده است به گونه ای که بارندگی های دو سال اخیر نتوانسته این بحران را التیام بخشد.

به گفته برخی کارشناسان، کمبود آب در روستاها در آینده ای نه چندان دور منجر به از بین رفتن سیلاب ها و تالاب ها، آسیب به محیط زیست، کاهش تولیدات کشاورزی، مهاجرت، کاهش تنوع گیاهی، کاهش تولیدات دامی خواهد شد. و حساسیت دام ها به انواع بیماری ها وجود خواهد داشت.

کمبود آب آشامیدنی در روستاهای ایلام

عزت نوری یکی از اهالی روستا در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: بسیاری از روستاهای استان ایلام علیرغم فصل بهار از آب آشامیدنی کافی برخوردار نیستند و به همین دلیل در هر خیابان و محله ای با کامیون ها آب انبار دیده می شود. . ، با وجود اینکه آب تانکرها کیفیت خوبی ندارد، مردم در کانتینرها در صف ایستاده اند.

وی افزود: اگرچه آبرسانی سیار با مشکلات ریز و درشت فراوان محقق شد، اما در اکثر روستاهای ایلام منبع تامین آب آشامیدنی پایدار وجود ندارد که به تدریج کشاورزی و دامپروری روستاییان را دچار خسارات جدی و جبران ناپذیری می کند. .

کاهش حجم آب های زیرزمینی

مجید صفری یکی دیگر از اهالی روستا به خبرنگار بازار گفت: با توجه به کاهش ضخامت سطح آب زیرزمینی و کوهستانی بودن منطقه، مدت زیادی است که اکثر روستاهای این استان دچار خشکسالی و کمبود منابع آبی هستند. .

وی افزود: این مشکلات جدا از اینکه کشاورزی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و تهدید بزرگی به حساب می آید، وارد حوزه مصرف مشروبات الکلی مردم نیز شده و به معضلی جدی تبدیل شده است.

لزوم انجام اقدامات اساسی برای حل بحران کم آبی در شهرها

منیره معصومی کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: اسکان جمعیت روستایی کشور در محل سکونتشان بسیار حائز اهمیت است و این در حالی است که در سال های اخیر با بروز خشکسالی های پی در پی و مستمر، وجود دارد. مشکل عمده تامین آب شرب روستا بوده است.

وی افزود: نقش بی بدیل جمعیت روستایی کشور در تولید و تامین نیازهای راهبردی و حیاتی کشور، ثبات، استقرار و حفاظت از مرزها، عدم مهاجرت بی رویه و رشد لجام گسیخته حاشیه نشینی در شهرها و سایر عوامل مشابه لزوم انجام اقدامات و اجرای طرح های کلان برای تامین زیرساخت های اولیه روستائیان به ویژه تامین آب شرب بیش از پیش افزایش یافته است.

کاهش مشکل کم آبی در روستاهای ایلام

محمد محمدی مدیرعامل شرکت آب ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: بدون شک یکی از مهم ترین و اساسی ترین زیرساخت های هر جامعه تامین آب سالم و بهداشتی است.

وی افزود: یکی از اولویت ها تامین آب شرب روستاهای استان ایلام با برنامه ریزی دقیق و اخذ اعتبار لازم است.

مدیرعامل شرکت آب ایلام: فاز اول طرح جهاد آبرسانی به 128 روستای کم آبی و تنش آبی استان بر اساس اولین قرارداد محرومیت زدایی با بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین (ع) منعقد شد. ) استان ایلام با پیشرفت فیزیکی 76 درصدی در حال انجام است و قرارداد ثانیاً جهاد آبرسانی به 210 روستای مواجه با تنش آبی استان با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

محمدی ادامه داد: برای حل بحران کم آبی در روستاها اقداماتی از جمله آبرسانی پایدار به 71 روستای استان و رفع مشکلات آبرسانی و زیرساختی در روستاها، ساخت و بهره برداری 30 مخزن ذخیره آب با حجم 16350 مترمکعب همچنین شروع ساخت 14 مخزن ذخیره سازی با حجم 11450 مترمکعب در مناطق روستایی در نظر گرفته شده است.

فاز دوم آبرسانی به 210 شهر درگیر کم آبی به پایان رسید

این مسئول تصریح کرد: در ادامه فاز اول طرح جهاد برای آبرسانی به 128 روستای کم آبی و تنش آبی استان بر اساس اولین قرارداد محرومیت زدایی منعقده با بسیج سازندگی امیر المومنین (ع) انجام می شود. مانند). سپاه استان ایلام با پیشرفت فیزیکی 76 درصدی در حال انجام است و دومین قرارداد جهادی برای آبرسانی به 210 روستای کم آبی استان با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

روستاهای ایلام منتظر طرح جهاد برای آبرسانی هستند 210 روستا آب شرب دارند

رئیس شرکت آبفای استان ایلام در پایان گفت: طرح ها و پروژه های آبرسانی بسیاری در مناطق شهری، روستایی و حتی بخش کشاورزی استان ایلام آغاز یا تکمیل شده است و امید است با همکاری سایر دستگاه های اجرایی نیز می توان برای رفع کم آبی و کاهش مشکلات محصول اقدام جدی کرد.

طرح دولت برای حل مشکل کم آبی استان ایلام

استاندار ایلام همچنین به برخی از خدمات آبرسانی استان در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: در این مدت به 18 روستا در بخش جزمان و 13 روستا در بخش داجیوند (مرکزی هلیلان) آبرسانی شده است.

حسن بهرام نیا افزود: تکمیل تصفیه خانه ملکشاهی باید تا پایان خرداد در اولویت قرار گیرد و تصفیه خانه فاضلاب ایلام نیز به صورت قراردادی (BOT) و تکمیل فاضلاب مهران و ایوان نیز باید انجام شود. راه اندازی و در حال اجرا. برنامه کار.

استاندار ایلام با اشاره به آبرسانی به روستاهای شهرستان چوار با مشارکت بسیج سازندگی سپاه پاسداران افزود: در قالب آبرسانی به مناطق محروم، بیش از 14 روستای محروم دارای آبرسانی شده است. مشارکت بهداری استان و قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران.

نماینده ارشد دولت در استان ایلام یادآور شد: بر اساس دستور مخبر معاون اول رئیس جمهور 18 میلیارد ریال برای تعمیر و بهسازی سیل بندهای شهرستان ایلام اختصاص یافت.

استاندار ایلام افزود: به همت پایگاه بسیج سازندگی سپاه آبرسانی به 128 روستای استان با پیشرفت فیزیکی 75 درصد در حال اجراست و قرار است این تعداد روستا با یک روستا به 210 روستا افزایش یابد. اعتبار. 800 میلیارد تومان در استان.

تامین نیازهای اساسی جوامع روستایی به ویژه آب آشامیدنی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است که حفظ و بقای جمعیت روستایی در سکونتگاه های کنونی را تضمین می کند و از این رو تلاش می شود تا آب سالم و پایدار برای جمعیت روستاها تامین شود استان ایلام یکی از اهداف اساسی است که مسئولان ذیربط باید با جدیت به آن توجه کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=246578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.