افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

افزایش مستمری کارگران بازنشسته کجا رفت؟ / مبلغ وام مورد نیاز در سال جدید.

  • کد خبر : 242674
افزایش مستمری کارگران بازنشسته کجا رفت؟  / مبلغ وام مورد نیاز در سال جدید.

ایلانا نوشت: فروردین 1403 به پایان رسید اما تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی همچنان مبهم است. سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار را مبنای افزایش مستمری بازنشستگان خود قرار می دهد اما قانون محدودیتی برای این افزایش تعیین نکرده است. کمپین بازنشستگان: ماده 96 قانون تامین […]

ایلانا نوشت: فروردین 1403 به پایان رسید اما تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی همچنان مبهم است. سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار را مبنای افزایش مستمری بازنشستگان خود قرار می دهد اما قانون محدودیتی برای این افزایش تعیین نکرده است.

کمپین بازنشستگان:

ماده 96 قانون تامین اجتماعی باید اعمال شود

ماده 96 قانون تامین اجتماعی به صراحت دستور «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان معادل هزینه زندگی» داده و در ماده ۱۱۱ این قانون تاکید شده است که افزایش حداقل مستمری از افزایش حداقل دستمزد مصوب بیشتر نباشد. شورای عالی کار کمتر باشد، بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه زندگی و بیشتر از افزایش حقوق کارگران افزایش یابد.

اما اراده چندانی برای عمل به ماده 96 قانون تامین اجتماعی وجود ندارد. در هفته های اخیر بازنشستگان با عضویت در کمپین های اینترنتی و برگزاری تجمعات در مقابل سازمان تامین اجتماعی خواستار اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی و افزایش حقوق و دستمزد بر اساس حداقل سبد معیشتی شده اند، اما آیا این مطالبات از سوی سازمان تامین اجتماعی جدی گرفته می شود. مدیران سازمان تامین اجتماعی؟

مستمری بگیران تامین اجتماعی امیدوارند در شرایط تورمی کنونی که حداقل سبد هزینه های زندگی از مرز 30 میلیون تومان گذشته است. افزایش حقوق آنها محدود به 35 و 22 درصد مصوبه شورای عالی کار نبود، بلکه محمد اسدی (رئیس شورای عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) از تشکیل جلسه ای در روزهای اخیر برای بررسی افزایش حقوق خبر می دهد. از 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی بی نتیجه بود.

تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان هنوز مشخص نیست

اسدی در این خصوص گفت: در روزهای اخیر جلسه ای با مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی و معاونان وی درباره افزایش مستمری بازنشستگان و سرعت این افزایش داشتیم اما به نتیجه نرسیدیم. این جلسه نتیجه ای نداشت و مقرر شد هفته آینده مجددا تشکیل جلسه داده و در مورد افزایش مستمری 1403 تصمیم گیری شود.

رئیس شورای عالی بازنشستگان تامین اجتماعی درباره پیشنهادات این نهاد عالی و مطالبات بازنشستگان صنفی گفت: خواسته ما اجرای دقیق قانون است. ما به صراحت خواستار اجرای قانون هستیم. به ویژه ماده 96 قانون تامین اجتماعی باید اعمال شود و مستمری بازنشستگان بر اساس افزایش هزینه های زندگی افزایش یابد.

به گفته اسدی، پیش بینی می شود میزان افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در جلسه هفته آینده با حضور مدیرعامل، مدیریت و کارشناسان سازمان تعیین شود.

آیا از اردیبهشت ماه مستمری بازنشستگان افزایش می یابد؟

آیا کار تصمیم گیری و ارتباط تا پایان اردیبهشت به پایان می رسد؟ آیا بازنشستگان در اردیبهشت ماه افزایش مستمری دریافت می کنند و مابه التفاوت مستمری اردیبهشت ماه پرداخت می شود؟

اسدی در پاسخ به این پرسش ها گفت: ما طلبه پرونده هستیم و با تمام قوا پیگیر موضوع هستیم اما همه چیز به تلاش و اراده طرف مقابل بستگی دارد. امیدواریم این اتفاق بیفتد، یعنی در اردیبهشت ماه مراحل اداری طی شود و افزایش مستمری کارگران بازنشسته اجرایی شود.

وی تاکید کرد: انتظار بازنشستگان و فعالان صنفی آنها این است که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در حوزه افزایش مستمری بازنشستگان و ابلاغ آنها، همکاری لازم و افزایش مستمری بازنشستگان در اردیبهشت ماه را داشته باشند. ضمناً مابه التفاوت فروردین ماه نیز به همراه مستمری فروردین ماه به حساب مستمری بگیران واریز می شود.

این فعال صنفی بازنشستگان با بیان اینکه «در هفته ها و ماه های اخیر هزینه های زندگی افزایش چشمگیری داشته است و مستمری بگیران با مستمری دریافتی از عهده این هزینه ها بر نمی آیند»، تاکید کرد: هر چه زودتر تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان مشخص شود، بهترین کار را انجام می دهند. ; بازنشستگان با مستمری دریافتی نمی توانند هزینه های ماهانه خود را تامین کنند و مشکلات معیشتی آنها نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. بنابراین تسریع در روند افزایش مستمری ها نیازی انکارناپذیر است و امیدواریم متولیان تامین اجتماعی به این موضوع توجه کنند.

میزان وام بازنشستگان در سال جدید مشخص نیست.

موضوع مهم دیگر بازنشستگان خدمات اجتماعی و میزان وام است. مبلغ وام مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1402 بالغ بر 20 میلیون تومب بوده که مستمری بگیران به ناچیز بودن این مبلغ اعتراض داشتند. 20 میلیون تومان برای خرید ساده ترین وسایل زندگی هم کافی نیست. این در حالی است که هنوز سامانه ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری باز نشده و مشخص نیست میزان وام لازم چقدر افزایش پیدا می کند. آیا تامین اجتماعی افزایش منطقی مبلغ وام را می پذیرد؟

رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور درباره وام و خدمات اجتماعی به بازنشستگان گفت: هنوز در ابتدای سال هستیم و جلسات مربوط به طرح کرامت و مبلغ وام برگزار نشده است. به افزایش سهمیه و میزان وام های مورد نیاز بازنشستگان ادامه می دهیم و امیدواریم در سال جدید سهمیه کافی برای وام بازنشستگان را فراهم کنند.

اسدی در خصوص میزان وام و افزایش آن در سال جدید، گفت: میزان وام هنوز مشخص نیست. ما تا به امروز هیچ جلسه ای در این زمینه نداشته ایم، اما انتظار داریم که میزان وام مورد نیاز به میزان قابل توجهی افزایش یابد. وام ضروری باید برای رفع مشکلات بازنشستگان و رفع نیازهای زندگی در صورت لزوم کافی باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=242674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.