افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

بازار سنتی اردبیل مظهر تجارت و دین است/ قیصره اردبیل دیدنی است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 239481
بازار سنتی اردبیل مظهر تجارت و دین است/ قیصره اردبیل دیدنی است – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

خبرگزاری بیشتر; گروه استان ها – عادل جوادزاده; وقتی به مرکز شهر اردبیل قدم می گذارید، منظره ای از تجلی تجارت و دین توجه هر جهانگرد و بیننده ای را به خود جلب می کند که با ترکیبی از کاخ ها و تیمچه ها، بخشی از تاریخ و هویت را در دل خود نگه می […]

خبرگزاری بیشتر; گروه استان ها – عادل جوادزاده; وقتی به مرکز شهر اردبیل قدم می گذارید، منظره ای از تجلی تجارت و دین توجه هر جهانگرد و بیننده ای را به خود جلب می کند که با ترکیبی از کاخ ها و تیمچه ها، بخشی از تاریخ و هویت را در دل خود نگه می دارد. این شهر. و بازار قیصریه یکی از مهم ترین آنهاست. جزء آن محسوب می شود.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل در مرکز شهر در دو طرف خیابان امام خمینی قرار دارد. این بازار از شمال به میدان امام حسین یا میدان تاشه، از جنوب به خیابان آیت الله طالقانی، بلوار آیت الله مروج اردبیلی و میدان فجر، از شرق به خیابان آیت الله کاشانی و از غرب به خیابان آیت الله کاشانی.ناصرعلی صوفی منتهی می شود.

بازار تاریخی و سنتی اردبیل در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است اما در طول این قرون و وجود چندین مسجد کوچک و بزرگ در داخل و اطراف بازار از جمله مسجد جامع اردبیل و مسجد اعظم شکل اصلی و سنتی خود را حفظ کرده است. . به مرکز مهم تجاری و مذهبی اردبیل تبدیل شده است.

صفویه، رونق بخش بازرگانی در بازار اردبیل

یک کارشناس طلا و مسائل تاریخی از اردبیل تصریح کرد: بازار بزرگ اردبیل یکی از آثار تاریخی این شهر محسوب می شود که احتمالاً قدمت آن به قرن هفتم و هشتم هجری قمری و حتی بیشتر از آن می رسد.

بویوک جامعی در گفتگو با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: در برخی منابع از جمله آثار متبرکه و کتیبه های قرن چهارم میلادی. ح، نام این بازار ذکر شده است، آن را صلیب توصیف کرده و مسجدی در وسط آن اشاره کرده اند. از آن

وی گفت: بازار اردبیل در قرن هفتم و هشتم هجری از رونق خوبی برخوردار بود اما عمده رونق آن مربوط به دوره صفویه است.

جامعی افزود: علت این امر این است که این شهر خاستگاه سلاطین صفوی، مرکز مذهبی و همچنین محل آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی و دیگر اسلاف سلاطین صفوی بوده و این شهر و بازار آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. و رفاه.

وی تصریح کرد: در زمان شاه طهماسب اول بازارهای اردبیل از رونق زیادی برخوردار بود که شامل بقالی، لباس فروشان، قصابی ها، خراطان، سراجان، قیصریه و ده ها کاخ دیگر بود.

این پژوهشگر تاریخی و مذهبی اردبیلی تصریح کرد: مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در دوره صفویه و بر اساس روایات تاریخی دارای موقوفات بسیاری از جمله خانه های اطراف بقعه، مغازه ها، حمام ها و بازار اردبیل بوده است.

جامعی افزود: عواید حاصل از این کمک ها صرف امور خیریه در سطح شهرستان شد که می توان به رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم مظلوم و خانواده های مستضعف اشاره کرد.

بازار سنتی اردبیل دیدنی است.

«حسین حسین» در بازار تاریخی اردبیل

بازار کنونی اردبیل نمایانگر آثار دوره صفویه و قاجاریه است و دارای بخش‌های مختلفی از جمله راسته‌ها، تیمچه‌ها، سراها، مسجد و گرمابه است. در داخل این بازار، مسجد جامع و مسجد جامع نیز وجود دارد.

این بازار در دهه اول محرم پذیرای حسینیان و زنجیر و زنجیر محله های شش گانه اردبیل است که عشق امام حسین (ع) را بر سینه خود حمل می کنند و در کوی و برزن به عزاداری آن حضرت می پردازند.

در دهه اول محرم اهالی بازار و کاسبه مغازه ها و منازل خود را به روی عزاداران می گشایند و با سرو چای و خرما و حلوای این حسینیان، تصویر زیبایی از عشق به اهل بیت را در سرای اهل بیت ترسیم می کنند. قلب تجارت اردبیل

کارشناس میراث فرهنگی اردبیل گفت: بازار تاریخی اردبیل خانه ها و تیمچه های بسیار زیبایی دارد که مشاهده هر کدام ما را با تاریخ و تمدن اردبیل آشنا می کند.

اصغر تقی زاده شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بازار بقالی، قصابی، خراطان، سراجان، قیصریه، چاقو فروش، کلاه ساز، راسته بازار اصلی، راسته پیر عبدالملک، قیصریه، راسته کفاشان، راسته غلامان، زرگران سراجان. بازار، پنبه فروشان، مسگرها، چاقوسازان، آهنگران، خانه شوخبر (حاجی میرزا)، خانه گلشن، خانه وکیل، خانه نو یا زنگریلو، خانه حاج احمد، خانه حاج شکر، خانه مجیدیه، خانه امام جمعه، خانه دوگچی و تیمچه زنجلی. خانه در قسمت های مختلف که این بازار را تشکیل می دهند.

وی گفت: خشکبار بازار اردبیل از دو بازارچه موازی تشکیل شده که هر دو عمود بر بازار و هر کدام دارای پنج دهانه و 51 مغازه است.

تقی زاده شکیبا ادامه داد: کاخ گلشن نیز دارای دو بازار و یک کاخ است که در مقابل کاخ زنجلی قرار گرفته و مربوط به راسته بازار و راسته پیر عبدالملک است. از دیگر بخش های مهم بازار می توان به چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه اشاره کرد. این بخش دایره ای شکل و دارای گنبدی کروی مرتفع و ساده است.

وی گفت: بازار اردبیل با طاق ها و گنبدهای ساده پوشیده شده و عرض طاق های مغازه ها به طور متوسط ​​سه متر و قطر پایه های طاق ها حدود 80 سانتی متر است. نورپردازی داخل این بازار از طریق سوراخ های تعبیه شده در سرپوش های گنبد انجام می شود. در بازار شمال شرقی کتیبه ای وجود دارد که به دلیل فرسودگی قابل خواندن نیست. این کتیبه حاوی نام بانی و تاریخ ساخت است.

بازار سنتی اردبیل دیدنی است.

کتیبه بازار تاریخی اردبیل در فهرست آثار ملی کشور

امروزه بخش اعظم بازار اردبیل در تغییرات شهری نیم قرن اخیر از بین رفته و ارتباط بخش‌هایی از آن با مرکز بازار از بین رفته است، بنابراین این بازار در حال حاضر در مرکز شهر در طرفین واقع شده است. در خیابان امام خمینی (ره) و بازدیدکنندگان به وضوح می توانند جدایی بازار طلافروشی ها از بازار فعلی قیصریه را مشاهده کنند.

این مجموعه در سال 1364 مرمت شد و با شماره 1690 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بازار سنتی اردبیل با سابقه ای طولانی و گذشته پر افتخار نقش مهمی در جریانات و مبادلات تجاری داشته است.

این بازار در زمان سلجوقیان در قلب شهر اردبیل ساخته شد، اما در دوره صفویه رونق گرفت و این بازار را فارغ از جنبه تاریخی و اقتصادی از نظر معماری و مردم شناسی مورد توجه قرار داد.

بازار سنتی اردبیل دیدنی است.

معماری بازار اردبیل تلفیقی از معماری سنتی و اصیل ایرانی و اسلامی است و گویای تاریخ کهن اردبیل است. قدیمی ترین گردشگرانی که از بازار اردبیل یاد کرده اند، این مجموعه تاریخی را صلیب چهار خطی توصیف کرده اند که در وسط آن مسجدی قرار داشته است. قسمت اصلی خانه فضایی مستطیل شکل است که سقف آن از 9 گنبد در وسط با چهار ستون مدور از سنگ ارش ساخته شده و به ستون هایی در اطراف آن تکیه داده شده است. ستون‌ها سرستون‌های مکعبی شکل دارند و طاق‌های زیرین گنبدها با تیرهای چوبی به هم متصل شده و نگه داشته می‌شوند.

بازار تاریخی اردبیل امروزه یکی از مکان های عالی برای گردشگری، تجارت، تاریخی و … است. این شهر، حضور چندین ساعته در تالارها و تیمچه های آن، خستگی و کسالت زندگی مکانیکی را هنگام راه رفتن از انسان دور می کند. در تالارهای تاریخی هر فرد شیفته تاریخ و دوران، قبل از زندگی سرد آهنی امروز.

وجود رستوران های سنتی با غذاهای محلی مانند آبگوشت، آش دوغ، کباب محلی اردبیل با دوغ سنتی و… پذیرایی بی نظیر و خاطره انگیزی را برای گردشگران فراهم می کند که هر ایرانی پس از بازدید از این بازار چندین بار تمایل به آمدن به اردبیل را خواهد داشت. تجربه در این بازار

بازار سنتی اردبیل دیدنی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=239481

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.