افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

دلیل نخوابیدن؛ اصلا میشه نخوابید؟

  • کد خبر : 244666
دلیل نخوابیدن؛  اصلا میشه نخوابید؟

دنیای رویاها و رویاها هیجان انگیز و جذاب است، اما بسیاری از مردم ادعا می کنند که مدت هاست رویایی ندیده اند. امروزه بسیاری از کارشناسان و محققین در این مورد تحقیق می کنند تا بدانند دلایل بی خوابی شما چیست و آیا ممکن است فردی اصلا نخوابد. در این مقاله با ما همراه باشید […]

دنیای رویاها و رویاها هیجان انگیز و جذاب است، اما بسیاری از مردم ادعا می کنند که مدت هاست رویایی ندیده اند. امروزه بسیاری از کارشناسان و محققین در این مورد تحقیق می کنند تا بدانند دلایل بی خوابی شما چیست و آیا ممکن است فردی اصلا نخوابد. در این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل و عوارض نخوابیدن را بررسی کنیم.

خواب چیست؟

روانشناسان، فیلسوفان و پزشکان نظریه های متفاوتی در مورد خواب و رویا دارند. آنها به طرق مختلف توضیح می دهند که رویاها چیست و چرا خواب می بینیم. به طور کلی رویا مجموعه ای از تصاویر ذهنی و اتفاقاتی است که در هنگام خواب می بینیم. رویاها نتیجه فعالیت زیاد بیرونی ترین لایه مغز است که به آن نئوکورتکس می گویند، اما سایر قسمت های مغز را نیز درگیر می کند.

واضح ترین رویاها در طول خواب REM رخ می دهد. در این دوره فعالیت مغز بسیار زیاد است و ما خواب های زیادی می بینیم. محققان بر این باورند که اکثر افراد 4 تا 8 بار در شب می خوابند و می گویند احتمال اینکه خواب ندیدید بسیار کم است، اما ممکن است به دلایل مختلف خواب های خود را به خاطر نیاورید. به عنوان مثال، مصرف برخی داروها، کافئین و الکل بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می گذارد. این مواد باعث اختلال در خواب می شوند و وقتی از خواب بیدار می شوید خواب هایتان را به یاد نمی آورید.

چرا خواب می بینیم؟

چندین نظریه در این زمینه وجود دارد. برخی از کارشناسان خواب می گویند که رویا دیدن در واقع فرآیند پردازش و ذخیره داده ها در مغز است. آنها معتقدند یکی از اهداف عملی رویاها انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است. این اتفاق زمانی می افتد که ما می خوابیم و فعالیت بدنی نداریم و به این حالت پردازش تصویر می گوییم خواب و می گوییم خواب دیده ایم. ذهن ما هر روز اطلاعات زیادی از محیط اطرافمان دریافت می کند. ما در طول زندگی خود احساسات مختلفی را تجربه می کنیم و همیشه بار عاطفی سنگینی را با خود حمل می کنیم. وقتی می خوابیم، مغز تمام اطلاعات دریافتی را ترتیب و سازماندهی می کند. به گفته این کارشناسان، رویاها بازتابی از پردازش، درک و ذخیره این رویدادها هستند.

رابطه بین بی خوابی و کیفیت خواب

خواب دیدن یکی از نشانه های خواب سالم است. برخی از کارشناسان می گویند محتوای رویاها نیز مهم است و باید به آن توجه کرد. الگوهای خواب بهم ریخته، کابوس های مکرر و وحشت های شبانه از علائم اختلالات خواب هستند و بر سلامت جسم و روان تأثیر می گذارند. گاهی اوقات مشکلات عاطفی و نگرانی های روزمره در هنگام خواب خود را نشان می دهد و چرخه خواب را مختل می کند و باعث می شود باور کنید که نمی خوابید یا کابوس های عجیبی می بینید. روانشناسان مختلفی در مورد کیفیت خواب نظریه داده اند، اما محققان می گویند هنوز تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد و تحقیقات زیادی در مورد رابطه مستقیم بین رویاها و کیفیت خواب وجود ندارد.

دلیل نخوابیدن چیست؟

شاید تعجب کنید که چرا من نمی توانم بخوابم؟ طبق تحقیقات، بسیاری از مردم می گویند که آخرین باری که خواب دیده اند را به یاد نمی آورند. این افراد گاهی نگران می شوند و از پزشک و درمانگر خود می پرسند که آیا نخوابیدن طبیعی است؟

طبق تحقیقات، وقتی می گوییم خواب نمی بینیم، در واقع دچار فراموشی عمیق هستیم و نمی توانیم رویاهای خود را به خاطر بسپاریم. محققان بر این باورند که متغیرهای زیادی بر خواب انسان تأثیر می گذارد. توجه به این متغیرها به شما کمک می کند الگوی خواب خود را بهتر بشناسید و متوجه شوید که چرا نمی خوابید. در زیر مهم ترین دلایلی که چرا نمی خوابیم را مرور می کنیم.

1. اختلالات خواب

اختلالات خواب یکی از دلایل بی خوابی است. این اختلالات انواع مختلفی دارند. آپنه خواب، سندرم پاهای بی قرار، نارکولپسی و بی خوابی شایع ترین اختلالات خواب هستند که کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهند. اختلالات خواب مرحله REM خواب را کوتاه می کند و دیگر رویا نمی بینید. کارشناسان می گویند خواب و سلامت روان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و اگر به اختلالات خواب توجه نکنید، دچار مشکلات روانی زیادی خواهید شد.

2. استرس

استرس حاد و مزمن باعث کوتاه شدن زمان خواب و کاهش کیفیت آن می شود. زمانی که در طول روز استرس های مختلفی دارید، مرحله REM خواب کوتاه می شود و خواب نمی بینید، در نتیجه صبح روز بعد ذهن شما همچنان خسته است. استرس حل نشده احتمال افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر و فرسودگی شغلی را افزایش می دهد. همه اینها دوباره چرخه خواب شما را مختل می کند و توانایی شما برای به خواب رفتن و ماندن در خواب عمیق را از شما سلب می کند.

3. افسردگی

طبق تحقیقات، اکثر افراد مبتلا به افسردگی با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنند. خواب زیاد، بی خوابی، خواب سبک و اختلال در خواب از شایع ترین مشکلات این بیماران است. هنگامی که چرخه خواب شما کامل نباشد، در طول روز احساس خستگی، بی حالی و خستگی شدید می کنید. روانپزشکان معتقدند عدم درمان افسردگی باعث اختلال در مرحله REM خواب و مشکلات حافظه می شود.

4. مصرف مواد مخدر

بدون شک استفاده از داروها باعث کاهش کیفیت خواب می شود. این مواد در واکنش های شیمیایی مختلف بدن شرکت می کنند و بر سلامت جسمی و روحی تأثیر منفی می گذارند. طبق تحقیقات، اثرات الکل، ماری جوانا و سایر مواد افیونی تقریباً یکسان است و چرخه خواب را مختل می کند. زمانی که فردی این مواد را مصرف می کند، مرحله REM خواب را از دست می دهد و مغز او فرصتی برای بازسازی خود در طول خواب ندارد. کارشناسان می گویند مصرف مداوم و اعتیاد به این مواد عوارض جانبی آنها را بدتر می کند. مصرف همزمان چند نوع دارو نیز بسیار خطرناک است و احتمال اختلالات خواب جدی را افزایش می دهد.

5. مشکلات حافظه

بسیاری از بیماری ها بر حافظه انسان تأثیر می گذارد. بیماری هایی که حافظه را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از: اختلال شناختی خفیف، آلزایمر و زوال عقل. بیماری های حافظه و برخی داروها نیز باعث فراموشی و پراکندگی خاطرات می شود. هنگامی که مشکل حافظه دارید، رویاهای خود را به خاطر نمی آورید و فکر می کنید زمانی که مرحله REM شما کامل شده است و در حال خواب دیدن هستید، خواب نمی بینید و آنها را به یاد نمی آورید.

6. کم خوابی

بی خوابی یا کم خوابی از طرق مختلفی بر چرخه خواب تأثیر می گذارد. گاهی اوقات کم خوابی باعث می شود بیشتر رویاپردازی کنید و برخی اوقات باعث می شود رویاهای خود را کاملاً فراموش کنید. مشکلات تمرکز، ضعف حافظه، تحریک پذیری و احساس ضعف جسمانی مهم ترین علائم کم خوابی است که باید جدی بگیرید.

برای رویاپردازی چه کنیم؟

بهداشت خواب: نخوابیدن

بیشتر مردم دوست دارند رویاهای خود را به خاطر بسپارند و به آنها فکر کنند. برخی از افراد فکر می کنند که با تجزیه و تحلیل و مرور رویاهای خود می توانند خود و نیازهای خود را بهتر بشناسند. در زیر راه حل هایی به نام روش های درمان بی خوابی را بررسی می کنیم. برخی از این تمرینات کمی چالش برانگیز به نظر می رسند، اما با تکرار آنها رویاهای خود را بهتر به یاد خواهید آورد.

1. بهداشت خواب

رعایت بهداشت خواب یکی از مهمترین کارهایی است که باید در طول روز انجام دهید. با رعایت بهداشت خواب، کیفیت خواب شما بهبود می یابد و ذهن و بدن شما در طول روز شاداب تر می شود. بهداشت خواب یعنی هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. اتاق خواب خود را تاریک و خنک نگه دارید. تمیزی و نظم اتاق نیز بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد. یک برنامه خواب منظم ایجاد کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید. کمی مطالعه، دور شدن از وسایل الکترونیکی و مدیتیشن به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید و هنگام خواب آرامش بیشتری داشته باشید.

2. بررسی رویا

وقتی از خواب بیدار شدید، فوراً دست به تلفن همراه خود نزنید. مدتی آرام در رختخواب خود بمانید و سعی کنید رویاهای خود را مرور کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر رویاهای شما واضح و واضح نباشد. تصاویر کوتاهی را که از رویاهای خود به یاد می آورید در ذهن خود تصور کنید و برای چند لحظه روی آنها تمرکز کنید. کمی مراقبه روی تصاویر جداگانه به مغز کمک می کند تا رویای شما را بازسازی کند و آنچه را که خواب دیده اید به خاطر بیاورد. این تمرین به مرور زمان ذهن شما را تقویت می کند و دیگر رویاهایی را که می بینید از حافظه شما پاک نمی کند.

3. رویاها را بنویسید

یک دفترچه یادداشت و مداد کنار تختتان بگذارید و به محض بیدار شدن رویاهایتان را یادداشت کنید. هر چیزی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. تا جایی که ممکن است، جزئیات و احساسات رویاهای خود را روی کاغذ بیاورید. این تمرین را باید بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب انجام دهید. هر چه بیشتر نوشتن را به تعویق بیندازید، احتمال اینکه رویاهایتان را فراموش کنید بیشتر می شود.

4. از مصرف مواد مخدر خودداری کنید

از مصرف دارو خودداری کنید. الکل، نیکوتین، ماری جوانا و سایر مواد مخدر با عملکرد ذهن تداخل دارند و حافظه شما در به خاطر سپردن رویاها مشکل دارد. علاوه بر این، برای بهبود سلامت کلی بدن خود، باید از مصرف این مواد به طور کامل اجتناب کنید.

5. مثبت اندیش باشید

در مورد رویاهای خود مثبت باشید. نگرش مثبت به شما کمک می کند زودتر به اهداف خود برسید. ذهن خود را پریشان نکنید و خود را مجبور نکنید که رویاها را به خاطر بسپارید. مطمئن شوید که مغز شما با آرامش و نگرش مثبت بهتر کار می کند و روند تمرین برای شما آسان تر خواهد شد.

6. درمان بیماری ها

اگر با اختلالات خواب مشکل دارید، به درمان آنها فکر کنید. پزشکان با مهار بیماری های جسمی به شما کمک می کنند کیفیت خواب خود را افزایش دهید. آنها علائم اختلالات خواب را با داروهای مختلف، اصلاح سبک زندگی و سایر روش های درمانی کاهش داده و از بین می برند، بنابراین در طول دوره درمان، کیفیت خواب شما بهبود می یابد و می توانید رویاهای خود را بیشتر به خاطر بسپارید. علاوه بر این، سلامت عمومی بدن شما را نیز بهبود می بخشد.

بهبود کیفیت خواب

اهمیت خواب با کیفیت را نمی توان نادیده گرفت. همه ما می دانیم که بدن برای بازیابی جسمی و روحی به خواب نیاز دارد. تحقیقات نیز این نظریه را تایید می کند و همه پزشکان و روانشناسان خواب با کیفیت کافی را توصیه می کنند. امروزه بسیاری از افراد با مشکل خواب مواجه هستند و این مشکل زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. برای بهبود کیفیت خواب خود، می توانید چند اقدام ساده را در برنامه زندگی خود بگنجانید:

  • ایجاد محیط خواب مناسب (دمای اتاق را تنظیم کنید و از محصول خواب مناسب استفاده کنید).
  • از مصرف محرک ها قبل از خواب خودداری کنید.
  • اجتناب از کافئین، نیکوتین و الکل در اواخر شب؛
  • محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی در اواخر شب؛
  • اجتناب از چرت زدن در طول روز؛
  • ورزش منظم روزانه.

آخرین کلمه

هر شب که می خوابیم وارد دنیای رویاها می شویم. رویاها اغلب مرموز و جذاب هستند. اکثر مردم دوست دارند رویاهای خود را به خاطر بسپارند، اما امروزه خواب ندیدن یکی از مشکلات رایج در زندگی افراد مدرن است. محققان می گویند همه خواب می بینند، اما ممکن است شما آنها را به یاد نیاورید. برای حل این مشکل می توانید از راه حل های ساده اما موثر برای بهبود کیفیت خواب خود استفاده کنید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظر خود را برای ما بنویسید.


نحوه خرید: مجموعه صوتی خودمراقبتی
سلامتی با ارزش ترین دارایی انسان است




فروشگاه اسمارتک نیوز بود؟  مجموعه صوتی روابط عاطفی و ازدواج.

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسرمان ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=244666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.