افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

حیات شاهرود در گرو حفظ «شاهوار» است.

  • کد خبر : 242443
حیات شاهرود در گرو حفظ «شاهوار» است.

نادا شمس، بازار: رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم پنجشنبه 9 فروردین برای دومین بار به استان سمنان سفر می کنند. این در حالی است که این سومین سفر حجت الاسلام رئیسی در سه سال اخیر به دیار سه هزار شهید است. قومس در نظر گرفته شده است. وی برای اولین بار به عنوان رئیس […]

نادا شمس، بازار: رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم پنجشنبه 9 فروردین برای دومین بار به استان سمنان سفر می کنند. این در حالی است که این سومین سفر حجت الاسلام رئیسی در سه سال اخیر به دیار سه هزار شهید است. قومس در نظر گرفته شده است. وی برای اولین بار به عنوان رئیس قوه قضائیه به استان سمنان سفر کرد. بار دوم در دفتر ریاست جمهوری در زمان ریاست دولت و همزمان در 22 آبان 1400 در سفر استانی به سمنان سفر کرد و در فروردین ماه برای سومین بار به سمنان سفر کرد. 1403.

استانی که مهد معلمان دین و اخلاق و توانمندی های فراوان در صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، خدمات و… است اما با کم آبی به عنوان بزرگترین معضل جامعه امروز مبارزه می کند. از این نظر مردم شهرستان و مناطق شاهرود خشمگینبسطام، رویان و… مطالبات مهمی از رئیس جمهور منتخب مردم دارند. رئیس جمهور به خوبی می داند که آب موضوع مهم تری برای استان سمنان نیست.

زندگی و ثروت

حیات و مرگ انسان و گیاه و جانوران شهرستان شاهرود به شاهوار وابسته اند. این سوالی است که در سفر حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه و اولین سفر ایشان با لباس ریاست جمهوری به استان با وجود همه موانع مطرح شد. و بی میلی مردم شهرستان شاهرود را نفر دوم کشور بشنوند.

ساکنین این منبع مهم آبرسانی در شهرک شاهرود، دشت بسطام و اراضی زراعی و باغی رویان در زیر نمی توانم صبر کنم و… نزد آنها اقتدار مادری دارد. دایی تامین کننده آب چیست دایی رگ هایی که زیر پوست شاهرود جریان دارند را تغذیه می کند تا مردم بتوانند در سطح زندگی کنند و درآمد کسب کنند.

شاهوار بلندترین قله البرز شرقی یک دهه پیش در چنگال معدن رها شد. معدن قرار داده شد و کندن درختان ممنوع شد قطعات، اقامت کردن ویرانی، تخریب آبراه ها، تخریب چشمه ها، تخریب آبراه ها، تاثیر بر منابع آه تو زیرزمینی و … خسارات هنگفتی دید.

یکی از مهمترین منابع معیشتی و اقتصادی مردم شهرستان شاهرود کشاورزی است که نیاز کامل به آب دارد و اگر شاهوار نباشد میزان کشاورزی این شهرستان نیز ضعیف می شود. بدون شاهوار در شاهرود کشاورزی نیست و بدون کشاورزی چرخ اقتصاد شرق استان سمنان نمی چرخد ​​و این پیوند تنگاتنگ آب و محیط زیست با اقتصاد مردم است.

اهمیت شاهوار

شاهوار بلندترین قله البرز شرقی یک دهه پیش در چنگال معدن رها شد. معدن قرار داده شد و کندن درختان ممنوع شد قطعات، اقامت کردن ویرانی، تخریب آبراه ها، تخریب چشمه ها، تخریب آبراه ها، تاثیر بر منابع آه تو زیرزمینی و … خسارات هنگفتی دید. خساراتی که اگر عزم مردم متدین و خداجوی شهرستان شاهرود نبود تا امروز ادامه داشت زیرا سه گنه «زور» سال هاست که گلوی این افراد را می فشارد.

شاهوار، مهمترین منبع آبی شهرستان شاهرود، سالیان دراز تخریب شد و هجوم مردم از اقشار مختلف از معلمان، اساتید دانشگاه، تجار و کارمندان گرفته تا فعالان محیط زیست، فعالان مدنی، ارتباطات رسانه ای و منابع طبیعی، منجر به تصویب نهایی این معدن نباید تمدید شود. اکنون در آستانه دومین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان، مردم امیدوارند مجوز این معدن مخرب برای همیشه بسته شود.

دعوا برای سومین بار

مطالبه‌ای که برای سومین بار از حجت‌الاسلام رئیسی مطرح می‌شود، مطالبه بحق علاقه‌مندانی است که در سال‌های 1377، 1400 و اکنون در سال 1403 به ریاست حجت‌الاسلام رسیدند و مردم امیدوارند با سومین مهم، تحقق یافته و دغدغه های مردم نیز برطرف می شود. مردمی که جان و معیشت و حیثیتشان در گرو آب و ثروت است.

امیدواریم در سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان بالاخره شاهد شیرین شدن ذائقه مردم شهرستان شاهرود و استان سمنان در خصوص شاهوار باشیم.

شاهواری که به عنوان یخچال طبیعی در شیب هوا عمل می کند، نقش متعادل کننده رطوبت و دمای هوا را در شاهرود، شاهواری، تامین کننده آب چاه ها و کانال ها، شاهواری که منشأ گونه های جانوری و گیاهی کمیاب است، شاهواری، که حتی به عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. ملی شده است، اما همچنان برای زنده ماندن برای تأمین بقای مردم می جنگد.

امیدواریم در سفر دوم رئیس دولت سیزدهم به استان سمنان در نهایت شاهد شیرین شدن ذائقه مردم شهرستان شاهرود و استان سمنان نسبت به شاهوار باشیم. مردمی که هنوز شیرینی سیلی تنبیهی سپاه به اسرائیل، شیرینی عید فطر، عید بندگی، شیرینی نوروز و بهار طبیعت را به یاد دارند و امروز عیدی دیگری از رئیس جمهور می خواهند.

*خبرنگار و فعال مدنی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=242443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.