افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
1

پایگاه هوایی نواتیم که سپاه به آن حمله کرد کجاست؟

  • کد خبر : 244036
پایگاه هوایی نواتیم که سپاه به آن حمله کرد کجاست؟

به گزارش مانیبان، تاسیس این پایگاه هوایی به اوایل سال 1947 برمی گردد، زمانی که برای اولین بار یک فرودگاه در شمال صحرای نقب برای نیروی هوایی اسرائیل ساخته شد. این فرودگاه بر روی یک سایت باستان شناسی ساخته شد و در سال های اولیه آن مالهتا نام داشت. این پایگاه در سال 1983 به […]


به گزارش مانیبان، تاسیس این پایگاه هوایی به اوایل سال 1947 برمی گردد، زمانی که برای اولین بار یک فرودگاه در شمال صحرای نقب برای نیروی هوایی اسرائیل ساخته شد. این فرودگاه بر روی یک سایت باستان شناسی ساخته شد و در سال های اولیه آن مالهتا نام داشت. این پایگاه در سال 1983 به عنوان یک پایگاه هوایی جدید، مدرن و دو باند با بودجه مشترک دولت اسرائیل و ایالات متحده به عنوان بخشی از استقرار مجدد نیروی هوایی اسرائیل پس از توافقنامه کمپ دیوید، بازگشایی شد. از سال 1979 تا 1982، دو پایگاه هوایی دیگر به نام‌های رامون و پایگاه هوایی اودا در نقب ساخته شد. باند سوم در پایگاه نواتیم در اواسط دهه 2000 به عنوان بخشی از پروژه ای برای جابجایی فعالیت های نظامی که قبلا در فرودگاه بن گوریون انجام شده بود در نظر گرفته شد.

اکنون پس از سال ها این پایگاه هوایی که به عنوان مهم ترین پایگاه نیروی هوایی اسرائیل شناخته می شود، هدف موشک های بالستیک ایران قرار گرفت. پس از این حمله، مقامات نظامی ایران اعتراف کردند که هواپیماهای دخیل در حمله به سفارت ایران در دمشق از این پایگاه هوایی به پرواز درآمده اند.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که پهپادها و موشک‌های ایرانی تأسیسات و فرودگاه‌های نظامی را در مناطق فلسطین اشغالی هدف قرار می‌دهند و آتش‌سوزی پس از انفجارهای بزرگ در آنجا رخ می‌دهد. شبکه تلویزیونی I24 اسرائیل صبح روز بعد از حمله، وقوع انفجاری در صحرای نقب را تایید کرد.

در همین رابطه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از آسیب رساندن به یک پایگاه نظامی در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد. شبکه المنار نیز به نقل از منابع خصوصی از اصابت مستقیم حداقل 15 موشک به پایگاه هوایی نواتیم در جنوب فلسطین اشغالی و از کار افتادن این پایگاه خبر داد.

رسانه های فلسطینی نیز تصاویری از لحظه اصابت چند موشک به این پایگاه در جنوب فلسطین اشغالی منتشر کردند. رسانه‌های کشورمان نیز تأیید کردند که در چارچوب پاسخ قاطع ایران به رژیم صهیونیستی از جمله اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، فلسطین با موشک و پهپاد و پایگاه هوایی «نواتیم» واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی بمباران شد. ، هدف بود. بررسی اخبار مربوط به ارتش ایران نشان می دهد که نیروی هوافضای سپاه پاسداران در سال گذشته یک مانور موشکی شبیه سازی شده با محوریت پایگاه هوایی ناواتیم اسرائیل انجام داده است. اما چرا پایگاه هوایی نواتیم مهم است؟

شبکه المیادین با انتشار گزارشی در این باره نوشت: این پایگاه هوایی در 1100 کیلومتری ایران و در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر بئرشبه و در نزدیکی موشاو نواتیم در صحرای نقب قرار دارد و این پایگاه به عنوان مهمترین پایگاه هوایی است. برای اسرائیل، هدف اصلی است. این جدیدترین مدل هواپیمای F-35 است که نیروی هوایی اسرائیل از آمریکا خریداری کرده است.

این پایگاه دارای یک فرودگاه سه باند است که اخیراً برای پذیرش این نوع هواپیما بهبود یافته است. این پایگاه در واقع مقر اسکادران پشتیبانی ترابری 103 سوپر هرکول، اسکادران عملیاتی جنگنده 116 و 140 F-35، اسکادران آموزشی 117 (آموزش خلبانی F-35)، اسکادران شناسایی اطلاعاتی و اسکادران 12 ویژه رئیس جمهور است. تعداد زیادی از هواپیماهای جاسوسی ارتش اسرائیل است.

طرحی قبلاً در اسرائیل مورد بحث قرار گرفته بود که بر اساس آن و با توجه به اینکه ظرفیت فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در نزدیکی تل‌آویو برای سال‌ها به حد مجاز رسیده است، ملاحظاتی برای تبدیل کلی یا جزئی یکی از پایگاه‌های هوایی ارتش اسرائیل به یک پایگاه غیرنظامی مطرح شده است. . فرودگاه یا گسترش آن از این رو، علاوه بر تبدیل کامل پایگاه هوایی رامات داوید در شمال اسرائیل، استفاده دوگانه از پایگاه هوایی ناواتیم نیز مورد بحث قرار گرفت.

زیرا گفته می شد با احاطه بیابان و تنها چند آبادی می توان آن را بدون مشکل بزرگ گسترش داد. نزدیکی به شهر در حال رشد Beersheba (حدود 15 کیلومتر دورتر) نیز یکی از این مزیت ها بود. اما نیروی هوایی اسرائیل به شدت با این پیشنهاد مخالفت کرد. زیرا او معتقد بود که تبدیل آن به فرودگاه غیرنظامی پرواز هواپیماهای نظامی را بیش از حد محدود می کند.

از سوی دیگر رادار باند ایکس متعلق به آمریکا در این پایگاه قرار دارد. این رادار توانایی شناسایی تهدیدات هوایی از فاصله حدود 50 کیلومتری را دارد و زمان هشدار بیشتری را برای اسرائیل فراهم می کند. اکنون که موشک های ایران توانسته به سلامت به این پایگاه برسد، بار دیگر گمانه زنی ها درباره توان دفاعی اسرائیل و آمریکا در برابر حملات موشکی ایران به وجود آمده است.

منبع: خبرآنلاین


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=244036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.