افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
4

دریاچه مهارلو شیراز زمان سفر و مسیر دسترسی.

  • کد خبر : 242558
دریاچه مهارلو شیراز زمان سفر و مسیر دسترسی.

ایران جایی است که برای هر سلیقه ای سفری را رزرو کرده است. با یک جست و جوی ساده و مختصر در اینترنت می توانید مکان هایی معادل کشورهای خارجی را پیدا کنید، اما آنقدرها هم شناخته شده نیستند. اگر اهل ماجراجویی هستید، این بار یک پیشنهاد بی نظیر برای شما داریم. نظر شما در […]

ایران جایی است که برای هر سلیقه ای سفری را رزرو کرده است. با یک جست و جوی ساده و مختصر در اینترنت می توانید مکان هایی معادل کشورهای خارجی را پیدا کنید، اما آنقدرها هم شناخته شده نیستند. اگر اهل ماجراجویی هستید، این بار یک پیشنهاد بی نظیر برای شما داریم. نظر شما در مورد سفر به صورتی ترین نقطه ایران چیست؟ جایی که زمین صورتی و آسمان آبی روشن با خطوط صورتی و پرندگان صورتی است؟ حتما تعجب می کنید که آیا چنین مکانی در ایران وجود دارد؟ باید بگوییم بله. دریاچه مهارلو شیراز همان است که در این مقاله مجله گردشگری آمده است. امروز پرواز کن مقصد سفر بعدی را به شما معرفی می کنیم.

درباره دریاچه مهارلو شیراز

تالاب مهارلو یکی از ویژگی های سروستان در استان فارس است که در بین عموم مردم به دریاچه مهارلو معروف است با 24 هزار هکتار وسعت یکی از بیشترین بازدید مقاصد گردشگری در ایران مسافرانی که به شیراز سفر می کنند باید بازدید از این دریاچه را در برنامه سفر خود قرار دهند. این دریاچه یکی از مناطق شکار ممنوع مهارلو شیراز است.

نکته جالب این است که این دریاچه فصلی است و در فصل تابستان قسمت زیادی از آن خشک می شود و به یکی از بزرگترین ذخایر نمک ایران تبدیل می شود. اما در پاییز و زمستان به دلیل بارندگی های جوی دوباره شارژ می شود و زندگی به جریان صورتی تالاب باز می گردد.

آب دریاچه مهارلو از سیلاب های غرب شیراز می آید که توسط رودخانه های خشک شیراز، چناره و سلطان آباد جمع آوری شده و به سمت مهارلو می ریزد. همچنین در اطراف این تالاب چشمه های متعددی وجود دارد که در نهایت به مهارلو می ریزد.

این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر و پناهگاه حیات وحش است و با سفر به آن می توان پرندگانی مانند آنگوت، فلامینگو، تنجه، انواع کاکای، گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع آنتلوپ، حواصیل، سبزه اردک را مشاهده کرد. و اردک اردک. علاوه بر این حیوانات وحشی مانند شغال، کفتار، گربه وحشی و روباه در کنار دریاچه زندگی می کنند.

ویژگی های دریاچه مهارلو شیراز

تاریخچه دریاچه مهارلو در شیراز

دریاچه صورتی مهارلو شیراز نام‌های زیادی مانند مهلو، مهلویه و مهلوبه دارد و در گذشته به آن جانکل یا دریاچه نمک نیز می‌گفتند. جغرافی نویسان و سفرنامه نویسان بزرگ تاریخ نیز در کتاب های خود از این دریاچه یاد کرده اند، مثلاً اصطخاری و ابن بطوطه دریاچه را مهارلو جمکان و ابن بلخی و حمدالله مستوفی آن را محلویه نامیده اند.

دریاچه مهارلو شیراز

زندگی دریاچه مهارلو شیراز 20000 سال قدمت دارد و حدود هزار سال پیش املاح این رودخانه شروع به جمع شدن کرد و امروزه در دو ایالت دریاچه آبی و دریاچه نمک پذیرای مسافران ماجراجو است. در مورد نام فعلی این دریاچه باید گفت که چون شهرکی به نام مهارلو در نزدیکی آن وجود دارد به مرور زمان همین نام را به دریاچه نیز دادند.

دریاچه مهارلو شیراز کجاست؟

دریاچه مهارلو بدون شک در محتوا بهترین جاهای دیدنی شیراز جمع شده است. این دریاچه بر اساس تقسیم بندی کشورها در منطقه کهنجان شهرستان سروستان استان فارس قرار دارد و در فاصله کمی از شهر شیراز قرار دارد. دسترسی به دریاچه مهارلو از شیراز تا جاده فسا باید 60 کیلومتر طی کنید. این دریاچه در 18 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و در نزدیکی روستای دشت گل یا مهارلو قرار دارد. فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز 30 دقیقه با ماشین و بدون ترافیک است و روستای مهارلو بعد از دریاچه قرار دارد و اگر بخواهید به این روستا برسید باید از شیراز حدود 1 ساعت رانندگی کنید. این مکان گردشگری با ویژگی های منحصر به فرد خود در ضلع جنوبی نقشه ایران قرار دارد و در سفر به شیراز می توانید از آن دیدن کنید.

دریاچه مهارلو شیراز کجاست؟

چرا دریاچه مهارلو صورتی است؟

آب دریاچه مهارلو بر خلاف سایر دریاچه های ایران به رنگ صورتی است و دلیل آن وجود نوعی جلبک در آب دریاچه است. این جلبک ها که سالینا نامیده می شوند، با گرم شدن هوا غلظت نمک آب دریاچه را افزایش می دهند و به نوعی باعث تغییر نوع کلرید سدیم منیزیم و سولفات سدیم در آب می شوند. در نتیجه رنگ آب دریاچه به جای آبی، صورتی مایل به قرمز می شود.

دریاچه مهارلو شیراز

جالب است بدانید که این جلبک ها به دلیل درخشندگی زیاد و شوری بیش از حد آب در این دریاچه رشد می کنند و هیچ خطری برای محیط زیست ندارند و حتی غذای میگوی آب شور، میگوی آب نمکی به اندازه سانتی متر یا میگوی مهاجر هستند. . فلامینگوها

آب و هوای دریاچه مهارلو شیراز

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد دریاچه مهارلو در فصول گرم سال آب خود را از دست می دهد. به همین دلیل مهم است که بدانید در طول سفر می خواهید دریاچه آب ببینید یا دریاچه نمک. از ابتدای فصل پاییز تا اواسط فروردین بهترین فصل برای بازدید از دریاچه مهارلو است زیرا پرآب ترین حالت آن را خواهید دید و هوا خنک و بسیار مطبوع است.

اگر گرمای هوا برایتان مهم نیست و می خواهید صورتی ترین دریاچه را ببینید، بهتر است سفر خود را به تابستان موکول کنید. البته در این زمان می توانید عکس های زیبایی از قسمت های نمکی دریاچه بگیرید و قسمت هایی را ببینید که آب هنوز صورتی روشن است.

مسیرهای دسترسی به دریاچه مهارلو شیراز

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از ماشین استفاده کنید. البته جای نگرانی نیست. اگر با هواپیما یا قطار به شیراز سفر کرده اید، می توانید به راحتی به تورهای گردشگری بپیوندید، خودتان ماشین کرایه کنید و یا تاکسی بگیرید و برگردید. برای رسیدن به این دریاچه باید از جاده شیراز به فسا رفت و حدود 60 کیلومتر رانندگی کرد تا به روستای مهارلو یا دشت گل رسید که این دریاچه نیز در آن قرار دارد.

مسیرهای دسترسی به دریاچه مهارلو شیراز

وضعیت دریاچه مهارلو برای سکونت

به طور کلی زندگی در دریاچه مهارلو شیراز ممنوع است. زیرا این منطقه بخشی از حیات وحش شیراز است. همچنین شرایط محیطی دریاچه اجازه اقامت طولانی یا کمپینگ در آن را نمی دهد. متاسفانه امروزه این دریاچه با خطرات زیست محیطی و خشکسالی مواجه است.

وضعیت دریاچه مهارلو برای سکونت

سفری به شیراز و دریاچه صورتی آن

شیراز شهر عشق و شور و شعر است. مکانی که در آن می توانید انواع زیبایی ها را ببینید و لذت ببرید. دریاچه ای در نزدیکی شیراز وجود دارد که یکی از متفاوت ترین نقاط ایران است. دریاچه صورتی مهارلو. این تالاب که به دریاچه صورتی ایران معروف است، زیستگاه حیات وحش و پرندگان مهاجری مانند فلامینگو است. آب این دریاچه به دلیل وجود نوع خاصی از جلبک ها صورتی رنگ شده و به دلیل فصلی بودن بیشتر آب آن در تابستان تبخیر شده و تبدیل به رسوب نمک می شود. اگر این مکان را از نزدیک دیده اید، تجربه صورتی ترین نقطه ایران را برای ما بگویید.

سوالات متداول در مورد دریاچه مهارلو در شیراز

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو بر اساس تقسیم بندی کشورها در شهرستان کهنجان شهرستان سروستان استان فارس و در 18 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو چیست؟

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از شیراز وارد بزرگراه فسا شوید و حدود 30 دقیقه رانندگی کنید تا به دریاچه برسید. همچنین می توانید با حدود 1 ساعت رانندگی به شهر مهارلو یا دشت گل برسید.

چرا رنگ دریاچه مهارلو صورتی است؟

دریاچه مهارلو شیراز محل زندگی نوعی جلبک به نام شور است که غلظت نمک آب دریاچه را افزایش می دهد و با گرم شدن هوا رنگ آن به صورتی متمایل به قرمز تغییر می کند.

آیا می توان در دریاچه مهارلو شنا کرد؟

خیر آب این دریاچه بسیار شور است و نمی توانید در این مکان کمپ بزنید یا شنا کنید.

آیا دریاچه مهارلو همیشه پر آب است؟

دریاچه نو مهارلو شیراز دریاچه ای فصلی است و در فصل تابستان به دلیل کاهش سطح آب تبدیل به مخزن نمک می شود. این تالاب در فصل پاییز و زمستان دوباره آبیاری می شود و به حالت قبل باز می گردد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=242558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.