افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

کلیسای سنندج کلیسای فراموش شده کردستان

  • کد خبر : 23882
کلیسای سنندج کلیسای فراموش شده کردستان

سنندج در گذشته محل اقامت اقلیت های مذهبی بوده است. کلیسای سنندج یکی از یادگارهای آن زمان است که اگرچه پابرجاست اما کلیسایی فراموش شده به حساب می آید. فراموش شده است زیرا تقریباً مسیحی در سنندج نمانده و به همین دلیل درب کلیسا به روی عموم بسته شده است. در ادامه این مقاله مجله […]

سنندج در گذشته محل اقامت اقلیت های مذهبی بوده است. کلیسای سنندج یکی از یادگارهای آن زمان است که اگرچه پابرجاست اما کلیسایی فراموش شده به حساب می آید. فراموش شده است زیرا تقریباً مسیحی در سنندج نمانده و به همین دلیل درب کلیسا به روی عموم بسته شده است. در ادامه این مقاله مجله گردشگری امروز پرواز کن برای آشنایی بیشتر با این کلیسا با ما همراه باشید.

درباره کلیسای سنندج از آثار ملی ایران

قدمت کلیسای سنندج به دوره صفویه می رسد. در اواخر سلطنت صفویه و سلطنت شاه عباس دوم که ارامنه توسط عثمانی ها به ایران تبعید شدند، عده ای از آنها شهر سنندج را برای سکونت انتخاب کردند و از آن زمان شروع به ساخت کلیسا در این شهر کردند. کلیسای قدیمی که در خیابان نمکی در محله قدیمی و مسیحی نشین سنندج به نام «آغزمان» خودنمایی می کند. معماری کلیسا به سبک معماری اصفهانی و ترکیبی از نماهای محلی مانند طاق و ستون های آجری است.

گفتنی است کلیسای سنندج در 4 اسفند 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، حتما از این کلیسا دیدن کنید. لیست مکان های دیدنی سنندج قرار دادن.

خرید بلیط سنندج

ویژگی های کلیسای سنندج

این کلیسا دارای یک در چوبی بزرگ است که به یک راهرو منتهی می شود. باید از سالن عبور کنید تا به درب قهوه ای تالار کلیسا برسید که روی آن یک صلیب وجود دارد. تالار بزرگ کلیسا دارای ستون هایی با گچ بری های زیبا است و در انتهای آن تابلوی بزرگ عیسی و مجسمه آبی مریم مقدس و فانوس هایی در پنجره های اطراف نقاشی ها قرار دارد.

با گذر از تالار کلیسا و چندین پله به حیاط می رسید که در قسمت غربی کلیسا قرار دارد و حوضی در میان چهار درخت تنومند با عمر بیش از 50 سال قرار دارد. البته حوض خالی از آب است و فقط برگ درختان در آن افتاده است. در قسمت شمالی پاسیو نیز چند سنگ قبر متعلق به اقلیت مذهبی مسیحی وجود دارد. این مقبره های رنگ و رو رفته احتمالاً متعلق به کشیشانی است که قبلاً در کلیسا زندگی می کردند.

در قسمت شمالی تالار کلیسا، مجسمه مریم و چند تصویر از مسیح وجود دارد. اطراف آنها با گل های مصنوعی تزئین شده و چند صندلی در جلوی این محراب چیده شده است. دیوارهای کلیسا دارای گچ سفید است، اما گچ بر روی دیوار نیز در برخی قسمت ها ریزش کرده است. اگر از انتهای اتاق محراب به تالار کلیسا نگاه کنید، شش ستون را پشت سر هم خواهید دید. دیوارها نیز با هشت پنجره چوبی هلالی شکل، 12 طاق و 15 چراغ تزئین شده است.

کلیسای سنندج 2

امکانات کلیسای سنندج

اگر برای بازدید از کلیسای سنندج به محله آقازمان می روید، خوب است بدانید که این کلیسا امکانات خاصی ندارد. زیرا آخرین خانواده های مسیحی ساکن سنندج سال ها پیش از این شهر خارج شده اند و هیچکس از این کلیسا برای عبادت استفاده نمی کند. تنها می توانید از دیدن مجسمه های دروازه ورودی، منظره محراب و قنات فعال واقع در حیاط کلیسا لذت ببرید.

سرتیتر لیست کامل مکان های دیدنی کردستان

کلیسای سنندج کجاست؟

آدرس دقیق کلیسای سنندج در استان کردستان سنندج، خیابان نمکی، کوچه کلا است. برای اطلاع بیشتر از زمان بازدید از کلیسای سنندج می توانید با شماره تماس کلیسای سنندج تماس بگیرید.

کلیسای سنندج 3

بازدید از کلیسای سنندج

کلیسای سنندج سالهاست که بنای متروکه ای است و مدت زیادی است که مسیحیان دیگر برای اقامه نماز به این کلیسای تاریخی نمی روند و تنها عده کمی از علاقه مندان به آثار باستانی و دانش آموزان از این کلیسا دیدن می کنند. همچنین در این کلیسا پیرزنی که دوران جوانی خود را به سرپرستی او گذرانده است به همراه خانواده خود در کلیسا زندگی می کند.

بازدید از کلیسای سنندج فقط با مجوز و برای چند نفر امکان پذیر بود اما برای بازدید از این کلیسای سنندج دیگر نیازی به پشت درهای بسته نیست. این کلیسا به کلیسای موزه تبدیل شده و برای عموم قابل بازدید است.

سوالات متداول کلیسای سنندج

کلیسای سنندج کجاست؟

کلیسای سنندج در شهر سنندج در خیابان نامکی در کوچه کلیسا قرار دارد.

آیا بازدید از کلیسای سنندج برای عموم باز است؟

بله کلیسای سنندج تبدیل به کلیسای موزه شده است و همه می توانند از آن بازدید کنند.

نوشته کلیسای سنندج کلیسای فراموش شده کردستان اولین بار در مجله گردشگری پدیدار شد. ظاهر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=23882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.