افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

فرزندپروری مستبدانه؛ والدین قدرتمند چگونه فرزندان خود را تربیت می کنند؟

  • کد خبر : 244335
فرزندپروری مستبدانه؛  والدین قدرتمند چگونه فرزندان خود را تربیت می کنند؟

فرزندپروری مستبدانه یکی از محبوب ترین شیوه های فرزندپروری است. والدین مقتدر نسبت به فرزندان خود خونگرم و مهربان هستند و در عین حال محدودیت های مفیدی را تعیین می کنند. این والدین به شخصیت و فردیت فرزندان خود احترام می گذارند و هدف آنها تربیت فرزندان مستقل، شاد و موفق است. در این مقاله […]

فرزندپروری مستبدانه یکی از محبوب ترین شیوه های فرزندپروری است. والدین مقتدر نسبت به فرزندان خود خونگرم و مهربان هستند و در عین حال محدودیت های مفیدی را تعیین می کنند. این والدین به شخصیت و فردیت فرزندان خود احترام می گذارند و هدف آنها تربیت فرزندان مستقل، شاد و موفق است. در این مقاله ویژگی ها، مزایا و معایب سبک فرزندپروری مستبدانه را بیان می کنیم. با ما بمان.

فرزندپروری مستبدانه چیست؟

سبک فرزندپروری مستبدانه گاهی «سبک دموکراتیک» نامیده می شود. ممکن است برخی فکر کنند که سبک «اقتدارگرا» به معنای رفتار سخت‌گیرانه و مستبدانه والدین است، اما والدین مستبد به اندازه والدین مستبد سختگیر نیستند و مانند والدین سهل‌گیر تسلیم درخواست‌های هر کودک نمی‌شوند. اگرچه این والدین رفتار بسیار دوستانه و محبت آمیزی نسبت به فرزندان خود دارند، اما محدودیت های خاصی را برای آنها در نظر می گیرند. حفظ اقتدار در عین مهربانی، الگویی است که والدین مقتدر از آن پیروی می کنند.

ویژگی های والدین مقتدر

مهمترین و تأثیرگذارترین ویژگی والدین مقتدر عبارتند از:

  • آنها به افکار و احساسات فرزندان خود توجه می کنند.
  • آنها به منصف بودن و احترام گذاشتن به دیگران اهمیت می دهند.
  • آنها به کودک شما اجازه می دهند تا درباره قوانین و محدودیت ها صحبت و مشورت کند.
  • آنها محدودیت ها و انتظارات معقولی را تعیین می کنند و به خوبی با فرزندان خود ارتباط برقرار می کنند.
  • آنها ترجیح می دهند به جای ترساندن یا دوستی بیش از حد با آنها، فرزندشان را توانمند کنند.
  • آنها اجازه می دهند فرزندشان شکست بخورد و در صورت درخواست کودک حمایت و راهنمایی خود را انکار نمی کنند.

برندا آرلانو، روانشناس و متخصص اضطراب کودک می گوید: «والدین مستبد فرزندان خود را یک فرد کامل می بینند و با آنها با محبت و شفقت رفتار می کنند. “بهترین و مهمترین ویژگی سبک فرزندپروری مستبد این است که آنها به آرامی فرزندان خود را تشویق می کنند تا از منطقه راحتی خود خارج شوند، چیزهای جدید را امتحان کنند و خود را به چالش بکشند.”

مزایای فرزندپروری مستبدانه

این سبک فرزندپروری باعث می شود کودکان نظم و انضباط را بیاموزند. طبق تحقیقات، سبک فرزندپروری مستبدانه فرزندانی انعطاف پذیر، با اعتماد به نفس، خوش اخلاق و شاد به وجود می آورد. در این قسمت از مقاله مهم ترین جنبه های مثبت این سبک فرزندپروری را به شما می گوییم.

1. آموزش مسئولیت پذیری

فرزندان والدین مستبد می دانند که در نهایت مسئولیت انتخاب های خود را بر عهده دارند و این باعث می شود همیشه سعی کنند تصمیمات خوبی بگیرند. این کودکان معمولاً تحت فشار همسالان قرار نمی‌گیرند و در یادگیری مهارت‌های اساسی زندگی پیشرفت خوبی دارند.

2. توجه بیشتر

گفتیم والدین مستبد به فرزندان خود احترام می گذارند. این ویژگی باعث می شود که کودکان این شیوه رفتار محترمانه و احترام به والدین و دیگران را از والدین خود بیاموزند. رفتار محترمانه این کودکان به آنها کمک می کند تا در محیط های اجتماعی به خوبی پیشرفت کنند و با معلمان و همسالان خود به خوبی کنار بیایند.

3. تاب آوری را تقویت کنید

فرزندان والدین مستبد مجازند شکست بخورند و از اشتباهات خود درس بگیرند. تجربه شکست باعث می شود این کودکان انعطاف پذیر باشند و بتوانند بر چالش ها و آسیب های زندگی غلبه کنند. اینکه کودک اشتباه کند و از نو شروع کند به این کودکان کمک می کند تا مهارت های حل مسئله را بیاموزند و عزت نفس خود را به بهترین شکل ممکن افزایش دهند.

4. تقویت مهارت های رهبری

کودکانی که در سبک فرزندپروری مستبدانه تربیت می‌شوند، به دلیل مهارت‌های تصمیم‌گیری، اعتماد به نفس پیدا می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهد نقش‌های رهبری را به خوبی انجام دهند. این افراد در حالی که برای نظرات و نظرات دیگران ارزش قائل هستند، در مدیریت چالش ها و تصمیم گیری های دشوار خوب عمل می کنند. این ویژگی ها همان چیزی است که یک رهبر خوب و موفق به آن نیاز دارد.

5. پیشرفت تحصیلی

والدین مستبد برای موفقیت تحصیلی فرزندان خود سخت تلاش می کنند. چه یک کار هفتگی یا یک پروژه خاص، والدین قوی همیشه ابزارهایی را که برای موفقیت به آنها نیاز دارند در اختیار فرزندان خود قرار می دهند. البته این حمایت به معنای انجام تکالیف فرزند توسط والدین نیست. کودک تمام تکالیفش را به تنهایی انجام می دهد، اما می داند که هر جا نیاز به کمک یا راهنمایی داشته باشد، والدینش در کنارش خواهند بود. بر اساس تحقیقات، اکثر کودکانی که با سبک اقتدارگرایانه بزرگ می شوند، دانش آموزانی موفق و کوشا در مدرسه هستند.

معایب سبک فرزندپروری مستبدانه

گفتیم که فرزندپروری مستبدانه یکی از پرطرفدارترین شیوه های فرزندپروری است و جالب است که روانشناسان نیز این شیوه فرزندپروری را برای تربیت بهتر فرزندان پیشنهاد می کنند. با این تفاسیر به سختی می توان معایب و مشکلات این سبک را پیدا کرد.

کودکان در مراحل مختلف رشد، رفتارهای غیر قابل پیش بینی زیادی دارند. گاهی ممکن است کودک پرخاشگر یا لجباز شود که یکی از مراحل رشد شخصیت محسوب می شود. تحمل چنین رفتارهایی برای والدین مستبد بسیار سخت است، زیرا تلاش کرده اند فرزندان خود را به بهترین نحو تربیت کنند و طبیعتاً از آنها انتظارات زیادی دارند.

دکتر نالین می گوید: “صبر راز موفقیت در این مواقع است. صبور باشید و در هر مرحله از رشد کودک، نیاز پشت هر رفتار خاص را شناسایی کنید و سپس با توجه به روحیه اش با او رفتار کنید.” مهربانی و در عین حال حفظ اقتدار چیزی است که به شما کمک می کند بر چالش ها به بهترین شکل غلبه کنید.”

تفاوت بین سبک های فرزندپروری مستبدانه و مستبد

گاهی اوقات والدین به دلیل شباهت اسمی، سبک های فرزندپروری مستبدانه و مستبدانه را با هم اشتباه می گیرند، اما باید بدانید که این دو سبک فرزندپروری بسیار متفاوت هستند. اگرچه هر دو سبک محدودیت هایی را برای کودکان تعیین می کنند، اما والدین مستبد به اندازه والدین مقتدر مهربانانه و محبت آمیز رفتار نمی کنند.

برای درک بهتر تفاوت این دو سبک آموزشی به این مثال توجه کنید. موقعیتی را تصور کنید که در آن دو نوجوان از یک فروشگاه مواد غذایی شکلات می دزدند. نحوه برخورد والدین هر کودک با این موضوع، تفاوت بین این سبک های فرزندپروری را مشخص می کند.

1. رفتار والدین مستبد.

  • وقتی کودک به خانه می آید، با توجه به نوع جرمش مجازات می شود.
  • به مدت 2 هفته از سرگرمی های مورد علاقه خود محروم خواهید شد.
  • شما باید شکلات را برگردانید و از صاحب مغازه عذرخواهی کنید.
  • پدر و مادرش با او صحبت می کنند و توضیح می دهند که چرا دزدی اشتباه است.
  • والدین احساسات فرزندان خود را می پذیرند و به آنها هشدار می دهند که این رفتار را تکرار نکنند.

2. رفتار والدین مستبد چگونه است

  • وقتی کودک به خانه می آید، والدین سر او فریاد می زنند و پدر او را می زند.
  • پدر و مادرش او را از خوردن شام محروم می کنند و با خشونت با او در مورد عواقب تکرار آن صحبت می کنند.

نتیجه

پسر پدر و مادر قدرتمندی تنبیه شد اما با حمایت و راهنمایی پدر و مادرش متقاعد شد که دزدی اشتباه است و دیگر نباید این کار را انجام دهد. علاوه بر تنبیه بدنی، پسر والدین مستبد هیچ بازخورد یا راهنمایی کافی در مورد اینکه چرا دزدی اشتباه است دریافت نکرد و والدینش هیچ حمایتی از او نکردند.

نمونه هایی از رفتار فرزندپروری در سبک فرزندپروری مستبدانه

صحبت مادر با پسرش - والدین مستبدانه

خوب است که سبک های فرزندپروری را بشناسید و تصمیم به اتخاذ آن بگیرید، اما مهم است که بدانید چگونه آن را در دنیای واقعی عملی کنید. برای آشنایی بیشتر شما با سبک فرزندپروری مستبدانه، در این قسمت سناریوهایی از نحوه رفتار والدین مقتدر در موقعیت های مختلف را به شما می گوییم.

1. زمان تماشای تلویزیون

والدین مستبد معمولاً محدودیت زمانی برای تماشای تلویزیون تعیین می کنند، اگرچه سن و موقعیت های فردی فرزندشان را نیز در نظر می گیرند. کودکانی که از دستورالعمل های تعیین شده پیروی می کنند، ممکن است به عنوان پاداشی برای رفتار خوب، تلویزیون بیشتری تماشا کنند.

2. زمان بازی

فرزندان والدین مستبد ایده روشنی دارند که قبل و بعد از بازی با دوستان خود چه کاری انجام دهند. این کودکان به خوبی از محدودیت های بازی آگاه هستند و می دانند در جایگاه مهمان و میزبان چگونه رفتار کنند و در حین بازی به چه توصیه هایی عمل کنند.

3. خوردن

والدین مستبد به فرزندانشان اجازه دسترسی 24 ساعته به انواع غذاها را نمی دهند. اما اگر بچه هایشان واقعا غذا را دوست ندارند، به آنها اجازه می دهند ساندویچ کوچکی از غذای مورد علاقه شان درست کنند.

4. موقعیت های اضطرابی

والدین مقتدر به کودکان کمک می کنند تا با اضطراب مقابله کنند و آنها را قادر می سازند تا با ترس های خود روبرو شوند. کودکی را در نظر بگیرید که نگران رفتن به کمپ مدرسه است. در این شرایط والدین مقتدر احساسات کودک را تایید و آرام می کنند و در عین حال به کودک می گویند که امیدوارند کودک در اردو شرکت کند و از آن لذت ببرد.

چگونه یک پدر قدرتمند باشیم؟

والد مستبد بودن آسان نیست و نیازمند زمان و تلاش زیادی است. نکاتی که در اجرای سبک فرزندپروری مستبدانه باید رعایت شود عبارتند از:

  • در برخورد با فرزندتان دلسوز، دلسوز، همدل و فهمیده باشید.
  • از تکنیک های خشونت آمیز والدین پرهیز کنید.
  • عواقب شکستن مرزها را از قبل تعیین کنید و به آنها پایبند باشید.
  • برای فرزندتان وقت بگذارید و فعالیت مورد علاقه او را با هم انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که همه اعضای خانواده به مرزها و قوانین احترام می گذارند.
  • فرزندتان را به مستقل بودن تشویق کنید و اجازه دهید با عواقب طبیعی اعمالش روبرو شود.
  • زمانی که کودک می داند چگونه گوش دهد یا به محدودیت های تعیین شده احترام بگذارد، او را تحسین کنید.

آخرین کلمه

به گفته روانشناسان، سبک فرزندپروری مستبدانه سبکی ایده آل است که علاوه بر حفظ نظم و انضباط در زندگی، باعث می شود کودکان مستقل و با اعتماد به نفس رشد کنند. اگر شما هم می خواهید این سبک فرزندپروری را در پیش بگیرید، به یاد داشته باشید که مهم ترین اصل این است که «با رفتار دوستانه و مهربان، اقتدار را حفظ کنید».

سبک فرزندپروری شما چیست؟ به نظر شما سبک استبدادی چه مزایا و معایبی دارد؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


مهم ترین و سخت ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزندان، تربیت فرزندان شاد و سالم امروز و فردای انسان های موفق است.



لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=244335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.