افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

مسئولیت سازمان های مختلف در حوزه فناوری به یک موضوع تبدیل شده است.

  • کد خبر : 241239
مسئولیت سازمان های مختلف در حوزه فناوری به یک موضوع تبدیل شده است.

به گزارش بازار، سادینا آبایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات خانه ایران با انتقاد از مسئولیت سازمان های مختلف در حوزه فناوری گفت: این موضوع باید حل شود که چرا تصمیمات و اقداماتی در این زمینه انجام می دهند. از طرف وزارتخانه یا سایر نهادها و سازمان هایی که برای این منظور تصمیم می […]

به گزارش بازار، سادینا آبایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات خانه ایران با انتقاد از مسئولیت سازمان های مختلف در حوزه فناوری گفت: این موضوع باید حل شود که چرا تصمیمات و اقداماتی در این زمینه انجام می دهند. از طرف وزارتخانه یا سایر نهادها و سازمان هایی که برای این منظور تصمیم می گیرند، نباشد.

آبایی در آخرین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات خانه ایران برخی از مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را برشمرد و ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه فاوا این است که چندین سازمان خود را می دانند. متولی آن باشد و متقابلاً وزارت ارتباطات که باید متولی قانونی این اداره در مدیریت آن حضور ضعیفی داشته باشد.

آبایی افزود: به عنوان مثال وزیر ارتباطات در شورای پول و اعتبار یا شورای گفت وگو که 11 وزارتخانه در آن حضور دارند، حضور ندارد. باید حل شود که چرا تصمیمات و اقدامات در این زمینه از سوی وزارتخانه نیست و نهادها و ارگان های دیگر در این زمینه تصمیم گیری می کنند.

وی با اشاره به لزوم تعیین معنای دقیق شعار جهش تولید با مشارکت مردم تا سال 1403 گفت: حضور مردم در اقتصاد نیازمند ابزارهایی از جمله تضمین امنیت سرمایه گذاری ها و فعالیت اقتصادی است.

یکی از موانع توسعه فناوری، چالش تامین برق مورد نیاز است
در این جلسه علی اصغر انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات به برنامه های این معاونت برای تحقق شعار سال و اهداف دیده شده در برنامه هفتم پرداخت و گفت: جدا از پیام ویژه. منطقه اقتصادی، این وزارتخانه مناطق ویژه اقتصادی دیگری را در اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز راه اندازی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی توسعه این وزارتخانه تامین برق است، تصریح کرد: این پروژه ها به حدود 20 مگاوات برق نیاز دارند که در حال حاضر شبکه برق توان تامین و انتقال آن را ندارد. البته در توسعه شبکه و تولید برق با شرکت برق مشارکت خواهیم کرد اما این کار زمان بر است.

انصاری با ابراز امیدواری از نهایی شدن برخی پروژه های فناوری با کمک بخش خصوصی در پایان دولت تصریح کرد: مناطقی را در اصفهان و مشهد به عنوان پارک داده شناسایی کرده ایم و برای توسعه به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی افزود: پارک دیتا در مشهد 70 درصد پیشرفت کار دارد و در اصفهان کار شروع شده و در حال پیشرفت است.

معاون برنامه ریزی وزارت ارتباطات در تشریح برنامه این معاونت در زمینه تولید، توسعه زیرساخت ها و برنامه ریزی گفت: توسعه بازار دولتی، بازار داخلی و بازار خارجی از اهداف حوزه تولیدی است. . باید تلاش کنیم مازاد تولید ملی را از طریق بازاریابی خارجی صادر کنیم.

وی تاکید کرد: آنچه مشخص است تولیدکنندگان در تامین ارز، سازوکارهای گمرکی و بانک مرکزی مشکلات زیادی دارند. سعی می کنیم با مکاتبات مختلف موانع تولید را برطرف کنیم. در بحث تجهیزات و سیستم ها لیست نیازهای خود را به تولیدکنندگان اعلام می کنیم و مشکلات این دسته از تولیدکنندگان را در فرآیند تولید شناسایی و برطرف می کنیم.

انصاری ادامه داد: تلاش می کنیم برنامه دو ساله را از اپراتورها دریافت کنیم. زیرا بخش بزرگی از اپراتورها به هوشمندسازی در صنایع مختلف پرداخته اند.

انصاری با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت ها، بسترها و خدمات پایه یکی از برنامه های اصلی وزارت ارتباطات با همکاری متولیان است، گفت: بیشتر توسعه اقتصاد دیجیتال مربوط به این بخش است. توسعه بازار محتوا، بازار بازی، بازار خدمات هوشمند، بازار هوش صنعتی و بازار ترافیک و دسترسی پرسرعت همگی از اهداف توسعه این بخش هستند.

انصاری با اذعان به اینکه جایگاه وزارت ارتباطات در برخی از مراکز تصمیم گیری ضعیف است، ادامه داد: باید تلاش کنیم این جایگاه به وزارتخانه برگردد. از جمله برنامه های این وزارتخانه می توان به توسعه نظام تعرفه و الگوی اقتصادی، تدوین قوانین، ضوابط و مقررات، تدوین استانداردها و نظارت بر شاخص ها اشاره کرد.

باید از واردکنندگان تجهیزات زیرساخت فناوری حمایت شود
حمیدرضا واشقانی فراهانی نایب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات خانه ایران نیز در این جلسه گفت: سال گذشته فعالان حوزه فناوری مشکلاتی داشتند که همچنان پابرجاست. سهم ارز وارداتی در این بخش به 85 درصد کاهش یافت و 15 درصد از وجوه ما حذف شد. در واقع علیرغم گستردگی نیازهای وارداتی در این زمینه، سهم ارزی حوزه فناوری در سال گذشته تنها 5 میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: قرار بود از اواخر اسفندماه ثبت سفارش 1403 را آغاز کنیم اما تاکنون حتی یک سفارش ثبت نشده است. در شرایط فعلی باید 120 روز برای تخصیص ارز منتظر بمانیم، یعنی در حال حاضر فصل بهار را برای واردات از دست داده ایم. با این رویه سهمیه فصل چهارم را هم از دست خواهیم داد.

وی با انتقاد از تمرکز وزارت ارتباطات بر تولید گفت: در منطقه فاوه تنها ظرفیت تولید بخشی از تجهیزات در داخل کشور وجود دارد و بیشتر تجهیزات وارداتی است. واردکننده ای که تجهیزات زیرساختی کشور را تامین می کند نیز باید حمایت شود.

واشقانی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات باید متولی حوزه ارتباطات باشد نه نهادهای دیگر، افزود: متأسفانه در حال حاضر وزارت صمت در خصوص سهمیه ارزی یا اولویت های وارداتی در این زمینه تکلیف را مشخص می کند. با این رویه حتی در نگهداری سیستم های موجود نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

در ادامه این نشست فعالان حوزه فناوری به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند. داود ادیب، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: باید مشخص شود که هدف از مشارکت مردم تغییر مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد است یا واقعاً به معنای مشارکت در تصمیم گیری است. -ساخت. و گنجاندن آنها در برنامه ها. اگر اعتماد بین مردم و دستگاه دولتی ایجاد شود، مشارکت مردم نیز محقق خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب حوزه فناوری ایران در شاخص‌های جهانی این بخش، ادامه داد: اگر هدف وزارتخانه ارتقای این شاخص‌ها است، بهتر است برنامه‌ریزی شود و جلو برود.

زهرا بختیاری یکی از فعالان حوزه فناوری نیز خواستار شفاف سازی زیرساخت های اینترنتی شد. وی گفت: یکی از ابزارهای مهم مشارکت مردمی اینترنت است. ما نمی توانیم هیچ پلتفرم و سایتی را بدون نت فعال کنیم، اما هیچ اطمینانی در مورد فضای زیرساخت اینترنت وجود ندارد. اگر سرعت خالص کم اما پایدار باشد، همچنان می توان فعالیت را برنامه ریزی کرد. اما در شرایط فعلی چشم اندازی وجود ندارد.

عدم فعالیت وزارت ارتباطات باعث فعال شدن نهادهای موازی شده است
محسن معصوم مهر مشاور حقوقی کمیسیون فاوا با انتقاد از انفعال وزارت ارتباطات افزود: این وزارتخانه به طور کامل از اختیارات خود استفاده نمی کند و در برخی موارد در نظارت بر قوانین حاکم بر این حوزه غیر فعال است. این انفعال باعث فعال شدن نهادهای موازی مانند سازمان تعزیرات و… شده و وزارتخانه را در سایه رها کرده است.

ساجد نیک مهر مشاور کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به عدم حضور فعالان فناوری در نمایشگاه ایران گفت: قبل از اینکه هند و پاکستان مزیت های ما را در حوزه فناوری پوشش دهند باید اقداماتی انجام شود. حتی وزارت ارتباطات باید برای توسعه این حوزه یارانه بدهد. به خصوص در شرایط فعلی که بسیاری از نیروهای ما در حال مهاجرت هستند. وزارت باید چشم انداز بین المللی خود را با تعامل بیشتر با کمیسیون فاوا گسترش دهد.

بیگی از فعالان حوزه فناوری نیز از فعال شدن شرکت های بزرگ در پروژه های زیرساختی انتقاد کرد و گفت: باید بتوان از شرکت های جدید برای ورود به این پروژه ها حمایت کرد. نکته دیگر این است که الزاماتی که از سوی وزارتخانه به اکوسیستم نوآوری می رسد به درستی استاندارد نشده است. در این زمینه، کمیسیون فاوا می تواند فعال شود و به استانداردسازی این الزامات کمک کند.

فریبرزنژاد دادگر، دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران نیز با اشاره به اینکه منطقه فاوا مانند سایر نقاط جهان یک منطقه امنیتی محسوب می شود، اظهار داشت: درست است که در دنیا تدابیری برای تامین امنیت وجود دارد. اما مشکل اینجاست که در کشور ما اقدامات در این زمینه بیشتر معطوف به بخش اقتصادی اکوسیستم است تا بخش فنی آن. درخواست ما از وزارتخانه رسیدگی به این مشکل است.

در پایان این جلسه انصاری با پذیرش برخی انتقادات پیشنهاد کرد برنامه وزارت ارتباطات در سال جاری در جلسات منظم ماهانه با کمیسیون فاوا بررسی شود تا موانع موجود در این برنامه به سرعت شناسایی و برطرف شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=241239

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.